NYE X-TRAIL I DETALJ
Design
Designideen bak nye X-Trail var å kombinere de myke og stilfulle linjene i en moderne crossover med robustheten i en typisk SUV. Istedenfor de røffe, rette linjene i den forrige generasjonen har nye X-Trail utseende og dynamikk som en premiummodell.
Bilens muskuløse linjer skaper en markert silhuett som er innrammet av elegante kurver og høye hjulbuer. Samtidig har den flere av Nissans designsignaturer som for eksempel boomerangformede baklys, frontlykter med LED-kjørelys og den karakteristiske formen på D-stolpen. LED-frontlys - for både fjernlys og nærlys - er standard på høyeste utstyrsmodell, mens 19" lettmetallfelger gir den nye X-Trail et imponerende utseende.
I kupeen finner vi premiumdetaljer som krom, metallic og pianosort finish. Den romslige kupeen har 5 seter, men også tilvalg av to ekstra seter for å gi plass til sju personer i bilen.
På den praktiske siden har bakdøren en åpning på nesten 90 grader - vesentlig mer enn normalt - for å gi både lett adkomst og enkel inn- og uttak av f.eks. barneseter. Komforten i midtre seterad har blitt forbedret med ekstra plass til knærne takket være lengre akselavstand, og forsetene har kraftigere og mer komfortable seterygger.
Den midtre seteraden kan legges bakover og er skyvbar, mens tredje seterad som er tilvalg, kan felles forover for å gjøre bagasjerommet større.
Nyttige detaljer er for eksempel en stor konsollboks mellom setene. Selve boksen er stor nok til å romme en iPad eller en 10-tommers tablet-PC.
Allsidigheten som var en nyvinning i forrige modell, er utviklet videre i nye X-Trail takket være et smart og innovativt dobbelt bagasjeromsgulv som gir fleksible oppbevaringsalternativer. Bagasjeområdet kan deles inn i et øvre og nedre område med ett håndgrep. I øvre stilling kan gulvet holde inntil to 10-kilos bagasjeenheter, og 75 kilo i nedre stilling. Denne delte bagasjeløsningen lar deg oppbevare for eksempel en sportsvogn og større gjenstander på undersiden, og gir deg samtidig en fullverdig bagasjeplass på oversiden til mindre, lettere gjenstander.
I tillegg er tilgangen til bagasjeområdet gjort så enkel som mulig med fjernstyrt elektrisk åpning av bakluken.
Resultatet er en dynamisk miks av progresivt eksteriør og romslig, funksjonelt interiør i høy kvalitet.
Teknologi
Nye X-Trail kommer til å være en av de mest avanserte bilene på veien når salget starter neste år. X-Trail er fullstendig tilkoblet, og dette er den første modellen som nyter godt av siste generasjon av NissanConnect navigasjon og informasjons- og underholdningssystem. Føreren vil også dra nytte av et omfattende utvalg av assistansefunksjoner som til sammen utgjør X-Trails Nissan Safety Shield-system.
I tråd med det de fleste forventer av Nissan, har alle funksjonene praktiske fortrinn som gjør livet enklere for føreren og passasjerene.
Nye NissanConnect er et av de fremste eksemplene på Nissans innovasjon på utviklingssiden. I sin nyeste form har NissanConnect utviklet seg til å tilby smarttelefontilkobling slik at eieren er på nett med omverdenen uansett hvor turen går. Med tilgang til en planlagt serie med apper som dekker musikk, sosiale nettverk, underholdning og reise via en stor 7" berøringsskjerm i farger.
Den siste generasjonen av satellittnavigasjon med Google® vil introdusere en mengde nyttig informasjon, fra værmeldinger til lokalisering av bensinstasjoner, hoteller, restauranter og flere andre interessepunkter. Den meget populære "Send to Car"-funksjonen gir føreren mulighet til å planlegge turen hjemmefra og så sende den til bilens NissanConnect-system med et tastetrykk. Systemet omfatter Bluetooth audio-streaming og mobiltelefonintegrasjon samt kontakter for AUX-in og USB.
I tillegg til mobiltelefonintegrasjon har systemet også Bluetooth audio-streaming. Man får tilgang til meldinger som gjennomsnittlig og momentan hastighet, navigasjon med kjøreinstruksjoner, audio-innhold, gjenkjenning av traffikkskilt, øko-kjøremeldinger osv.
Chassis
I tråd med den klasseledende standarden som ble satt av forrige generasjon modell, har nye X-Trail fått Nissans avanserte elektroniske system for firehjulsdrift, ALL MODE 4x4i. Med styring via en dreieknapp på midtkonsollen gir systemet deg valget mellom tohjulsdrift, Auto-modus eller Lock, som gir permanent firehjulsdrift.
I standardinnstillingen Auto-modus vil systemet kontinuerlig overvåke flere paraetre som for å forutse hjulspinn og for å fordele dreiemoment mellom for- og bakaksel etter behov, ved hastigheter opp til 80 km/t. Over denne hastigheten reagerer systemet på hjulspinn og omfordeler driften bakover for å gjenopprette veigrepet ved behov. Ved vanskelige kjøreforhold i lav hastighet gir Lock-modus den nye X-Trail permanent firehjulstrekk, samtidig som det også finnes en versjon som kun har tohjulsdrift.
X-Trail er klar til å overgå forventningene til førerne i compact SUV-segmentet med fire elektroniske systemer som er designet for å gjøre livet med nye X-Trail mer komfortabelt og enda sikrere.Active Ride Control og Active Engine Brake er først i verden med nye funksjoner. Active Ride Control overvåker veioverflaten for å oppdage ujevnheter som kan påvirke bilens stabilitet rundt tverraksen, og endrer dempingen for å kompensere. Active Engine Brake holder kontroll med effekten og kontrollerbarheten i Xtronic-girkassen ved å legge inn tilpasset motorbremsing under kjøring i sving eller ved nedbremsing til stillstand. Fordelene er bedre kontroll under nedbremsing og bedre tilbakemelding ved lavere kraft på pedalen.
Det tredje systemet, som først ble innført i premium-segmentet, er Active Trace Control. Ved hjelp av sensorer for overvåking av hastighet, styrevinkel, gass og bremsekraft vil Active Trace Control bremse hjulene individuelt, etter behov, for å redusere understyring og bistå føreren med å styre langs en sikrere linje gjennom svinger. Systemet er spesielt effektivt på glatt og våt vei.
Og endelig er nye X-Trail også utstyrt med Uphill Start Support og Advance Hill Descent Control.
Drivlinje
Under utviklingsarbeidet med X-Trail var målsettingen at raffinement, miljøhensyn og økonomi skulle være best i klassen.
Denne målsettingen er nådd på alle punkter gjennom å redusere vekten der det er mulig, til tross for at nye X-Trail har større overflateareal enn forrige modell. For eksempel består bakluken stort sett av plastmaterialer, noe som sparer inn sju kilo.
Det er lagt stor vekt på bilens aerodynamikk, med omhyggelig utforming av dørspeil, og til og med en spoiler som dekker eksospotten og bakre panel.
Innovativt utviklingsarbeid vil også gjøre nye X-Trail til ledende i sin klasse på motoreffektivitet, takket være redusert størrelse. Ved å redusere friksjon som stjeler effekt i bilens drivverket, gir nye X-Trail fremragende ytelser med den nyeste generasjonen av motorer med redusert størrelse, ved at en liten motor gir samme effekt som en større motor, men med bedre økonomi og mindre utslipp.
Flere detaljer om motorer og modellutvalg for nye X-Trail vil bli kunngjort nærmere bilens salgsdato i Europa neste år.