NISSAN QASHQAI MED NY DIG-T 163 HK TURBOLADET BENSINMOTOR SOM OVERHOLDER DE STRENGE EURO6 UTSLIPPSKRAVENE

  • Den turboladede 1.6 DIG-T 163 hk komplementerer Qashqai´s motorutvalg
  • Overholder de nye, strenge EURO6-utslippskravene.
  • Drivstofforbruk fra 5,8 l/100 km og CO₂-utslipp fra 134 g/km
  • Europasuksessen er produsert i 2 millioner eksemplarer på fabrikken i Sunderland
  • Priser fra 291.900 (inkluderer 8.900,- i leveringsomkostninger)

Større bensinmotor med gode utslippstall

Nissan utvider sitt Qashqai-utvalg med en ny, avansert DIG-T 163 hk bensinmotor. Den nye 1,6 liters V4 turboladede motoren oppfyller de strenge EURO6-utslippskravene og kombinerer ytelse med relativt lavt CO-utslipp og meget god drivstofføkonomi.

 

DIG-T 163-motoren er fininnstilt for Qashqai og har avansert turbomatingteknologi og en rekke andre funksjoner som er utformet for å optimalisere ytelse og økonomi. Den nye motoren yter 163 hk ved 5 600 o/min. og har et dreiemoment på 240 Nm mellom 2000 og 4000 o/min.

I likhet med de andre motorene Qahqai leveres med, er den nye DIG-T 163 hk utstyrt med Start/stopp-system og leverer en myk, responsvillig kjøreopplevelse av høy kvalitet - akkurat slik Nissan-kundene forventer. Akselerasjon fra 0-100 km/t gjøres på kun 9,1 sekund og topphastigheten er 200 km/t.

Den nye motoren bruker kun 5,8 l/100 km ved kombinert kjøring, mens CO2-utslippet er 134 g/km for modeller utstyrt med 16" og 17" hjul, og 138 g/km for modeller utstyrt med 19" hjul. 

Den nye DIG-T 163 hkmotoren er tilgjengelig med forhjulsdrift og er utstyrt med en sekstrinns manuell girkasse.

Det bredeste Qashqai-utvalget noensinne

Den nye DIG-T 163 hk motoren gjør at bensinmotorutvalget fra Qashqai er komplett som en forlengelse av den eksisterende 1,2 liter DIG-T motoren. Med sine 115 HK er den Nissan/Renault-utviklede V4-motoren en skikkelig kraftpakke med skarpere akselerasjon og større fleksibilitet enn den 1,6 liters sugemotoren.

Bilen er utstyrt med Start/stopp som standard, og drar nytte av en rekke drivstoffbesparende teknologier, inkludert regenerativ dynamo, optimaliserte girutvekslingsforhold og spesialoljer med lav viskositet.

For de som foretrekker automatgirkasse er 1,2 liters DIG-T motoren nå tilgjengelig med Nissans avanserte Xtronic-girkasse. Xtronic-girkassen er basert på prinsippet om konstant variabel transmisjon, og er utviklet for å gi en mykere og mer naturlig kjøreopplevelse.

I motsetning til vanlig variabel transmisjon vil Qashqais Xtronic girkasse etterligne oppførselen til vanlige Multi-Ratio automatgirkasser ved hard akselerasjon og trinnvis veksling. Ved mykere kjøring vil forholdene justeres for å gi den beste smidigheten. Det betyr at Xtronic-girkassen gir føreren det beste fra begge verdener, med myk kraftlevering ved lav belastning og en direkte ytelseslevering ved høy akselerasjon. 

2 millioner Nissan Qashqai produsert i Sunderland

3. november kunne Qashqai nr 2 millioner rulle ut av Nissans fabrikk i Sunderland. Qashqai ble umiddelbart en stor suksess, særlig i Europa, og alle bilene fra Sunderland har gått til dette markedet. Det er under 8 år siden produksjonen startet og det er da den raskeste produksjonen noensinne innen bilindustroen i Stobritannia.