NISSAN TOWNPOD

Over hele verden har en ny rase entreprenører dukket opp. De foretrekker å arbeide for seg selv fra sine egne hjem eller små kontorer, disse nye proffene arbeider ikke faste timeplaner. Linjene mellom deres yrkes- og sosiale liv er utvisket, til og med ikkeeksisterende, så deres midler for personlig transport må være like tilpasningsdyktig.

Akkurat som en hvit t-skjorte brukes den vanligvis avslappet men kan kombineres med en dress for å utstråle styrke, dette grensebrytende kjøretøyet blander komfort og stil fra en personbil med den forretningsmessige nytten fra en varebil. Akkurat som t-skjorten kan Nissan TOWNPOD brukes for forretninger eller fornøyelse, som er stadig mer populært, av dem som synes forretninger er fornøyelse.

Med et blikk

  • Et enestående verktøy for dagens entreprenører
  • Enkel plattform som brukere kan tilpasse til sine egne behov
  • Kombinerer fordelene med en personbil med anvendeligheten til en lett varevogn
  • Kompakte ytre mål, men sjenerøs innvendig plass
  • Lavt, flatt gulv med flyttbart baksete
  • Bakhengslede bakdører og delte bagasjeromsdører forenkler adgang på trange steder
  • Interaktiv berøringsskjerm samarbeider med brukerens PDA
  • Nullutslipps fremdrift samsvarer med manges kjerneverdier

Oversikt

For ikke så mange år siden var bilens grunnoppgave å bringe en enkelt person til arbeid fem dager i uken, ha tilstrekkelig bagasjeplass til en ukentlig tur til supermarkedet og nok seter til å transportere en kjernefamilie til kysten eller fjellet for en langhelg. I det siste har klassiske sedaner og stasjonsvogner blitt utviklet til kombier, MPV-er, SUV-er og nå crossovere som alle er designet for spesielle segmenter av befolkningen men ingen har vært skreddersydd for de spesifikke behovene til individer som ikke kan være, og heller ikke streber etter å være en del av massen.

TOWNPOD tilbyr en enkel plattform som hver bruker enkelt kan justere til sine egne spesielle behov. Enten det er en musiker som frakter utstyret sitt mellom spillejobber, en butikkinnehaver som distribuerer sine varer eller en arkitekt som transporterer tegninger til en klient så kan alle tilpasse interiøret i sin TOWNPOD med originalt eller tilbehør levert fra en tredjepart.

François Bancon, Deputy Division General Manager for Product Strategy og Product Planning Division, utdyper, "Kun de vet hva som er viktig for deres liv så det er logisk at det er de som bestemmer de endelige spesifikasjonene for sine biler. For dem er ikke en hyllevareløsning nok og de best egnede personene til å skreddersy deres biler er dem selv.  Det som er mer avslørende er at TOWNPOD-brukere ikke verdsetter stereotyper eller statussymboler. For dem er den ultimative statusen å ikke ha noen status."

Det bringer oss tilbake til den funksjonelle, fortsatt elegante, men på ingen måte pretensiøse t-skjorten. Akkurat som TOWNPOD.

Eksteriørdesign

Eksternt består TOWNPOD av mange kjente elementer, likevel er den annerledes. Den bruker samme nullutslippsteknologi som Nissan LEAF. Ladepunkter finnes i fronten under et deksel som automatisk trekkes tilbake, som ser ut til å være opplyst takket være sine elektrisk blåmalte omgivelser som subtilt skiller seg fra bilens hvite karosserifarge. Lignende hint av elektrisk blå sees bak dørhåndtakene, nummerskiltplaten, eikene på aluminiumfelgene og i frontlysene. Bilen trenger ikke å rope ut at den er en elbil. Den foreviser mer subtilt sine økologiske og økonomiske positiviteter.

Frontlysene reflekterer TOWNPODs filosofi med stilfull nytte ved å tjene som posisjonsmarkører når de blå "kronbladene" er lukket og frontlys når de er åpne mens den eksterne plasseringen av kolbene forenkler grunnleggende vedlikehold. På lignende måte er ikke det sølvaktige belegget over blinklysene der bare for effekt. Den speillignende finishen gjør dem til moderne reflektorer når blinklysene ikke er i bruk.

Den innovative plasseringen av frontlysene gir også en kupè-aktig kappelinje, ikke ulik Nissan Z, mens proporsjonene bringer tankene tilbake til femtiårenes rat-rods.

Baklysene er designet for å reflektere som slipte juveler når de ikke er i bruk, og for å glinse snarere enn å bare gløde når de er opplyst. Innovative hengsler lar dørene gli og deretter åpnes i trange omgivelser og deretter foldes til siden av bilen for ikke å hindre passerende trafikk eller fotgjengere. Ettersom baklysene er plassert i de helt innesluttende bakdørene er et andre sett posisjons- og blinklys plassert på dørstokkens terskel. Et lukelignende soltak, rett over lasteområdet, lar TOWNPOD frakte større objekter.

Interiørdesign

Ideen med at form følger funksjon fortsetter inne i TOWNPOD. Bagsjeområdet, passasjerområdet og dashbordet er usedvanlig lite overfylt men føles likevel ikke spartansk. Bare fordi interiøret er nyttig designet betyr ikke det at det ikke kan være stilig.  Føreren møtes av et ukomplisert, men futuristisk ratt og to kjente spaker for å styre lys og viskere, men utenom disse kontrollene - som er vakkert enkle i sitt eget lys - er det flytende dashbordet blottet for mekaniske brytere. Kjøring forover eller bakover velges ved bruk av en joystick på førersetets høyre side.

