NYE X-TRAIL I DETALJ
Design
Nye Nissan X-Trail kombinerer de stilige linjene til en moderne crossover med det robuste utseendet til en typisk SUV. Med en mer strømlinjeformet SUV-design enn forgjengeren har den nye X-Trail et mykere og mer flytende utseende uten å gå på bekostning av bilens off-road egenskaper.
Ved hjelp av en ny, avansert plattform har Nissans designteam gitt X-Trail lengre akselavstand og bredere spor. Tadisjonen tro har nye X-Trail en sterkt visuell fokus på hjulområdene med de tradisjonelle store buene som former designens hjørnesteiner. Kombinert med en nedsenket taklinje, uthevede flanker og hevet vinduslinje, utnytter Nissan crossover-designens DNA til å skape en bil med et stilig og moderne utseende.
Nye X-Trail er 1,7 cm lenger (4,643 mm) enn forgjengeren og har 7,6 cm lengre akselavstand, noe som bidrar til bedre plass inne i bilen. Den nye modellen er også 3,0 cm bredere og 5 mm lavere enn forgjengeren, mens bakkeklaringen fortsatt er på 210 mm.
Den nye modellen er også 90 kg lettere enn forgjengeren. Ultrasterkt stål benyttes nå på hele 49 % av X-Trail's karosseri, noe som gjør strukturen lettere og sterkere enn tidligere.
Den avanserte bruken av ulike materialer har også bidratt til å redusere X-Trail sin egenvekt. Bakluken er for eksempel konstruert av plast i stedet for stål, mens støtfangerne foran og bak er optimalisert for materialtykkelse. Disse detaljene gjør den nye X-Trail sterk, men samtidig lettvektig.
Nye X-Trail har en rekke intelligente og nyttige designdetaljer. De nye LED-hovedlysene går helt ned til støtfangeren og skaper et nesten usynlig skille mellom øvre og nedre del av karosseriet. Lysene er svært forseggjort med en ny, flott lyssignatur som gir X-Trail et karakteristisk utseende. Baklysene har den velkjente «boomerang»-formen, mens den karakteristiske D-stolpen gir en sterkere visuell kobling til både Juke og Qashqai.
Det er også gjort store endringer innvendig på nye X-Trail. Bedre plass, forbedret ergonomi og en rekke nye premiumfunksjoner setter nye standarder for komfort og utstyr i C-SUV segmentet.
Dashbordet kombinerer avansert teknologi med en intelligent layout som lar føreren konsentrere seg om veien. Det delte dashbordet er designet for enkel navigasjon, med en opphøyd midtkonsoll med både infotainment-system og kontroll for klimaanlegg.
Det nydesignede kombimeteret har et display for avansert førerassistanse - en stor 5-tommers fargeskjerm mellom de to hovedinstrumentene. Denne høyoppløselige berøringsskjermen viser informasjon fra bl.a. nye X-Trails sikkerhetssystemer, og er plassert slik at førerne kan motta varsler uten å måtte ta blikket fra veien.
Midtkonsollen har det nyeste NissanConnect-systemet med en 7-tommers skjerm og en rekke tilkoblingsmuligheter for smarttelefon.
Kvalitet og smarte detaljer er typisk for Nissans crossover-design, og den nye X-Trail er ikke noe unntak. Kupeen består av en rekke materialer av høy kvalitet inkludert blant annet skinnseter med kontrastsøm. Nissan gikk nøye igjennom alle flater der fører eller passasjer er mye i kontakt med bilen. Dette førte blant annet til at armhvilerne på dørene og midtkonsollputen er mye tykkere enn konkurrentenes. Andre detaljer inkluderer en stor oppbevaringsboks mellom setene der du har plass til en iPad eller et 10-tommers nettbrett.
I tillegg har X-Trail et stort, elektrisk styrt panoramatak - det største i sin klasse. Dette fyller kupeen i nye X-Trail med naturlig lys og den fremre delen kan også åpnes for ekstra ventilasjon.
