NYE JUKE I DETALJ
Design
Dristig design har alltid vært forskjellen mellom Juke og konkurrentene med en blanding av tøff crossover-styling med sporty utseende som har gjort den til et designikon.
Selv om radikale endringer av proporsjoner vil kunne underminere Jukes umiskjennelige utseende, har Nissans designteam llikevel klart å gjøre betydelige endringer og forbedringer på bilens styling samtidig som merkets anerkjente crossover-DNA er beholdt.
Foran har de øvre lyktene fått en helt ny design for å tilpasses Nissans «boomerang»-signatur, akkurat slik som på 370Z, nye Qashqai og nye Murano. Nye Juke har nå også integrerte bi-LED kjørelys. Hovedlysene er tilgjengelig med Xenon-pærer for bedre sikt. Nye Juke har en ny og kraftigere V-formet grill samtidig som de nedre elementene er blitt tøffere med en ny list under støtfangeren. Sidespeilene har nå integrerte LED blinklys. Du kan også få montert kameraer for Around View Monitor.
Støtfangeren bak har en mer aggressiv form for å kunne matche de nye boomerangformede baklysene med LED lysteknologi, noe som gir Juke et mer karakteristisk preg i mørket.
Du kan nå velge mellom ti ulike farger, inkludert tre nye fargenyanser: Sunlight Yellow metallic, Ink Blue metallic og Solid Red.
Et bredt utvalg av alufelger gjør eksteriøret komplett med 16-tommers alufelger som standard på Visia-modeller, og du kan velge mellom ulike 17- eller 18-tommers alufelger på modellene Acenta og Tekna. Nye 18-tommers alufelger med fargeinnlegg vil også være tilgjengelig slik at førere kan sette sitt personlige preg på bilen.
Nissan Design Studio
Skreddersøm blir en integrert del av det å eie en ny Juke med Nissan Design Studios tilpasningspakker. Tilpasningspakkene gir mulighet til å gi den nye modellen et individuelt preg, med en rekke farger og detaljer som bidrar til å skreddersy utseendet både utvendig og innvendig.
Som standard er interiørtemaet i Juke en sofistikert gråfarge, noe som gir bilen en kul, teknisk følelse, men nå har Nissans designere funnet måter å gjøre interiøret enda mer dristig og dynamisk på. Interiørtilpasningspakken gir mulighet for fargerike deler - hvor du kan velge mellom hvitt, svart eller gult - på midtkonsoll, dørdetaljer, ventilasjonsringer, og t.o.m. sømmene på girspaken, rattet, seter og det skinntrukne instrumentpaneldekselet. Avhengig av modell, tilbys det to stofftyper for setetrekket - komfort og sport - samt skinninteriør på toppversjonene.
For å opprettholde Juke som en av de mest karakteristisks bilene på veien hva gjelder design, er det også mulig å velge de tre nye fargene (hvit, svart og gul) for eksteriørpakken, med tilpasningsmuligheter for alt fra speildeksler, frontlysinnramminger til fremre og bakre støtfangerdetaljer.
Dessuten tilbyr ikke bare Nissan Design Studio mange tilpasningsmuligheter for interiør og eksteriør, men nå gis det også mange stylingalternativer for lettmetallfelgene. Nye Jukes seneste fargepalett av hvit, svart og gul kan tilpasses de 18 tommers lettmetallfelgene slik at det passer med de andre nye og spennende stylingmulighetene.
Praktiske funksjoner
Det har også blitt gjort endringer i bagasjerommet på modellene med tohjulsdrift for å øke bagasjeplassen med imponerende 40 %, og dermed få et totalt bagasjevolum på 354 liter. I motsetning til konkurrentene har Juke både plass til en stor og middels stor koffert, og bagasjerommet er dypt og bredt nok til å få plass til en sportsvogn.
Allsidigheten er ytterligere forbedret med et baksete som legges flatt, noe som gjør det enklere å laste store objekter. Inkluderingen av et totrinns gulv i bagasjerommet gjør plassen enda mer fleksibel.
