NISSAN SKAPER SPENNING PÅ LE MANS

 

 

Etter erfaringene med Nissan DeltaWing, oppdaget Nissan hvor opptatt fansen var av sportsbil-racing, spesielt med hensyn til innovasjon. Under 24-timers løpet i Le Mans i 2013, vil Nissan åpne dørene for fansen med "Nismo FanZone", og gjøre noe uventet ved å avsløre 2014 Garage 56-åpningen for fansen under Le Mans, før andre får muligheten til å se det.

 

ELEKTRIFISERING UNDER LE MANS: 2014 GARAGE 56

Nissans CEO, Carlos Ghosn, annonserte i februar at Nissan ville komme tilbake til Le Mans i 2014 i klassen "Garage 56" (biler med innovative løsninger, men som ikke deltar i løpet på vanlig måte) med en bil som fokuserte på innovasjon og glede. Fredag 21.juni, kl. 10:30 vil Nissan avsløre sin 2014 Garage 56-modell, og håper på en fremtid innen LM P1.

 

Klikk på følgende lenke for å se videoen:http://www.newsroom.nissan-europe.com/EU/en-gb/Media/Media.aspx?mediaid=105612

 

GT ACADEMY SKAPER EN NY GENERASJON RACERSJÅFØRER

I de siste fem årene har GT Academy gitt alle som har tilgang til PlayStation, muligheten til å bli en ekte racer-sjåfør. Den første vinneren, Lucas Ordonez, realiserte drømmen om racing under Le Mans i 2011, der han fikk en utrolig pallplassering i sitt første forsøk. Lucas' "Vei til Le Mans"-historien stjal overskriftene for to år siden, og i neste uke kommer Lucas tilbake for å delta i sin tredje Le Mans 24-timers løp.

 

Nykommeren i 2013 er Jann Mardenborough, vinner av GT Academy i 2011.Etter å ha fullført en sesong ved å kjøre Nissan GT-R Nismo GT3, der han gjorde det meget godt i British GT Championship, får Jann dette året muligheten til å prøve seg med de aller beste når han skal kjøre i FIA European Formula 3 Championship.Formula 3 har gitt Jann en intensiv opplæring og han er nå klar til å bruke alt han har lært under Greaves Motorsport Zytek-Nissan.Jann avsluttet ikke 2012-sesongen med premier og lovord uten grunn, og det vil bli et stolt øyeblikk for Nissan-teamet når han deltar i årets Le Mans-løp.

 

De fire som gikk ut av GT Academy i 2013 (Wolfgang Reip, Mark Shulzhitskiy, Peter Pyzera og Steve Doherty) vil alle sammen kjøre Nissan GT-R Nismo GT3 dette året, men de vil få en prøvesmak på Le Mans ettersom de vil komme til arrangementet for å gi fansen en innsikt i hvordan det er å være en Nismo Athlete.

 

NISSAN ER FØRSTEVALGET UNDER LE MANS

Nissans LM P2-kundemotorprogram har blitt stadig sterkere i løpet av de siste tre årene. I 2013 vil 15 av 22 LM P2-biler bli drevet av den Nismo-tunede Nissan VK45DE V8-motoren. Så langt i 2013 FIA World Endurance Championship, har Nissan dominert LM P2-klassen ved å ta de øverste åtte plasseringene på Silverstone og de seks første plasseringene i Spa. Legg dette til de to seirene i de to første rundene av European Le Mans Series, og du vil se hvorfor så mange team har valgt å kjøre med Nissan-motorer.

 

Nr. 42 Greaves Motorsport Zytek Nissan er en naturlig favoritt for fansen ettersom Nismo-ambassadør og Super GT-fører, Michael Krumm, deltar sammen med Lucas Ordonez og Jann Mardenborough. De tre lagkameratene er alle raske, men veldig tålmodige førere som vet hvordan de skal spille utholdenhetsspillet.

 

Nissans offisielle partnerteam, G-Drive Racing, skal man også se opp for. Det russiske laget som allerede har vunnet 2013-serien, skal også gjøre alt for å vinne under Le Mans. Russiske Roman Rusinov vil kjøre Nr. 26 Oreca Nissan sammen med australske John Martin og britiske Mike Conway. Dette er en annen sterk oppstilling det vil bli vanskelig å slå.

 

Med slike dimensjoner i LM P2-klassen drevet av Nissan, vil det bli en ny kamp som vil avgjøres på målstreken.