Praktiske detaljer
X-Trail har mange svært praktiske detaljer. Designet for å gi plass til en tredje seterad utnytter kupeen i X-Trail den nye plattformens lengre akselavstand fullt ut for å kunne levere klasseledende plassnivåer for både fører og passasjerer. Nissan vet at kvalitet er like viktig som kvantitet når det gjelder komfort. Derfor er hvert enkelt sete i den nye X-Trail nøye utformet til å være så komfortabelt og praktisk som mulig. Alle tre seterader er organisert i en «teateraktig» utforming, der andre og tredje seterad har høyere sittestilling enn forsetene.
Der enkelte konkurrenter har satt inn en enkel, stasjonær setebenk i andre seterad, tilbyr nye X-Trail seter som kan skyves eller nedfelles, noe som lar brukerne tilpasse bagasjerom og komfort etter eget behov. Som ekstrautstyr kan du få en tredje seterad som kan legges helt ned, mens forbedret plass i høyden og for beina gir passasjerene bedre plass.
Passasjerer i andre seterad har den beste benplassen i sin klasse takket være lengre akselavstand og et nytt design av forsetene. I forsetene har både fører og passasjer nye seter som er utformet for å gi optimal komfort. I tillegg til standardseter har Nissan også utviklet et nytt komfortsete, som gir enda bedre ryggstøtte med optimalisert blodsirkulasjon for å redusere tretthet på lengre bilturer.
Innovativ oppbevaring
Allsidigheten som var en nyvinning i forrige modell, er utviklet videre i nye X-Trail takket være et smart og innovativt dobbelt bagasjeromsgulv som gir fleksible oppbevaringsalternativer (opptil ni ulike variasjoner). Bagasjeområdet kan deles inn i et øvre og nedre område med ett håndgrep. I øvre stilling kan gulvet holde inntil to 10-kilos bagasjer, og 75 kilo i midtstillingen. Denne delte bagasjeløsningen lar deg oppbevare for eksempel en sportsvogn og større gjenstander på undersiden, og gir deg samtidig en fullverdig bagasjeplass på oversiden til mindre, lettere gjenstander.
Tilgangen til bagasjeområdet er gjort så enkel som mulig med fjernstyrt elektrisk åpning av bakluken.
Teknologi
Den nye X-Trail er en av de mest avanserte bilene i sitt segment. X-Trail er fullstendig tilkoblet gjennom siste generasjon NissanConnect navigasjon og informasjons- og underholdningssystem. Føreren vil også dra nytte av et omfattende utvalg av assistansefunksjoner, som til sammen utgjør nye X-Trails sikkerhetssystemer (Nissan Safety Shield). Man tilbyr funksjoner som gjør livet enklere for fører og passasjerer.
Nye NissanConnect er et av de fremste eksemplene på Nissans innovasjon på utviklingssiden. I nye NissanConnect tilbyr smarttelefontilkobling slik at eieren er på nett med omverdenen uansett hvor turen går. Med tilgang til en rekke apper som dekker musikk, sosiale nettverk, underholdning og reise via en stor, 7-tommers berøringsskjerm i farger, er nye NissanConnect en perfekt match for nye X-Trail.
Den siste generasjon av satellittnavigasjon med Google®-funksjoner vil gi deg en mengde nyttig informasjon, fra værmeldinger til lokalisering av bensinstasjoner, hoteller, restauranter og mange andre interessepunkter. Den meget populære «Send to Car»-funksjonen gir føreren mulighet til å planlegge turen hjemme og deretter sende den til bilens NissanConnect-system med et tastetrykk. Systemet omfatter Bluetooth audio-streaming og integrasjon for mobiltelefon, samt kontakter for AUX-in og USB.
Førermiljøet er styrket med et av de mest avanserte instrumentoppsettene som finnes innen 5-tommers TFT fargedisplay. Dette omfatter 12 grafiske displayer som er tilgjengelig gjennom rotasjon, med meldinger og varsler om gjennomsnittlig og momentan hastighet, navigasjon med kjøreinstruksjoner, audio-innhold, trafikkskiltgjenkjenning, øko-kjøremeldinger og momentfordelingsinnstillinger i 4WD-modus, m.m.
Around View Monitor med Intelligent parkeringshjelp
Nissans anerkjente Around View Monitor er designet for å finne parkeringsplass og lukeparkere, og får selv de vanskeligste manøvreringene til å se enkelt ut.