Et annet tilvalg åpner bokstavelig talt en helt ny verden for Tekna-eiere. Et stort glasspanel som kan åpnes gjør at lyset flommer inn i kupeen, i tillegg til at du kan få inn frisk luft. Når glasspanelet er åpent sitter panelet øverst på bakre del av taket slik at det ikke går på bekostning av takhøyden i kupeen. Glasspanelet er 964 mm bredt og 837 mm langt, og dekker to tredjedeler av takområdet. Dette matches med en åpningsbredde på 693 mm og en åpningslengde på 301 mm slik at du får en luftig følelse i kupeen.
Ny NissanConnect-teknologi
Juke, sammen med resten av Nissans crossover-familie, kommer med siste generasjon NissanConnect. NissanConnect gir deg integrasjon av smarttelefon med tilgang til ulike apper for alt fra sosiale mediaplattformer til underholdning, inkludert internettradio, via en stor 5,8 tommers fargeberøringsskjerm. Det nyeste satellittnavigasjonssystemet har «Google Online Search» integrert. Denne appen gir deg den mest oppdaterte informasjonen om f.eks. bensinstasjoner, hoteller, restauranter osv. Du kan søke etter alle disse interessepunktene via Googles håndfri stemmekommando og kan kategoriseres etter avstand og kundevurderinger.
«Send to Car»-funksjonen gir førere muligheten til å planlegge turen hjemme og så sende den til bilens NissanConnect-system med et tastetrykk. Systemet omfatter Bluetooth audio-streaming og mobiltelefonintegrasjon samt kontakter for AUX-in og USB.
Når skjermen ikke står i infotainment-modus vil den gjøres om til en skjerm for den nyeste versjonen av Nissans Around View Monitor. Denne funksjonen gir en fullstendig 360 graders visning av bilen i fugleperspektiv, og gjør dermed kjøringen, eller evt parkeringen, så trygg og enkel som overhodet mulig.
Nyhet på Juke - Nissan safety Shield
Nissans arbeid med å gjøre sine biler så trygge som mulig tar et nytt steg fremover med lanseringen av det anerkjente Safety Shield-systemet på de nye Juke-modellene. Nissan Safety Shield er standard på Tekna-modellene og kombinerer bilens Around View Monitor-kameraer med avansert elektronikk og programvare for å gi en omfattende pakke med sikkerhetsfunksjoner.
Jukes Nissan Safety Shield inkluderer følgende:
- Filskiftevarsling
En fin funksjon for veibaner med flere filer. Filskiftevarslingen varsler deg så snart du begynner å kjøre utenfor filen. Avansert dataprogrammering oppdager selv de svakeste veimerkingene og gjør det mulig å fastslå om bilen er på vei ut av sin posisjon. Hvis den er det gis et varselsignal til føreren.
- Blindsonevarsling
Nissans system bruker de bakre kameraene for å oppdage biler i blindsonen på begge sider av bilen. Hvis det oppdager en bil i en av blindsonene lyser det opp et diskret varsellys i glasset på sidespeilet. Hvis føreren blinker for å skifte fil og systemet oppdager en bil i fareområdet blinker lyset og gir fra seg et lydsignal for å varrsle føreren.
- Bevegelsesedetektor
Juke er tilgjengelig med parkeringssensorer foran og bak, som varsler føreren under manøvreringen og viser dette på displayet på Jukes kombimeter. I tillegg har Juke også en bedre versjon av Around View Monitor (bilen i fugleperspektiv) i parkeringsassistenten. Hvis objekter kommer innenfor den sonen som de fire kameraene dekker, vil systemet varsle med lyd og vise hvilket område som objektet befinner seg i. Vidvinkelkameraet for AVM-systemet har en konveks linse og er montert på bakluken. Derfra gir det et utsyn i overkant av 180 grader og gir dermed et unikt synsfelt bak bilen. Bilder fra kameraet vises på den nye, 7" store Nissan Connect-skjermen.
DRIVVERK
Du kan velge mellom fem ulike motorer på nye Juke. Tre av motorene er de samme som tidligere - 1,6 94 hk, 1,6 CVT 117 hk og den nylig lanserte og svært ettertraktede 1,5 dCi med 110 hk. I tillegg kan du velge mellom to andre helt nye bensinmotorer.
