DEN HELT NYE NISSAN NP300 NAVARA HEVER LISTEN FOR YTELSE I PICKUP-SEGMENTET
- Et helt nytt 5-link bakhjulsoppheng gir en crossover-lignende kjøreopplevelse uten at det går på bekostning av terrengegenskaper eller robusthet.
- Ny teknologi / utstyr inkluderer Around View Monitor, nødbremsing, NissanConnect 7” satellittnavigasjon og LED frontlykter.
- Nytt eksteriør- og interiørdesign, utviklet med tanke på ytelse og komfort.
- Ny 2,3 liter dCi-motor med høyere ytelse, bedre drivstofføkonomi og lavere utslipp
- Imponerende slepe- og nyttelastkapasitet
- Allsidig verktøy med et omfattende utvalg av tilbehør og utstyrsnivåer
- Klasseledende produsentgaranti på 5 år eller 160 000 km
Den helt nye Nissan NP300 Navara setter ny standard i 1-tonns pickup segmentet ved å kombinere det beste fra Nissans lederskap innen crossovere med over 80 års erfaring innen design og produksjon av robuste og smarte pickuper.
Bedre komfort og mer raffinement samtidig som de anerkjente offroad-egenskapene, holdbarheten og lastekapasiteten ble opprettholdt, var svært viktig i utviklingen av denne bilen. De nye modellen har et robust og tøft chassis med en rekke nye tekniske funksjoner som forbedrer kjøreegenskapene og de praktiske funksjonene ytterligere. Ved å hente mye fra Nissans anerkjente crossovere - Qashqai, X-Trail og Juke - bringer den nye NP300 Navara et helt nytt nivå av raffinement, komfort og kvalitet, samt nye teknologier til pickup-segmentet.
Nissan lanserte også nylig produsentgaranti på 5 år eller 160 000 km for den nye modellen, nok en anerkjennelse av bilens egenskaper og funksjoner, som gir kundene en problemfri bilhverdag.
Kjøreopplevelse og kjøreegenskaper
Å forbedre raffinementet og levere en crossoveraktig opplevelse var et viktig element under utviklingen av NP300 Navara. For å oppnå dette uten at det går på bekostning av de anerkjente terrengegenskapene, har Nissan designet et helt nytt 5-link springfjærbasert bakhjulsoppheng for Double Cab-modellen, noe som gir bedre komfort og kjøreegenskaper. Den er også 20 kg lettere enn den forrige bladfjærversjonen.
King Cab har en oppdatert versjon av bladfjærversjonen som ble benyttet på forrige generasjon Navara. De nye underliggende bladfjærene veier 7 kg mindre enn den forrige versjonen, og forbedrer inngangsvinkelen for bakhjulene på den nye King Cab med 3,1 %, i tillegg til redusert veistøy.
Det nydesignede bakhjulsopphenget på den nye NP300 Navara gir også bedre manøvrerbarhet. Takket være den 50 mm kortere akselavstanden har den nye modellen nå en svingradius på 12,4 m.
Teknologi
Nye Nissan NP300 Navara har en rekke nye teknologier. I et segment som tradisjonelt sett har vært sent ute med å tilpasse seg de nyeste komfort- og sikkerhetsfunksjonene, setter denne pickupen en ny standard for rimelig teknologi i bilen. Around View Monitor (AVM) og nødbremsing (FEB) er unikt på pickup-markedet.
Electronic Limited Slip Differential (eLSD) er også helt nytt på Navara, og er utviklet for å gi tryggere og mer stabil kjøring. Dette avanserte systemet bruker bremsesensorer som konstant overvåker hjulhastigheten. Hvis et hjul på en aksel spinner raskere enn det andre vil bremsene aktiveres for å sakke farten på det spinnende hjulet. Sluttresultatet er bedre trekkraft, mer balansert kurvekjøring og bedre kjørefølelse.
Andre sikkerhetsfunksjoner og praktiske egenskaper inkluderer cruisekontroll, Hill Descent Control (HDC), Hill Start Assist (HSA), nøkkelfri inngang, ryggekamera og parkeringssensorer.
Design: Crossover-stil møter praktiske funksjoner
Nissan lidenskap for dristig design, høy kvalitet og god funksjonalitet, vises i alle detaljer på den nye NP300 Navara. NP300 Navara er designet og produsert på Nissans produksjonsanlegg i Barcelona etter de spesifikke kravene og preferansene til det europeiske markedet. NP300 Navara King Cab og Double Cab er designet for å levere en solid, men allikevel sportslig stil i en blanding av konvekse og konkave flater som gir bilen et dynamisk utseende. Nissans signatur V-motion grill og boomerangformede LED kjørelys gir assosiasjoner til designdetaljene fra andre Nissan-modeller.
Den nye NP300 Navara har en av de mest komplette aerodynamiske pakkene som noensinne er produsert for en pickup. All design ble undersøkt og utviklet for å produsere en form med 3,6 % lavere CdA enn forgjengeren. Denne fantastiske forbedringen er gjort mulig via en rekke designdetaljer, inkludert en fleksibel forsegling av førerhus/lasteplan som bidrar til jevn luftstrøm over området der førerhuset og lasteplanet møtes. Ny forsegling på panser og frontspoiler, mens den nye bakspoileren styrer og fører luftstrømmen over og rundt bilen.