Etter automatisk måling av en tilgjengelig parkeringsplass styrer Nissans intelligente parkeringshjelp bilen på plass der føreren kontrollerer kjøringen forover og bakover. Systemet kan også parkere bilen på vanlige biloppstillingsplasser ved hjelp av fugleperspektivet som finnes i Around View Monitor for å gjøre parkeringen lettere.
LED hovedlys
LED-kjørelysene på den helt nye X-Trail er standard på toppmodellene utstyrt med LED-hovedlys. Med LED nær- og fjernlys produserer LED-lysene på nye X-Trail et hvitere og klarere lys enn xenon-pærer og bruker 50 % mindre energi.
Nissan Safety Shield
Nissan Safety Shield er en rekke funksjoner som forbedrer sikkerheten til både fører og passasjerer, helt på linje med Nissans visjon om null ulykker, og som understreker selskapets engasjement for å produsere kommersielle, autonome biler innen 2020.
Nye X-Trails Safety Shield-pakke er et av de mest avanserte og omfattende i segmentet med en rekke helautomatiske systemer som kombineres for å kunne gi optimal sikkerhet.
Teknologiene på nye X-Trail inkluderer:
Nødbremsing
Et fullt integrert radarsystem som skanner veien foran, og nye X-Trail leverer tre assistansenivåer for førere. Først og fremst finnes det en varsling med lyd som gjør føreren oppmerksom hvis avstanden til bilen foran minsker. Hvis føreren ikke reagerer på varslingene vil bremsene automatisk begynne innbremsing. Til slutt, hvis avstanden blir mindre, vil det bremses hardere etter behov.
Førervarsling
Ettersom 1 av 5 ulykker forårsakes av tretthet er nye X-Trails førervarslingssystem en viktig del av bilens sikkerhetspakke. Når systemet har innrettet seg etter din kjørestil vil systemet konstant overvåke kjøringen, og vise et varsel på det midtre kombimeteret hvis kjøringen blir ujevn slik at føreren kan ta en pause.
Trafikkskiltgjenkjenning
Dette smarte systemet fungerer som et ekstra par øyne som kan registrere fartsskilt og deretter vise informasjonen til føreren. Fartsskilt blir automatisk lest av frontkameraet som er programmert til å fungere i Europa, uavhengig av veiskiltstandard. Den kan også gjenkjenne at noen land krever en reduksjon av hastigheten avhengig av værforholdene, slik at fartsgrensen for både vått og tørt føre vises for føreren.
Filskiftevarsling
Filskiftevarslingen er designet for å varsle føreren hvis bilen beveger seg ut av kjørefeltet og bruker et avansert dataprogram som registrerer veimerkingen. Dette lar systemet avgjøre om bilen beveger seg ut av posisjon. Hvis den gjør det og føreren ikke har sett indikatorene, vil det gis et lydvarsel.
Blindsonevarsling
Blindsonevarslingen på nye X-Trail bruker Around View Monitor til å registrere kjøretøy i blindsoneområdene. Hvis det oppdager en bil i en av blindsonene lyser det opp et diskret varsellys på sidespeilet. Hvis føreren blinker for å skifte fil og systemet oppdager en bil i fareområdet blinker lyset og gir fra seg et lydsignal.
Registrering av objekter i bevegelse
Ved å ta parkeringssikkerhet til et helt nytt nivå kombinerer funksjonen «registrering av objekter i bevegelse» bilens parkeringssensorer foran og bak, med Nissans anerkjente Around View Monitor med parkeringshjelp i fugleperspektiv for å gi deg og dine passasjerer ekstra beskyttelse.
Hvis bilen står stille og objekter kommer innenfor den sonen som de fire kameraene dekker, vil systemet varsle med lyd og vise hvilket område objektet befinner seg i. Vidvinkelkameraet for AVM-systemet har en konveks linse og er montert på bakluken. Derfra gir det et utsyn i overkant av 180 grader og gir dermed et unikt synsfelt bak bilen. Bilder fra kameraet vises på den store 7-tommers NissanConnect-skjermen.