Toskjermsdisplay

Alle kontroller for tilbehør som klimakontroll og medieavspilling gjøres gjennom to sentralt monterte digitale skjermer. Den øvre monitoren tjener som et instrumentpanel som viser bilens hastighet, batteristatus og gjenværende rekkevidde så vel som et satellittnavigasjonssystem. Dette systemet er også utstyrt med Bluetooth trådløs teknologi som lar det kommunisere med førerens PDA.

Masato Inoue, Product Chief designer hos Nissan, forklarer, "I dag er det første mange mennesker gjør når de stiger inn i bilen sin å programmere navigasjonsenheten med telefonnummer, adresse eller andre detaljer. Dette steget vil være unødvendig i TOWNPOD ettersom bilen vil kommunisere med din PDAs planleggingsfunksjon for å finne ut hvor du skal være til enhver tid.  Dermed vil ikke navigasjonssystemet bare planlegge en rute til ditt neste møte men vil kartlegge en plan for alle dine avtaler den dagen. Om, for eksempel på grunn av uventede forsinkelser i trafikken, en avtale ser ut til å komme i konflikt med en annen så vil bilen la deg vite det slik du kan gjøre tiltak. Den vil også kunne foreslå det beste tidspunktet og stedet for opplading av sine lithium-ion-batterier."

Den nedre berøringsskjermen tilbyr alle kontrollene for navigasjonssystemet, lar brukere utføre systemkontroller på hele bilen og drifter TOWNPODs lydsystem.

"Hvem vet hvordan vi lagrer musikk i 2020?" sier Bancon. "For ikke så lenge siden var biler utstyrt med kassettspillere, så CD-spillere og nå må vi være iPodTM kompatible. Dette vil ikke forbli det samme for lang tid så TOWNPOD må være kompatibel med hva enn som kommer i fremtiden."

Enkel adgang

Tilgang til bagasjeområdet bak er uhindret, takket være de genialt hengslede bakdørene mens åpninger på hver side betyr at besværlig last, enklet kan plasseres i bilen fra fortauet. Disse ultrabrede døråpningene er mulig fordi det ikke er noen "B-stolpesett" mellom de tradisjonelt hengslede fordørene og skyvedørene bak.

Forsvinnende flyttbart baksete

Det bakre setet i seg selv har et interessant triks i sitt design. Mens det ikke er uvanlig å finne bakseter som enten kan skyves forover / bakover, eller foldes, noe som lar passasjerer prioritere enten beinplass eller bagasjeplass, betyr det ultraslanke setedesignet at den bakre benken kan foldes og gli rett inn i baksiden av forsetene og dermed frigjøre hele det flatbunnede rommet bak for å frakte mer bagasje.

Fargeskjema

Motsetningen ved å ha en stilig, profesjonell kupe sammen med nyttige lastemuligheter er betont av bruken av mykt, kunstig skinn i front men superlett og slitesterk blå vevning bak. Det blå reflekterer TOWNPODs profesjonelle og forretningsmessige muligheter mens det gule minner brukeren på at bilen også kan brukes til moro.

The Puck

"The Puck" er en gummiball på størrelse med en squashball, med et bredt spor i.
Dette sporet kan holde drikkeholdere, mobilholdere, håndveskekroker eller andre artikler som Nissan eller tredjepartsprodusenter tenker vil være nyttige verktøyer for vårt daglige liv. Selve "The Puck" plasseres i runde spor i bilens dashbord, dører og midtkonsoll. Posisjon og retning bestemmes av brukeren, ikke bilens designere. "På denne måten kan eiere enkelt tilpasse interiøret i TOWNPOD til å passe sine spesielle behov. Systemet er fullstendig åpent - vi oppmuntrer individer eller andre organisasjoner til å komme med tilbehør for å supplere denne plattformen, " sa Inoue.

Vi har bare begynt å skrape i overflaten av dette systemets muligheter."

Konklusjon

Mens TOWNPOD er skapt med verdens entreprenører i tankene, vil dens appell trolig gå utenfor denne ekspanderende befolkningen til nye familier som bygger sine første hjem eller pensjonister som gjør en hobby til forretning. Med andre ord, alle som setter pris på den tilpassbare nytten ved dens varebillignende muligheter sammen med en elegant og stilig kupe designet med fremtiden og ikke bare i dag i tankene.

"De selvstendige har en tendens til å ha veldig høye forventninger. De trenger å gjøre det meste ut av enhver investering. De vil være tidlige brukere av mulighetene som er gjort tilgjengelig gjennom konvergensen av elbilinnovasjon, informasjon og teknologi." sa Bancon. "En bil er i utgangspunktet et middel for å transportere mennesker og bagasje / gods fra et sted til et annet så enkelt som mulig. TOWNPODs design støtter kjernen av dens funksjon. Det er en smart bil for mennesker som krever mer."

*iPod er et varemerke for Apple Inc., registrert i USA og andre land.

Nissan nullutslipp webside
http://www2.nissan-zeroemission.com/EN/