NISSAN BETEGNES SOM ET AV DE BESTE GLOBALE MERKENE I 2013

  • Nissan kommer på 65.plass i Interbrand-undersøkelsen, opp fra fjorårets 73. plass
  • Nissan-merkets verdi økte med 25 % til $6203 milliarder

Nissan er utnevnt til et av verdens mest verdifulle merker i 2013, i henhold til Interbrand, det verdensledende rådgivningsselskapet for varemerker. I Best Global Brands-undersøkelsen som ble publisert av Interbrand i dag, ble Nissan rangert på 65. plass, opp fra 73. plass i 2012. Det ledende rådgivningsselskapet for varemerker bemerket Nissans lederskap innen nullutslippsmobilitet, i tillegg til lanseringen av Nismo-merkede biler med høy ytelse rundt om i verden. De nevnte også at merket er godt kjent innenfor et bredt utvalg av globale kunder. Nissan-merkets verdi ble beregnet til $6203 milliarder, en økning fra fjorårets verdi på nesten $5 milliarder.

 

Den høye rangeringen kommer etter at Nissan i juni ble utnevnt til et av verdens mest miljøvennlige varemerker i Interbrand-rapporten Best Global Green Brands. Nissan LEAF er verdens bestselgende 100 % elbil, noe som gjør selskapet til den globale lederen innen mullutslippsmobilitet. Nissan ble rangert på 5. plass blant de 50 merkene i rapporten.

 

"Styrken til vårt varemerke er kjernen i strategiplanen Nissan Power 88, noe som betyr at dette er særdeles viktig i vår vekstplan," sa Roel de-Vries, Nissan Corporate Vice president og Global Head of marketing, brand and communications. "Disse rangeringene viser at vi er på rett spor når det gjelder å oppnå ambisiøse mål for merkevarepåvirkning vi setter som delmål."

 

Best Global Brands-undersøkelsen er Interbrands årlige rapport om verdens mest verdifulle merker. Interbrand ser på den pågående investeringen og forvaltningen av merket som en forretningsverdi, samt finansregnskap, merkets rolle i kjøpsbeslutningsprosessen, og merkets styrke.

 

I årets undersøkelse bemerket Interbrand Nissans globale, tilnærming via flere kanaler med en konsekvent innovasjonsmelding, noe de kalte Nissans-merkets DNA. Rapporten bemerket at etterspørselen fortsetter for Nissan LEAF, og et sterkere forbrukerengasjement vil bidra til at Nissan når sine aggressive forretningsmål, bygger lojalitet og tiltrekker seg nye kundegrupper.

 

For mer informasjon om Interbrands Best Global Brand-undersøkelse for 2013, gå til: 
http://www.interbrand.com/en/best-global-brands/2013/Best-Global-Brands-2013.aspx