NYE NISSAN PULSAR I DETALJ
Design og praktiske funksjoner
Nye Nissan PULSAR er romslig og godt utstyrt og har fokus på praktisk design - en kombinasjon av de kvalitetene som definerer Nissans tilnærming til design.
Fronten på nye PULSAR har en kraftig V-formet grill med den kjente Nissan-logoen rammet inn, samt stylingdetaljer fra nylig lanserte QASHQAI og X-TRAIL. Ved å legge vekt på områdene rundt hjulbuene har Nissans designteam skapt en bil med et muskuløst design. En markant linje går fra hjulbuen foran til de boomerangformede baklysene. Siden av PULSAR er definert av en lavere linje som går skarpt oppover til baksiden av bilen.
Interiøret tilbyr parktiske løsninger i kombinasjon med fokus på godt design. Takket være akselavstanden på 2 700 mm og smart seteplassering, har PULSAR klasseledende plass som også overgår mange av bilene i klassen over. Passasjerene i baksetet har en benplass på 692 mm, noe som ligger over gjennomsnittet i både C- og D-segmentet (henholdsvis 562 mm og 585 mm).
Bakseteplassen i nye PULSAR kompletteres med et praktisk bagasjerom som kombinerer stor kapasitet (385 liter) med en bred lasteåpning. For de som trenger større lastevolum kan baksetene enkelt legges helt ned for å gi en total lastekapasitet på 1 395 liter.
Men det er ikke bare passasjerene i baksetet som har god plass. Nissans design- og ergonomiteam har lagt stor vekt på behovene til de som sitter i forsetene, og skapt et trivelig miljø som kombinerer komfort og god sikt.
Det er ofte de enkleste tingene som har best effekt. For eksempel, ved å avpasse dørpanelene så mye som mulig har Nissan klart å lage de bredeste armlenene i sitt segment. Der de fleste konkurrentene har en smal kant som kan være ukomfortabel for passasjerens albue har PULSAR fått plass til et armlene med en bredde på 95 mm, noe som også overgår de fleste bilene i luksusklassen.
Midtkonsollen er plassert på dashbordet og består blant annet av PULSARs NissanConnect infotainment-system, samt varme- og klimakontroll. Med en ramme i Glossy Piano Black er midtkonsollen utformet på en intuitiv måte med en 5,8-tommers skjerm og enkle brytere.
Kombimeteret er også optimalisert for enkel bruk og har en stor 5-tommers avansert kjøreassistansevisning plassert mellom speedometeret og turtelleren. Visningen kan tilpasses og innstilles for å vise navigasjonskommandoer, tips og varslinger samt en rekke bildata. Føreren kan også tilpasse mange av PULSARs elektroniske systemer, slik som f.eks. innstillinger for indikator, vindusvisker og lås via den avanserte kjøreassistansevisningen.
AVANSERTE TEKNOLOGIER
Nissans lidenskap for førsteklasses teknologi som er tilgjengelig for alle førere tar et nytt, stort skritt fremover med lanseringen av den nye PULSAR. PULSAR er designet og utviklet med en rekke intuitive teknologier, og lanserer flere funksjoner som er helt nytt i dette segmentet, slik som f.eks. bevegelsesdetektor, og setter ny standard for sikkerhet, komfort og praktisk utstyr.
Fra det prisbelønte Nissan Safety Shield-systemet til Around View Monitor, aktiv sporingskontroll og nødbremsing samt nyeste generasjon NissanConnect infotainment-system, kommer PULSAR med funksjoner som normalt finnes på dyrere biler.
Around View Monitor (AVM)
Kjernen i nye PULSARs teknologipakke finner du Around View Monitor. Dette er det mest avanserte systemet innen segmentet for små og mellomstore biler. AVM er plattformen for en rekke detaljer innen sikkerhet, sikt og praktiske funksjoner.
Ved å kombinere bilder fra små kameraer montert på frontgrillen, bakluken og begge sidespeilene har systemet et 360 graders fugleperspektiv av bilen. Alt vises på den 5,8-tommers store NissanConnect-skjermen for satellittnavigasjon og infotainment. Systemet bruker bildebehandling for å generere fugleperspektivet av bilen.
