NISSAN VIL DELTA MED NISSAN GT-R I LE MANS-LØPET

  • Nissan skal konkurrere mot Audi, Porsche og Toyota med fabrikkteamet LM P1 i FIA World Endurance Championship
  • Den japanske bilprodusenten ønsker å utfordre de etablerte i det kjente 24-timers løpet i Le Mans

Nissan går inn i konkurransen mot Audi, Porsche og Toyota på Le Mans i 2015 med Nissan GT-R. Den japanske bilprodusenten vil også delta i FIA World Endurance Championship i 2015 med to LM P1-biler. Nissans LM P1-bil vil hete Nissan GT-R LM NISMO. Nissan GT-R er selskapets flaggskip og representerer 30 år med sportstradisjon.

ACO President, Pierre Fillon, deltok sammen med Nissans administrerende visekonsernsjef, Andy Palmer, NISMO President Shoichi Miyatani, samt Darren Cox, under kunngjøringen i London.

Nissan foretok tidligere en utradisjonell tilnærming til F1 med sitt prestisjemerke Infiniti gjennom samarbeidet med Red Bull Racing. Foruten motorsport er Nissan offisiell partner av UEFA Champions League med en nylig signert fireårskontrakt.  Nissan er også stolte over å være den offisielle bilpartneren under de olympiske leker i Rio de Janeiro i 2016.

"Vi applauderer ACO og FIA for arbeidet de har lagt ned for å få alt på plass», uttalte Andy Palmer. «LM P1 er ikke bare et rotterace. Alle våre konkurrenter i klassen har hatt ulike tekniske tilnærminger, og vi vil gjøre det samme. Vi ønsker å delta for å vinne på en helt annen måte enn våre konkurrenter. Vi vil ikke benytte en bil som grunnleggende sett er nok en hybrid som ligner på de andre, som alle ser veldig like ut. Vår intensjon er å gjøre noe som er litt annerledes."

Nissan har sakte, men sikkert økt sin deltakelse innen motorsport den siste tiden via innovative programmer, slik som f.eks. Nissan PlayStation GT Academy og ACOs deltakelse i Garage 56 under 24-timers løpet i Le Mans, der Nissan har fått vist frem nytenkende teknologi. 

Nissan GT-R NISMO GT3 konkurrerer over hele verden, ikke minst i Europa der den kjøres av vinnerne av GT Academy. Nissans LM P2-motor er P2-drivverket som er brukt de siste årene, og selskapets deltakelse i Garage 56 viser lidenskapen for tekniske utfordringer. Nissan bruker sin erfaring fra racerbanen innen videre utvikling av modeller for masseproduksjon.  

"Nyskapende markedsføring er viktig for oss, og Le Mans er en meget viktig markedsføringsplattform", sa NISMOs globalt ansvarlig for merkevare, markedsføring og salg, Darren Cox. "Vi er et stort, lidenskapelig og nyskapende varemerke som ønsker å være tilstede på verdensscenen. NISMO er ikke bare en stor bygning i Yokohama som er full av topp motiverte motorsporttalenter. NISMO står for alt vi elsker med racing."

"Utformingen og konstruksjonen av Nissan GT-R LM NISMO er et globalt prosjekt med DNA godt plantet i Japan", forklarte NISMO President, Shoichi Miyatani. "Teamet består av ingeniører og teknisk personale fra Japan, USA og Europa. Vi vet at LM P1-konkurransen er meget tøff, men vi er fast bestemt på å gi konkurrententene kamp til døra.

Vi har valgt å ta GT-R til Le Mans ettersom GT-R symboliserer det ultimate innen ytelse for Nissan. Den representerer et varemerke mange drømmer om - en bil våre kunder elsker å kjøre og elsker å eie. Vi har allerede brukt GT-R innen motorsport i mange år, i Super GT og GT3. For oss er LM P1 den store testen. Vi har fremdeles noe ugjort i Le Mans og det ultimate målet er å ta seieren hjem med Nissan GT-R LM NISMO."

I løpet av de neste seks ukene har NISMO teamet sverget til #eatsleepRACErepeat, en kampanje som er utformet for å engasjere motorsportfans.  NISMO.TV fortsetter å produsere filmer både foran og bak kameraet, samt live streaming til fans. Under Le Mans-løpet vil kanalen sende fra det NISMO-sponsede Le Mans Village for å ta seerne med der det skjer. 

Racet er nå i gang for å få Nissans LM P1-bil på startstreken i 2015.  Det vil komme kunngjøringer i god tid om førerne som vil komme både fra og utenfor Nissan-familien. Datoen for når den nye bilen vil testes på racerbanen, samt fulle spesifikasjoner vil også kunngjøres i god tid før løpet starter.