E-NV200: I DETALJ

Med stadig økende forurensningsnivåer i byene er tiden nå inne for en varebil med null utslipp

 

• Samhandling mellom LEAFs elbilteknologi and praktiske funksjoner fra NV200...
• ... men med mer enn 30 % unike elementer
• Tilgjengelig som varebil eller 5-seter personbil

Selv om e-NV200 er basert på viktige elementer fra to prisbelønte biler - den elektriske drivlinjen til Nissan LEAF og den strukturerte utformingen av Nissan NV200 - er denne modellen en helt unik bil med unike deler som står for mer enn 30 % av de totale delene.

Samtidig som e-NV200 ligner på NV200 har den sitt eget karakteristiske utseende som kombinerer de praktiske funksjonene til den prisbelønte LCV-en med den fremtidige stylingen til Nissan LEAF. Resultatet er en moderne, avansert og funksjonelt bilmodell som er allerede er utprøvd og testet. Før den ble lansert på markedet gjennomgikk e-NV200 et omfattende testprogram i Japan og Europa med førproduksjonsmodeller som ble overlevert til kjente, internasjonale selskaper som FedEx, Coca Cola, DHL, British Gas og det japanske postvesenet slik at de kunne teste bilen for bruk i sin daglige forretningsvirksomhet.

Tilbakemeldinger fra denne evalueringsprosessen har gjort at Nissans ingeniører har finjustert produksjonsversjonen for å sikre at den oppfyller kundenes krav og behov.

Nissan e-NV200 er tilgjengelig enten som lett nyttekjøretøy eller som en femseters Evalia-versjon. Varebilmodellen tilbyr ulike kombinasjoner med én skyvedør som standard eller to skyvedører som tilvalg. For lasterommet kan kjøpere velge mellom doble vindusdører eller en konvensjonell bakluke.

Eksteriør
De mest nevneverdige endringene er i fronten der e-NV200 har Nissans «elbilansikt» som først kom på Nissan LEAF. Dette er en endring som gjør bilen 160 mm lengre. Et flatt gulv bidrar til forbedret aerodynamikk på e-NV200.

På den fremre delen av panseret, under Nissan-logoen, finner du ladeporten. Bak denne ligger EV-kontakten som automatisk låser strømkontakten på plass under lading for å hindre at noen fjerner ladekabelen under lading.

Karakteristisk blåfargede kjørelys er plassert ved frontlysene som også har den isblå fargen som umiddelbart assosieres med Nissans elbilmodeller. Dette går igjen på merkingen og på Nissans «Zero Emission»-grafikk på sidene. Personbilversjonene av e-NV200 har energieffektive LED-lys foran mens alle modellene bruker LED i baklysene for å skille den nye elektriske modellen fra den bensindreven NV200.

For å få plass til en 40 mm bredere front pga. elektrisk drivlinje/chassis, har e-NV200 større hjulbuer og lengre terskel. Den totale bredden har økt med 60 mm til 1755 mm, men alt i alt er karosseriet identisk med NV200. Dette betyr praktiske skyvedører på sidene og doble sidehengslede bakdører for å gjøre lasting og lossing så enkelt som mulig. En topphengslet enkel bakdør er også tilgjengelig.

Andre utvendige forskjeller mellom den elektriske versjonen og bensin/diesel-versjonene inkluderer endret hjuldimensjon fra 15 tommer til 14 tommer med nytt alufelg- og hjulkapseldesign. Du kan også velge mellom mange ulike farger - det finnes åtte fargenyanser på personbilversjonen og seks tilgjengelige fargenyanser på varebilversjonen - inkludert en helt ny farge kalt Splash Blue, en oppdatert versjon av den karakteristiske blåfargen som først ble brukt på Nissan LEAF.

Interiør

Den største forskjellen i interiøret, er det fornyede instrumentpanelet med LED-visninger som gir føreren viktig informasjon. Et digitalt speedometer dominerer måleinstrumentet med tre essensielle visninger: en strømmåler som viser av strømforbruk og tilstand for regenerering av energi, en batterimåler samt en ladetilstandmåler som angir tilgjengelig kjørerekkevidde.

I tillegg gir multifunksjonvisningen en økonomisk avlesing sammen med ladetilstand av batteri, total kilometerstand / trippteller, dekktrykk, i tillegg til dato, tid og utendørstemperatur. Dette inkluderer også en langsiktig helsesjekk av batteritilstand.

Varsellysene inkluderer batteritemperaturindikator med gult varsellys for høy temperatur og blått varsellys for lave temperaturer. 

Tilgjengelig utstyr på e-NV200 minner om utstyrsnivået på en personbil med funksjoner slik som automatiske frontlys og vindusviskere, Bluetooth- og USB-tilkobling, intelligent nøkkel, ryggekamera, CarWings, oppvarmede seter og oppvarmet ratt. Den nye intelligente nøkkelen lar deg fjernstarte klimakontrollsystemet for å avkjøle eller varme opp kupeen før du setter deg i bilen.

Et nytt elektrisk klimaanlegg er optimalisert for et lett nyttekjøretøy som regelmessig stopper og starter i driftsyklusen. Systemet har integrert forvarming som kan fjernstyres via en smarttelefon. Oppvarming av seter og ratt er også tilgjengelig.

Personbilmodellene har varmeelementer bak mens varebilmodellene, uten fast skillevegg mellom kupé og lasterom, har en fleksibel gardin i full lengde som sørger for at kupeen holder seg varm.