Oversiktsvisningen gir føreren en klar indikasjon på hindringer rundt bilen, noe som hjelper føreren til å manøvrere på en enklere og tryggere måte. AVM slås på automatisk når bilen står i revers. Det kan også aktiveres ved hastigheter opptil 10 km/t ved å trykke på kameraknappen på dashbordet.
Systemet kan også vise video fra et spesifikt kamera i tillegg til å fungere som et enkelt ryggekamera som integrerer dynamisk veiledning på skjermen for å hjelpe føreren med parkeringen.
Nissan Safety Shield
Med sitt nettverk av innovative sikkerhetsfunksjoner gir Nissan Safety Shield god beskyttelse og sikt for førere. Nissan Safety Shield er utviklet og skreddersydd spesielt for PULSAR, og består av følgende teknologier:
Bevegelsesdetektor
Denne funksjonen er helt ny i dette segmentet, bygger på kapasiteten i Around View Monitor og gir føreren en effektiv digital co-pilot som hjelper til med å se om noe kan komme i veien under rygging.
Mens konvensjonell parkeringshjelp advarer føreren om en gjenstand som er i veien, gir bevegelsesdetektoren et lydsignal og en visuell varsling hvis noen eller noe beveger seg bak bilen, for eksempel et barn som går mot bilen mens du rygger.
Vidvinkelkameraet for AVM-systemet har en konveks linse og er montert på bakluken. Derfra gir det et utsyn i overkant av 180 grader og gir dermed et unikt synsfelt bak bilen. Bilder fra kameraet vises på den 5,8 tommer store Nissan Connect-skjermen.
I tillegg til å bruke det multifunksjonelle ryggekameraet kan bevegelsesdetektoren også lese av data fra side- og frontkameraene på Around View Monitor. Dette gjør at systemet kan lage et komplett 360 graders bilde som viser skjulte, bevegelige objekter ved siden av eller foran bilen.
Førere som ønsker å personliggjøre innstillingene på Nissan Safety Shield kan gjøre dette enten via en knapp montert på dashbordet eller via NissanConnect-systemet. Knappen på dashbordet har en praktisk på- eller av-funksjon. Hvis føreren for eksempel ønsker å slå av kun filskiftevarslingen kan dette gjøres via en meny på berøringsskjermen. Alle innstillinger som personliggjøres av føreren via NissanConnect-menyen vil huskes av systemet ved fremtidige kjøreturer.
Blindsonevarsling
Nissans blindsonevarsling bruker det bakmonterte vidvinkelkameraet for AVM-systemet i de skjulte blindsoneområdene på begge sider av bilen. Hvis en bil registreres i en av blindsonene, lyser det opp et diskret varsellys på sidespeilet. Hvis føreren blinker for å skifte fil og systemet oppdager en bil i fareområdet blinker lyset og gir fra seg et lydsignal.
Filskiftevarsling
Filskiftevarslingen varsler deg så snart du begynner å kjøre utenfor filen. PULSAR bruker nok en gang vidvinkelkameraet for AVM-systemet for dette. Avansert dataprogrammering registrerer selv svake veimerkinger og bilens system varsler, dersom bilen kommer utenfor normal veibane, uten av føreren har på blinklyset. Et varselsignal gis til føreren for å korrigere posisjonen på veien. Systemet er satt opp slik at det automatisk justerer sensitiviteten når du kjører på landeveier for å gi rom for en annen kjørestil.
Selvrensende kamera
En viktig komponent i PULSARs Safety Shield og Around View Monitor er et lite ryggekamera som er plassert på bakluken. Ryggekameraer er ikke noe nytt på Nissan-biler - Nissan Primera 2002-modellen var den første bilen som lanserte teknologien i sitt segment. Ettersom tre av PULSARs Safety Shield-systemer (bevegelsesdetektor, filskiftevarsling og blindsonevarsling) stoler på at det leveres nøyaktig informasjon til kameraet, må linsene holdes helt rene til enhver tid. Dette er ingen lett oppgave for en enhet som er så utsatt for vær og vind.
For å løse problemet med en skitten linse har PULSAR et enestående «vaske- og tørke»-system som er både intelligent og automatisk.