Fjernlysassistanse
Lyssystemet på nye X-Trail gir optimal belysning til enhver tid. Dette systemet kombinerer et høyoppløselig kamera med avansert programvare for å registrere når du skal skifte fra nærlys til fjernlys ved møtende trafikk eller fjerntrafikk.
Chassis
ALL MODE 4x4-i
For å opprettholde de klasseledende standardene fra forgjengeren har 4x4-versjonene av nye X-Trail, Nissans avanserte elektroniske firehjulsdriftsystem, ALL MODE 4x4-i. Denne funksjonen kontrolleres via en dreieknapp på midtkonsollen og gir deg valget mellom tohjulsdrift, Auto-modus eller «Lock», som gir permanent firehjulsdrift.
I standardinnstillingen Auto-modus, vil systemet kontinuerlig overvåke gasspjeldåpningen, motorhastigheten og dreiemomentet for å forutse hjulspinn og for å fordele dreiemoment mellom for- og bakaksel etter behov, ved hastigheter opp til 80 km/t.
Over denne hastigheten reagerer systemet på hjulspinn og omfordeler driften bakover for å gjenopprette veigrepet ved behov. Under vanskelige forhold og ved lave hastigheter vil Lock gi nye X-Trail permanent firehjulstrekk.
Nissan chassis-kontroll-teknologi
X-Trail er klar for å gjøre livet mer komfortabelt og enda sikrere, med bruk av fire elektroniske systemer.
Aktiv kjørekontroll overvåker veioverflaten for å oppdage ujevnheter som kan påvirke bilens stabilitet rundt tverraksen, og endrer dempingen for å kompensere. Aktiv motorbrems holder kontroll med effekten og kontrollerbarheten i Xtronic-transmisjonen ved å legge inn tilpasset motorbremsing under kjøring i sving eller ved nedbremsing til stillstand. Fordelen er bedre kontroll under nedbremsing og bedre tilbakemelding ved lavere kraft på pedalen.
Det tredje systemet er aktiv sporingskontroll. Ved hjelp av sensorer for overvåking av hastighet, styrevinkel, gasspjeldåpning og bremsekraft vil aktiv sporingskontroll bremse hjulene individuelt, etter behov, for å redusere understyring og bistå føreren med å styre langs en sikrere linje gjennom svinger. Funksjonen er spesielt effektiv på glatte og våte veier.
I tillegg har nye X-Trail bakkestartassistent. Denne funksjonen bruker ESP-systemet til å registrere når bilen starter i en bakke. Systemet bruker bremsene på alle fire hjulene og slipper deretter bremsene når gasspedalen trykkes ned eller etter 2 sekunder - avhengig av hva som gjøres først. Føreren varsles om systemets drift via kombimeteret på dashbordet som viser indikatoren for bakkestartassistent.
Drivlinje
Drivlinjen på nye X-Trail er et annet område Nissan har brukt teknologi og innovasjon til å forbedre kjøreegenskaper og kjøreopplevelsen. For å kunne opprettholde forgjengerens anerkjente off-road-egenskaper og samtidig forbedre drivstofforbruk og redusere utslipp, utviklet Nissans ingeniører en av de mest fullendte drivlinjene i segmentet.
Nye X-Trail lanseres med en 130 dCi turbodieselmotor der du kan velge mellom to- og firehjulsdrift og med en tilgjengelig Xtronic automatgirkasse for førstnevnte. En 1,6-liters DIG-T turboladet bensinmotor med 163 hk vil komme på markedet i 2015.
Kraftig og fleksibel motor
I nye X-Trail finner du en kraftig firesylindret dCi 130-motor som genererer et dreiemoment på 320 Nm. Motoren produserer samme dreiemoment som den forrige dCi-motoren på 2,0 liter, samtidig som den er mye mer effektiv og renere. Ved å redusere friksjon som stjeler effekt, gir nye X-Trail fremragende ytelser ved at en liten motor gir samme effekt som en større motor, men med bedre økonomi og mindre utslipp.
