DET BESTE AV DET BESTE

Ta de beste elementene fra to prisvinnende biler, legg til en del Nissan knowhow og resultatet blir meget godt.

 

• e-NV200 tar Nissans lederrolle innen elbil videre til segmentet lett nyttekjøretøy

• e-NV200 kombinerer klasseledende lastevolum med ...

- prisvinnende nullutslippsteknologi

- 40 % lavere servicekostnader og opp til fire ganger lavere drivstoffutgifter enn dieselbiler

- og det gir en praktisk og bærekraftig distribusjonsbil for bruk i byområder

• Viktige punkter er:

- Vibrasjonsfritt, utslippsfritt, støyfritt drivverk

- Praktisk 170 km rekkevidde, 120 km/t maksimumshastighet

- Bygget i Europa, tilgjengelig som lett varebil og femseters personbil

Nissans nullutslippsutvikling går inn i sin neste viktige fase med lanseringen av e-NV200, bilprodusentens andre 100 prosent elektriske bil.

Den lanseres i en tid da luftkvaliteten i byenes sentrumsområder er i enda større fokus, og e-NV200 tilbyr utslippsfri kjøring takket være bilens avanserte batteridrevne elektriske motor. Som yrkesbil tar e-NV200 mål av seg til å ta en enda større rolle i å redusere utslippene og forbedre luftkvaliteten når den skal kjøre som varebil og taxi i byenes sentrumsområder.

I tillegg til at forurensningen fra eksosrøret blir borte - med en stor positiv effekt på NOx-utslippene i sentrumsområdene - avgis ingen støy fra den elektriske motoren i e-NV200 når bilens smidige, trinnløse drivverk sørger for en mindre stressende og derfor mer trafikksikker hverdag for føreren.

Nissan e-NV200 kombinerer det prisvinnende elektriske drivverket fra Nissan LEAF, prisbelønnet som «Årets Bil» både globalt og i Europa for 2011, med klassens beste lastevolum og samme praktiske utforming som Nissan NV200, som ble kåret til «Årets internasjonale varebil» i 2010. 

Men e-NV200 er mer enn en enkel konvertering av en eksisterende bil med forbrenningsmotor. Når Nissan produserte den første rene elektriske varebilen, innebærer det en omfattende oppgradering og designmodifikasjon av NV200 for sin nye rolle. Og selv om den bruker noen nøkkelelementer fra LEAF og NV200, er 30 prosent av komponentene helt unike for e-NV200. Det er endringer i styling, modifisert chassis, endringer av interiøret, ny batteripakke og høyere kapasitet i det regenerative bremsesystemet.

Resultatet er en serie med nullutslippsbiler som er i stand til å yte et vesentlig bidrag, ikke bare til fremtidig mobilitet, men også til forretningsmodellen for alle virksomheter som bruker små varebiler, biler til persontransport eller taxier. For i tillegg til at det er en spennende bil å kjøre, er e-NV200 også en kostnadseffektiv bil i drift.

Etter et grundig testprogram er e-NV200 nå klar for markedet. Testprogrammet har også omfattet utlån av prototyper til store globale selskaper for å få tilbakemeldinger fra daglig bruk i den virkelige verden.

Når salget starter i juni vil e-NV200 være tilgjengelig som en kompakt men romslig og praktisk varebil, eller som en femseters personbil i  Evalia-versjon. Som lett varebil har bilen er lastevolum på 4,2 m3 og kan romme to standard europaller, samt skyvedører på begge sider og bakdører med stor åpningsvinkel (topphengslet bakluke er også tilgjengelig) sørger for at lasting og lossing er så enkelt som mulig.

Driftskostnadene er førsteprioritet for de fleste flåteoperatører, og e-NV200 har blitt utviklet for å bidra til bunnlinjen. Kostnadene for planlagt vedlikehold er 40 prosent lavere, og uten motorolje, reimer, girkasse og clutch er det færre deler som skal sjekkes eller skiftes ut. Drivstoffkostnadene er også vesentlig lavere, med en dieselpris som er tre til fire ganger høyere enn elektrisitet per 100 km kjøring.