I samarbeid med Renault har Nissan utviklet 1,2-liters DIG-T bensinmotoren, som kommer som et alternativ til den utgående 1,5 liters motoren med 117 hk. Den er en avansert turboladet motor med direkteinnsprøytning og leverer 115 hk (85 kW) og et dreiemoment på 190 Nm.
Til tross for sin beskjedne størrelse er denne turboladede motoren på 1,2 liter en kraftpakke som gir skarpere akselerasjon og bedre dreiemoment for større fleksibilitet enn den utgående 1,6 liters motoren.
Juke har nå en sekstrinns girkasse, lavere motorvekt, standard automatisk stopp/start-funksjon og mer drivstoffeffektiv drift, noe som gir en renere og mer økonomisk ytelse. Motoren 1,2 DIG-T har et CO2-utslipp på 129 g/km og et drivstofforbruk på 5,6 l/100 km.
For å opprettholde trenden med reduserte motorstørrelser er den eksisterende bensinmotoren 1,6 DIG-T blitt ytterligere forbedret for å kunne levere et nedre dreiemoment på under 2 000 o/min. Med 190 hk (140 kW) oppfyller denne motoren allerede Euro6-kravene med et CO2-utslipp på 139 g/km for 2WD-versjonene. Blant de nye funksjonene finner du et høyere forbrenningsforhold (økt fra 9,5 til 10,5:1), forbedret lavfriksjonsteknologi og avkjølt resirkulering av eksosgass.
I tillegg til den nye sekstrinns girkassen er nye Juke også tilgjengelig med en 1,6 DIG-T motor med en ny Xtronic girkasse som er tilpasset et avansert firehjulsdriftsystem.
CHASSIS
Som før, tilbyr Juke også kundene mulighet for firehjulstrekk med Nissans ALL-MODE 4x4i. Systemet er tilgjengelig sammen med 1,6 DIG-T XTronic, og har Nissans kritikerroste Torque Vectoring System (TVS) for å forhindre understyring og gi bedre veigrep.
I tillegg til å dele dreiemomentet foran og bak - med opptil 50:50 - kan det nå også i tillegg fordeles fra side til side langs bakakslingen. Informasjon som samles inn av ulike kilder (som måler hjulhastighet, styrevinkel, krengning og lateral G-kraft) tolkes for å forutse førerens intensjon.
Kurvekjøringsegenskapene er forbedret ved å øke dreiemomentet til det utvendige bakhjulet, noe som reduserer understyringen. Systemet oppfatter raskt og nøyaktig sjåførens retningsendringer - enten det gjelder å svinge eller endre kjørefelt. I svinger øker systemet kraften til det ytre hjulet, slik at forskjellen venstre/høyre tilfører kjøretøyet retningsavviksmoment og hjelper bilen med å følge den tiltenkte kurven.
VERDI OG UTSTYR
Standardutstyr på alle modeller inkluderer LED kjørelys, CD/radio-spiller med Aux-in kontakt og en girskiftindikator som fremmer en mer effektiv kjørestil, samt dekktrykkovervåkingssystem. Visia 1,5 dCi og 1,6 versjonene har alufelger, manuelt klimaanlegg, kjørecomputer og høydejustering av førersete.
Acenta-modellene er forbedret med tåkelys foran, 17-tommers alufelger, automatisk klimaanlegg, fjernstyring av audiosystemet, Bluetooth-tilkobling for telefon og audiostreaming, cruise-kontroll og hastighetsbegrenser, Nissan Dynamic Control System og forkrommede interiørdetaljer.
Nissan Dynamic Control er en ny funksjon på Juke, og gir deg et avansert førerkontrollsystem der du har valget mellom tre ulike kjøremodus - Normal, Sport eller Eco - sammen med umiddelbar kjøreinformasjon og styring av bilens innstillinger.
Tekna-modellene har også elektrisks sidespeil, lys- og regnsensorer, i-Key med start/stopp og den nyeste versjonen av NissanConnect med ryggekamera, Around View Monitor og Safety Shield.