Når det gjelder ytelse akselererer X-Trail fra 0-100 km/t på bare 10,5 sekunder (2WD MT), og har en topphastighet på 188 km/t. Like imponerende er X-Trails girfleksibilitet - noe som er viktig for de aller fleste førere. Med et dreiemoment på 320 Nm fra bare 1750 o/min, leverer X-Trail solid akselerasjon i hele omdreiningsområdet.
Utviklet i samarbeid med Alliance-partner Renault, er denne enheten på 130 hk (96 kW) en av de mest avanserte dieselmotorene i sitt segment, med en rekke tekniske innovasjoner som er utformet for å optimalisere drivstofforbruket og redusere CO2-utslippet.
Blant disse finner du et lukket EGR-system, der eksosgassen kjøles ned før den føres inn igjen i inntakssystemet, og resirkulerer eksosgassen ved en lavere temperatur for å redusere utslippene av nitrogenoksider og CO2. Motorenheten har også optimalisert varmestyring som lar motoren oppnå driftstemperatur mye raskere. Dette reduserer friksjonstap ved kaldstart og forbedrer drivstoffeffektiviteten.
Reduserte CO2-utslipp
Den nye dCi 130-enheten er mye renere enn forgjengeren. Modellene med tohjulsdrift og manuell girkasse har et CO2-utslipp på kun 129 g/km, mens versjonene utstyrt med Nissans avanserte Xtronic automatgirkasse har et utslipp på 135 g/km. Firehjulsttrekkmodellene, utstyrt med Nissans ALL MODE 4x4-i-girkasse, har et CO2-utslipp på 139 g/km - en reduksjon på 18% i forhold til forgjengeren.
For å kunne oppnå disse imponerende tallene gjorde Nissans ingeniører mer enn bare å forbedre motorens og girkassens effektivitet og ytelse. Ved å redusere vekten med 90 kg og optimalisere bilens aerodynamikk har Nissan gjort den nye X-Trail enda mer effektiv. Til tross for større overflate enn forgjengeren er det lansert en rekke nye funksjoner som motvirker den økte størrelsen. Bakluken er for eksempel konstruert i plast - et trekk som sparte 7 kg i forhold til eksisterende design. Bedre aerodynamikk på sidespeilene og spoiler under bilen som dekker eksospotten og det bakre panelet spiller også en viktig rolle i å gjøre denne nye modellen til den mest effektive X-Trail noensinne.
Avanserte transmisjonsalternativer
Nye X-Trail har valget mellom to ulike girkasser: en sekstrinns manuell girkasse og en ny Xtronic automatgirkasse (kun på versjoner med tohjulsdrift).
Xtronic-girkassen er utviklet for å gi deg en mykere og mer naturlig kjøreopplevelse. I motsetning til vanlig variabel transmisjon vil Xtronic-girkassen på nye X-Trail etterligne oppførselen til vanlige Multi-Ratio automatgirkasser ved hard akselerasjon og trinnvis veksling. Ved mykere kjøring vil forholdene justeres for å gi den beste smidigheten. Det betyr at Xtronic-girkassen gir føreren det beste fra begge verdener, med myk kraftlevering ved lav belastning og en direkte ytelseslevering ved høy akselerasjon.
VERDI OG UTSTYR
Nye X-Trail med et klasseledende standardutstyrnivå. Tilgjengelig med tre ulike utstyrsnivåer: Visia, Acenta og Tekna.
Alle utstyrsnivåer har klimaanlegg, alufelger og seks kollisjonsputer, LED kjørelys, kombimeter med 5-tommers skjerm, Bluetooth med mikrofon, cruisekontroll og hastighetsbegrenser. Bakkestartassistent, bakseter som kan legges bakover og foldes sammen og et bagasjebrettsystem er også blant funksjonene som er standardutstyr.
Tekna-toppmodellene har en rekke teknologier som bekrefter Nissans ledende posisjon på crossover-markedet. Dette inkluderer LED-hovedlys, skinnseter, elektrisk justerbart førersete, parkeringssensorer foran og bak og 19-tommers alufelger. I tillegg har Tekna-modellene funksjoner slik som intelligent nøkkelsystem med motorstartknapp, nødbremsing, filskiftevarsling, fjernlysassistanse og trafikkskiltgjenkjenning.
Standard- og ekstrautstyr vil variere fra marked til marked.