Ved hjelp av avansert bildebehandlingsprogramvare som kan behandle mer enn 15 millioner piksler i sekundet, registrerer systemet når linsen er uklar og sender en vannstråle for å fjerne smusset. Den våte linsen tiltrekker seg derimot mer smuss, og løsningen på dette problemet er å blåse trykkluft på linseoverflaten. Dette tørker linsen og sikrer at kameraet kan fortsette å vise klare bilder på den 5,8-tommers store NissanConnect-skjermen.
Nødbremsing
Dette avanserte systemet gjør at bilen automatisk bremser ned hvis det oppdager at et sammenstøt er uunngåelig. Ved å skanne veien foran med et radarsystem integrert i nedre del av støtfangeren leverer nødbremsing tre assistansenivåer. Først og fremst finnes det en varsling med lyd som gjør føreren oppmerksom hvis avstanden til bilen foran minsker. Deretter vil bremsene automatisk begynne innbremsingen hvis føreren ikke reagerer. Til slutt, hvis avstanden blir mindre, vil det bremses hardere etter behov. Det innovative systemet er designet og utviklet for å unngå ulykker, men også for å redusere farer.
NissanConnect
Både AVM og Safety Shield er bygget inn i nye PULSARS NissanConnect satellittnavigasjon, Bluetooth og audiosystem. Systemet har en 5,8-tommers berøringsskjerm, og inkluderer smarttelefonintegrering, noe som gir tilgang til et økende utvalg av apper via skjermen. Med apper som Google, Facebook, Trip Advisor og Eurosports kan PULSAR lett navigere i byen. Systemet omfatter Bluetooth audio-streaming og mobiltelefonintegrasjon samt kontakter for AUX-in og USB samt DAB-radio.
LED hovedlys
De nye LED hovedlysene på PULSAR er blant de beste i sin klasse. PULSARs LED-lys med full LED på nærlysene og halogenpærer for å gi optimal lysstyrke på fjernlysene, er standard på Tekna-modeller og tilvalg på Acenta.
Bruk av LED i stedet for xenon er ikke bare en påfunn, men er i tråd med Nissans ønske om å levere nyttig teknologi. LED-hovedlysene produserer et hvitere, skarpere lys og bruker 50 % mindre energi enn xenon-pærene. I tillegg ligner LED-lyset mer på sollys, noe som gir bedre sikt om natten. For å opprettholde familiefølelsen brukes den unike Nissan LED-signaturen både på nye QASHQAI og X-TRAIL.
Aktiv Sporingskontroll
PULSAR forbedrer kjøreopplevelsen ytterligere med Nissans aktive sporingskontroll. Dette systemet overvåker atferden og banen til bilen og påfører et lett bremsetrykk til de individuelle hjulene for å gjenskape funksjonen til en «Limited Slip Differential» (begrenset differensialbrems). Resultatet er smidigere kurvekjøring og meget god trekkraft når du akselererer ut av svingene.
Effektive og kraftige drivlinjer
Gjennom Nissans tilnærming til innovasjon og reduserte eierkostnader, leverer PULSARs turboladede motorer den perfekte kombinasjonen mellom ytelse og effektivitet. Den 1,2 liters DIG-T bensinmotoren yter 115 hk, mens 1,5-liters dCi-motoren genererer 110 hk og dreiemoment på 260 Nm. En enda kraftigere 1,6 liters turboladet motor med 190 hk vil lanseres i begynnelsen av 2015. Begge motorene er utstyrt med Stop & Start som standard, noe som bidrar til å redusere CO2-utslipp og øke drivstoffeffektiviteten.
DIG-T 115 (115 hk/85 kW)
Den firesylindrede DIG-T 115 motoren er fininnstilt for PULSAR og leverer 115 hk ved 4.500 o/min. Kombinert med et høyt dreiemoment på 190 Nm ved kun 2 000 o/min. leverer den bensindrevne PULSAR god akselerasjon og sterk gir-fleksibilitet. Med 6-trinns manuell girkasse kan PULSAR med DIG-T 115 motor akselerere fra 0-100 km/t på 10,7 sekunder.
DIG-T 115 hk har et drivstofforbruk på 5,0/100 km ved blandet kjøring og CO2-utslipp på 117 g/km. Med en sekstrinns manuell girkasse, leverer den avanserte turbomatede motoren 115 hk (85 kW) og genererer et dreiemoment på 190 Nm. Til tross for sin beskjedne størrelse gir 1,2 liters motoren en meget god ytelse.