I varmt vær vil en ny ventilasjonsmodus slå av både klimaanlegget og varmeapparatet for å gi naturlig ventilasjon og fjerne dugg fra vinduene uten å bruke elektrisk energi, noe som igjen gir bilen lengre kjørerekkevidde. 

I tillegg til tidsinnstilt eller fjernstyrt aktivering av ventilasjonssystemet, lar CarWings føreren eller evt. flåtelederen overvåke ladetilstand eller ladetid for fjernstyrt lading. Versjoner utstyrt med CarWings har en mobil dataoverføring som kan overvåkes via en smarttelefonapp eller på en datamaskin. Denne fjernstyrte overvåkingen av batteriets ladetilstand lar flåteledere tildele jobber til biler med tilstrekkelig rekkevidde uten å måtte få tak i de ulike førerne. 

e-NV200 tilbyr en høy seteposisjon som mange setter pris på. Kombinert med den naturlige smidigheten og de kompakte dimensjonene til e-NV200 gjør det bykjøringen mye enklere.

Skulderplassen i kupeen er større enn hos mange av konkurrentene til tross for smalere karosseri. Romsligheten er forbedret ved å plassere girspaken på dashbordet i stedet for mellom forsetene. Praktiske funksjoner inkluderer koppholdere for plastflasker opptil 500 ml i tillegg til mange oppbevaringsrom for småting.

Takket være en fornyet batteripakke plassert under bilens gulv innenfor akselavstanden på 2 725 mm gjør at e-NV200 fortsatt har et klasseledende lasterom. Til tross for den beskjedne størrelsen har e-NV200 et lasterom som bare finnes på større varebiler.

Lasterommet har en imponerende lengde på 2,04 m som kan forlenges til 2,8 m hvis skilleveggen fjernes og passasjersetet legges ned. Selv på det smaleste punktet, mellom hjulbuene, er gulvet 1,22 m bredt. 

e-NV200 har den laveste lastehøyden i sin klasse, kun 524 mm fra bakkenivå. Bilen har nyttelast på 645 kg og kan lastes med to standard europaller.

Motor og batteri
Nissan e-NV200 drives av den anerkjente Nissan-utviklede AC-synkronmotoren fra Nissan LEAF. Med 80 kW og 254 Nm dreiemoment drives e-NV200 av en kompakt litium-ion batteripakke med 48 moduler. 

Battericellene er produsert av Nissan i Storbritannia og sendes deretter til Spania der de blir montert på en batteripakke som er utformet slik at den får plass under bilens gulv uten at dette går på bekostning av lasterommet. 

For alle detaljer om e-drivlinjen, gå til kapittelet om «motor og batteri».

Chassis
Med e-drivlinjen med forhjulsdrift fra Nissan LEAF med underramme foran og integrert, uavhengig MacPherson hjuloppheng med en sporvidde på 1 530 mm, dvs. 40 mm bredere enn på NV200. Svingradiusen er 11,2 m, en økning på kun 10 mm i forhold til NV200 til tross for bredere spor. 

Bak bruker e-NV200 et kompakt opphengsystem med enkel bladfjær som også finnes på NV200. Dette gir et lett nyttekjøretøy den nødvendige kraften uten at det går på bekostning av kjørekomfort samtidig som det gir et større og bredere lasterom.

Takket være bilens lave tyngdepunkt, godt hjulpet av vekten og plasseringen av batteripakken under bilens gulv, gir e-NV200 optimaliserte kjøreegenskaper som knapt finnes i et eksisterende lett nyttekjøretøy.

e-NV200 har lave pitch-nivåer samt redusert krengning, mens et stivere karosseri som er et biprodukt av den integrerte batteripakken som ligger i et metallkabinett, gir bedre kjørekomfort og mer raffinement.

Forbedringer på det regenerative bremsesystemet (CRBS) betyr at bremsene er mer effektive, og takket være programvaren Pedal Feel Simulator (PFS) har bilen samme pedalfølelse som konvensjonelle bremser selv med regenerativ bremsing i drift. 

CRBS gjenvinner maksimal energi ved å ta ut både dreiemoment fra regenerativ bremsing (elektrisk energi) og dreiemoment fra friksjonsbrems (termisk energi) for å gi 14 % bedre regenerativ kapasitet til bremsesystemet.

Sikkerhet
Nissan e-NV200 har samme sikkerhetsnivåer for passasjerer som NV200 sammen med forbedret fotgjengerbeskyttelse takket være at fronten er forlenget med 160 mm. Setebeltene har forstrammere og det finnes et komplett SRS-kollisjonsputesystem for forsetene. Sidene på karosseriet er forsterket for optimal beskyttelse ved kollisjoner.

I tillegg til å være plassert i et metallkabinett har batteriet og bilens elektriske systemer sensorer som utløses automatisk ved et sammenstøt. Med batteriet integrert i gulvet har e-NV200 fordelen av et lavt tyngdepunkt, noe som gir meget gode kjøreegenskaper. Dette underbygges av ESP som standard og skivebremser på alle fire hjulene.

Et av aspektene ved aktiv sikkerhet dekkes av monteringen av bakkestartassistent funksjonen. En trinnløs girkasse betyr at bilen kun har to pedaler og en fullastet bil i en bratt motbakke kan rulle bakover i den brøkdelen av et sekund det tar føreren å bevege foten fra brems til gasspedal. For å motvirke dette vil bakkestartassistenten holde bremsene i tre sekunder etter at bremsepedalen er sluppet slik at bilen ikke vil rulle bakover.