NISSAN BETEGNES SOM ET AV DE BESTE GLOBALE MERKENE I 2014

  • Nissan kommer på 56. plass i Interbrand-undersøkelsen, opp fra fjorårets 65. plass
  • Nissan-merkets verdi økte med 23% til 7623 milliarder dollar

Nissan er utnevnt til et av verdens mest verdifulle merker i 2014, i henhold til Interbrand, det ledende rådgivningsselskapet for varemerker. I Best Global Brands-undersøkelsen som ble publisert av Interbrand i dag, ble Nissan rangert på 56. plass, opp fra 65. plass i 2013. Studien viser til Nissans sterke økonomiske resultat, produktportefølje og lederskap innen elbiler, som de viktigste punktene for merkets framgang. Nissan-merkets verdi ble beregnet til 7623 milliarder dollar, en økning fra fjorårets verdi på nesten 6,2 milliarder dollar. 

Nissan ble i juni utnevnt til et av de mest miljøvennlige varemerkene i Interbrand-rapporten, Best Global Green Brands for 2014. Nissan gikk fra femte til fjerdeplass totalt, mye takket være Nissan LEAF - verdens mestselgende elbil - noe som gjør selskapet til den globale lederen innen nullutslippsmobilitet.

«Et sterkt varemerke er en viktig indikator for Nissans virksomhet og fremmer selskapets videre vekst,» sa Roel de Vries, Nissan Corporate Vice President og Global Head of Marketing and Brand Strategy. «Vi er meget fornøyde med at verdien til varemerket øker med 23% fra i fjor - nesten en dobling av verdien til Nissan-merket siden det kom på listen i 2011 - og anerkjennelse som et godt merke i undersøkelsen.»

Best Global Brands-undersøkelsen er Interbrands årlige rapport om verdens mest verdifulle merker. Interbrand ser på den pågående investeringen og forvaltningen av merket som  forretningsverdi, samt finansregnskap, merkets rolle i kjøpsbeslutningsprosessen, og merkets styrke. 

Undersøkelsen la også vekt på Nissans nylige lanseringer for Qashqai, Murano og Rogue som en demonstrasjon på varemerkets posisjonering gjennom «Innovation and Excitement for Everyone», som er Nissans slagord. Selskapets lederskap innen elbiler og investeringer i fremtidig mobilitet, slik som førerløse biler og brenselcelleteknologi, ble anerkjent for å ta opp voksende kundebehov på et bilmarked i rask endring. 

For mer informasjon om Interbrands Best Global Brand-undersøkelse for 2014, gå til:http://www.bestglobalbrands.com/