DIG-T 115 er utstyrt med Stop & Start som standard, og drar nytte av flere drivstoffbesparende teknologier, inkludert en regenerativ dynamo, optimaliserte girutvekslingsforhold og spesialoljer med lav viskositet.
dCi 110 (110 hk/81 kW)
PULSARs dieselalternativ er en firesylindret 1,5 liters dCi turbodieselmotor. Denne enheten på 110 hk er utviklet av Renault-Nissan Alliance, har et CO-utslipp på kun 94 g/km og et drivstofforbruk ved blandet kjøring på bare 3,6 l/100 km.
Sjette generasjon dCi 110 er smidigere, mer effektiv og raffinert enn de forrige generasjonene. Større endringer i motoren har ført til mer stillegående drift og redusert vibrasjon, mens totalvekten er redusert med nye, lettvektige komponenter.
Motoren, som er fininnstilt for PULSAR, har flere avanserte drivstoffbesparende funksjoner, inkludert Stop & Start-system, som standard. Det her gjort en stor jobb for å redusere støy og vibrasjoner under prosessen, noe som girt en myk og nesten lydløs motorstart.
Nissan har også jobbet hardt med brukervennligheten av PULSARs Stop & Start-system, noe som raffinerer logikken som kontrollerer omstartprosessen i betydelig grad. Hvis føreren for eksempel legger et betydelig trykk på rattlåsen når bilen står stille vil Stop & Start-systemet forutse bruk av gasspedalen og starte motoren på nytt.
Girkasser og dynamikk
Den nye PULSAR er utstyrt med en 6-trinns manuell girkasse som standard. Den er utviklet for å oppfylle de økende kravene fra europeiske førere, og har kabler med lav friksjon og massedemper som leverer de presise girskiftene som kreves av disse førerne.
Kunder som er interessert i DIG-T 115 vil også få valget om en avansert Xtronic-girkasse på et senere tidspunkt.
Chassiset på den nye PULSAR er utviklet for å gi meget god manøvrering og smidig, raffinert kjøring. Med MacPherson-oppheng foran og en kompakt torsjonsfjæring bak er opphengsystemet fininnstilt for de spesifikke kravene til europeiske førere.
Godt utstyrte modeller
Nye PULSAR vil sette nye standarder i C-segmentet med lanseringen av en rekke funksjoner med høye spesifikasjoner som standard. Modellstrukturen ved lansering er tilpasset de kjente utstyrsnivåene (Visia, Acenta og Tekna) der alle tre modellene har oppvarmede forseter, klimaanlegg, Stop & Start, seks kollisjonsputer og Bluetooth-konnektivitet.
Mellommodellen Acenta har alufelger, to-soners klimaanlegg, tåkelys foran, nødbremsing, skinntrukket ratt og girspak. Tilvalg på Acenta-modellene inkluderer navigasjon og kommunikasjon på den forbedrede NissanConnect berøringsskjermen og LED-hovedlys, automatiske lysfunksjoner, vindusviskere, dimbart speil og Nissan nøkkelløse system med startknapp. Kunder som velger PULSAR med Acenta-interiør kan også få 17" alufelger og mørktonet vindu som tilvalg.
Toppmodellen har Nissan Safety Shield, NissanConnect, Around View Monitor, 17" alufelger og LED-hovedlys med signatur som standard. Skinnseter er tilgjengelig som tilvalg.
Spesifikasjonene varierer fra land til land.
Produksjonen
Den nye PULSAR er fullt integrert i Nissans europeiske produksjonsstrategi og vil produseres på Nissans fabrikk i Barcelona, Spania. Det avanserte produksjonsanlegget er hjertet i Nissans spanske drift og er hovedkontoret til NMSI (Nissan Motor Iberica SA). Anlegget dekker et område på over 517 000 m2, og produserte 131 900 enheter i 2013 og har for tiden ca. 3 500 ansatte.
Barcelona er også basen for en rekke andre Nissan-fasiliteter, inkludert en avdeling av Nissan Technical Centre Europe (NTCE), et forsknings- og utviklingssenter for biler og dieselmotorer.
I tillegg til den nye PULSAR produseres alle europeiske versjoner av NV200 samt PATHFINDER, NAVARA og e-NV200. Anlegget i Barcelona åpnet i 1983 og var det første Nissan-anlegget i Europa som produserte biler.