Neste år vil det også finnes dedikerte taxiversjoner av e-NV200 på markedet, en bil som er bygget for å overholde spesifikke og varierende forskrifter i storbyer. Den første europeiske byen som inkluderer e-NV200 i sin taxiflåte vil være bilens hjemby, Barcelona i Spania.

Faktisk produseres e-NV200 kun i Barcelona, for salg over hele verden. Den vil bli produsert i Spania parallelt med NV200, med litium-ion battericeller som produseres ved Nissans batterianlegg i Sunderland i Storbritannia. Selve batteripakkene settes sammen i Barcelona. 

Nissan e-NV200 er perfekt tilpasset et liv som et godt jobbverktøy i Europas større og mindre byer. Den har en rekkevidde (homologert NEDC rekkevidde) på 170 km. Gjennomsnittlig daglig kjøredistanse for 70 prosent av bilflåtene som bruker kompakte varebiler i virksomheten sin, er 100 km. I Europa kjører 35 prosent av bilene i denne varebilklassen aldri mer enn 120 km per dag.

Alle disse egenskapene komplementeres med et lasteområde som er identisk med NV200 - 4,2 kubikkmeter - og nyttelastkapasiteten er 640 kg.

Batteriet kan lades opp over natten på 8 timer via en vanlig 16 Ampere enfase 3,3 kW lader - perfekt hvis e-NV200 ikke er i døgnkontinuerlig drift - men denne tiden reduseres til kun fire timer hvis man velger versjonen med 6,6 kW / 32 Ampere laderen, og kobler den til et tilsvarende strømuttak. 

Alternativt kan en spesielt tilpasset CHAdeMO DC 50 kW hurtiglader lade opp batteriet til 80 prosent kapasitet på rundt 30 minutter, eller kortere tid dersom batteriet fremdeles har en viss kapasitet igjen. Det innebærer at e-NV200 kan lades for eksempel mens den lastes med varer for en ny levering.

Mer enn 1100 CHAdeMO hurtigladere, som er tilgjengelige for alle, har blitt installert over hele Europa, men man forventer at flåteoperatører i tillegg ønsker å ha egen hurtiglader installert ved hjemmebasen. Taxiselskaper, inkludert Taxi Electric i Nederland og C&C Taxis i Storbritannia har installert hurtigladere ved sine baser for å øke utnyttelsen av flåten. 

"De tekniske endringene vi har gjort ga oss mye mer enn en god elektrisk varebil - det er en flott varebil, etter alle målestokker. Førerne vil ønske å sitte bak rattet i e-NV200, ikke bare fordi den er utslippsfri, men også fordi den er god å kjøre - kjørekomforten, akselerasjonen, raffinementet og brukervennligheten er meget god og vesentlig bedre enn mange er vant til," sier Guillaume Carter, senior vice president, salg og markedsføring for Nissan Europe.

"Det er forandringer på gang," sier Jean-Pierre Diernaz, direktør for elektriske biler for Nissan Europa. "Europas byer introduserer stadig strengere restriksjoner på utslipp. London har allerede en rushtidssone basert på utslipp, mens byens borgermester forbereder innføring av en sone med ultralave utslipp innen 2020.

"Paris har i år sperret biler fra å kjøre inn i sentrum i et forsøk på å redusere forurensningene. Samtidig har dieselbilene kommet i et skarpt søkelys for sine utslipp av NOx og partikler.

"Salgsveksten for Nissan LEAF viser at tiden er inne for nullutslippsbiler. Nissan e-NV200 bringer oss inn i et helt annet markedssegment og vil bidra til å befeste våre posisjon som den globale lederen innen teknologi for elektriske biler. 

 "Vi tror at e-NV200 faktisk vil endre sammensetningen av flåten med lette varebiler og taxier, og samtidig være med på å bedre miljøet i våre byer. Alle de 200 000 varebilene som selges hvert år, og mange av disse som aldri kjører mer enn 100 km pr. dag i sin levetid, kan erstattes av e-NV200 uten at disse noen gang trenger å stoppe for å lade i løpet av en arbeidsdag. Dette enkle faktum, kombinert med lave driftsutgifter, kapasiteten og komforten, gjør at vi mener den er en nyskapende bil," avslutter Diernaz.