OPPDATERT 1,5 DCI-MOTOR I NISSANS KOMPAKTE CROSSOVER JUKE
- CO2 -utslipp er redusert til 109 g/km
- Ny generasjon 1,5 dCi har:
• Økning av dreiemoment til 260 Nm
• Forbedret drivstofføkonomi fra 4,8 l/100 km til 4,2 l/100 km
- Stopp/Start er nå standard
- Forbedrede kjøreegenskaper og bedre drivstoffeffektivitet
- Redusert motorstøy
Høyere dreiemoment, bedre drivstofføkonomi, lavere utslipp, redusert støy og introduksjonen av Stopp/Start. Dette er noen av fordelene med den nye 1,5 dCi-motoren som nå brukes i Nissan Juke. En ny generasjon av den prisbelønte dieselmotoren med direkte innsprøyting, utviklet av Nissans partner Renault, gjør Juke mer effektiv, mer raffinert og morsommere å kjøre. Av de 330 000 Juke-modellene som er solgt siden lanseringen i slutten av 2010, er mer enn 132 000 biler (ca. 40 % av totalt salg) levert med 1,5 dCi motoren.
Med sjette generasjon Nissan Juke, har endringene økt motorens maksimale dreiemoment til 260 Nm, 80 % av det er tilgjengelig fra 1,500 o/min, som igjen gir forbedrede kjøreegenskaper. Og med et CO2-utslipp på kun 109 g/km og drivstofforbruk ved kombinert kjøring på 4.2 l/100 km, er den nye generasjonen den mest effektive motoren blant Juke-modellene. Forbedringene er oppnådd ved hjelp av en rekke tekniske endringer.
I tillegg kommer lanseringen av et lukket EGR-system, der eksosgassen kjøles ned før den føres inn igjen i inntakssystemet. Dette har bidratt til å gjøre enheten kompatibel med kommende bestemmelser for Euro6-utslipp. Andre endringer inkluderer en ny termostatregulert variabel stempeloljepumpe som reduserer intern friksjon ved å tilpasse seg automatisk til motorens behov og oljeviskositet. Den nye dieselmotoren inkluderer forbedringer innen lavfriksjon slik som lanseringen av de diamantlignende karbonlagene (DCL) for ventilløfterne. Dette er en teknologi inspirert av Formel 1.
Motoren har nå også Nissans automatiske Start/Stopp-system, med høyeffektiv smart styringsteknologi, noe som gjør at motoren starter på nytt innen 0,5 sekunder etter at clutchen er trykket ned. Det er også foretatt endringer av utvekslingsforholdene. 1. og 2. gir er nå litt kortere og gir skarpere respons ved lave hastigheter, samt forbedrer Juke's naturlige kjøreglede, samtidig som de fire andre utvekslingsforholdene er litt lenger. Dette gir forbedret dreiemoment og bedre drivstoffeffektivitet. Med et drivstofforbruk ved kombinert kjøring forbruker den nye Juke 1,5 dCi-motoren 4,2 l/100 km i forhold til den foregående enheten på 4,8 l/100 km, altså en forbedring på 12,5 %.
Drivstoffeffektivitet er også bedret ved hjelp av Nissan Dynamic Control System, som lar føreren velge mellom tre ulike motorinnstillinger - Eco, Normal og Sport. Dette systemet velger ikke bare de riktige innstillingene for pedalfølsomhet i modusene Eco og Sport, men begrenser også maksimalt dreiemoment i Eco-modus til 220 Nm. Enhetens totale utgangseffekt forblir på 110 hk(81 kW) mens den fortsatt har en maksimal hastighet på 175 km/t og går fra 0-100 km/t på 11,2 sek.
Den endrede motoren vil være tilgjengelig på alle Juke-modeller, inkludert n-tec-versjonen som inneholder ny teknologi, slik som det nyeste kommunikasjonssystemet Nissan Connect. I tillegg til ny programvare for navigasjon, omfatter det nye systemet også avanserte funksjoner som Google Send-To-Car-teknologi som gjør at man kan planlegge en reise på PCen eller nettbrettet hjemme, og deretter sende instruksjonene til bilen før reisen.
"I tillegg til de åpenbare fordelene med lavere utslipp og forbedret drivstoffeffektivitet, bidrar det økte dreiemomentet fra den nye motoren til større fleksibilitet og mer raffinert kjøring, i tillegg til forbedret girutveksling ved bykjøring", sier Paul Wilcox, Senior Vice President, Sales and Marketing hos Nissan i Europa.