Det redesignede interiøret leverer komfort av høy klasse, og alle elementer er optimalisert for å gi best mulig kvalitet, komfort, romslighet og praktiske funksjoner for både fører og passasjerer.
Dashbordet er også redesignet og gir en følelse av økt romslighet og åpenhet. Forseter med ryggstøtte gir bedre ergonomi og årvåkenhet med teknologi inspirert av NASA for å redusere tretthet ved lange kjøreturer.
Andre funksjoner inkluderer 2-soners klimakontroll, som er tilgjengelig i både King Cab- og Double Cab-modellene, samt ny ventilasjonsteknologi og setedesign i baksetet for å gi passasjerer enda bedre komfort.
Motorer og transmisjon
Gode motorer trenger god transmisjon. Den nyeste generasjonen vil lanseres med valget mellom tohjuls- eller firehjulsdrift, og valget mellom en standard 6-trinns manuell girkasse eller 7-trinns automatgirkasse.
NP300 Navara sin nye 2,3 liters dCi-motor er opptil 24 % mer effektiv enn forrige generasjon med klasseledende drivstofføkonomi. Motoren er tilgjengelig i to versjoner – 160 hk og 190 hk – og for første gang i dette segmentet leveres det nå en motor med twin turbo. Takket være forbedret drivstofforbruk vil eierne dra nytte av lavere driftskostnader og reduserte CO2-utslipp. Eierne av NP300 Navara vil spare opptil ca. 14 000,- i drivstoffkostnader alene sammenlignet med forrige modell over 3 år/60 000 km.
Firehjulsdrift
Den nye NP300 Navara er like god i terrenget som på veien, akkurat som kundene forventer. Firehjulsdriften bygger på forrige generasjon og leverer solid trekkraft i røft terreng.
Systemet aktiveres og deaktiveres elektronisk via en roterende knapp på dashbordet. For best mulig drivstofføkonomi og kjøreegenskaper kan førerne bruke 2WD-modus på veien. Ved terrengkjøring kan førerne velge 4HI-modus i hastigheter opptil 100 km/t.
Muligheten til å koble til lavt turtallsområde er nyttig under terrengkjøring. 4LO-innstillingen er utviklet for kjøring i bratte og glatte skråninger og gir enda mer dreiemoment til hjulene. Mekanisk differensialsperre er tilgjengelig for de som ofte kjører i vanskelig terreng.
NP300 Navara-modellene er utstyrt med Hill Descent Control (HDC) som standard. Systemet aktiveres med et knappetrykk på midtkonsollen og bruker et nettverk av sensorer for å registrere sluring og trekkraft. Dette gjør at hastigheten og bremsetrykket opprettholdes automatisk for å bidra til kontrollert kjøring i nedoverbakker. Førere kan øke hastigheten ved kjøring i nedoverbakker ved å trykke lett på gasspedalen.
Hill Start Assist (HSA) systemet er tilpasset de spesifikke kravene og lastekapasiteten til NP300 Navara, og gjør kjøringen mer problemfri, selv under sleping av tunge tilhengere. HSA opprettholder bremsetrykket for å hindre at bilen ruller bakover ved bakkestart, og deaktiveres automatisk etter 2-3 sekunder.
Nyttelast og sleping
Nissan NP300 Navara er en arbeidshest og designet for å være et godt verktøy for pickup-eierne. Derfor er laste- og slepekapasiteten i den nye modellen ytterligere forbedret i forhold til forrige generasjon. Med en nyttelast på over 1 tonn og en imponerende slepekapasitet på 3 500 kg, er den nye NP300 Navara klar for selv de tøffeste og mest utfordrende arbeidsforhold eller fritidsaktiviteter.
Lasteplanet er også forbedret gjennom Nissans C-kanal lastesystem. Med ekstra kraftige kanaler på skilleveggen mellom kupeen og lasteplanet og på sidene, har eierne nå enda bedre mulighet til å sikre sårbar last. Festepunktene langs de C-formede kanalsporene gjør at selv den mest uhåndterbare lasten enkelt kan sikres.
Lasteplanet på den nye Double Cab er 67 mm lenger enn forrige generasjon med en sektorledende lasteplanlengde på 1 578 mm. Lasteplanet på King Cab er 1 788 mm langt.
Utstyrsnivåer
Den helt nye NP300 Navara er tilgjengelig med 4 utstyrsnivåer: Visia, Acenta og Tekna. Alle modeller er utstyrt med 7 kollisjonsputer, elektronisk differensialbrems, elektroniske funksjoner som Hill Start Assist, og elektriske vinduheiser.
Tilbehør
I løpet av sin lange historie innen pickup-segmentet har Nissan utviklet god forståelse for hvordan eierne kjører bilene sine. Tilbehør som lar førerne skreddersy bilen sin spiller en viktig rolle ved kjøp av pickup. Derfor lanserer Nissan denne nye generasjonen med over 125 ulike tilbehør.
Utvalget av tilbehør for NP300 Navara inkluderer viktige detaljer som tilhengerfeste og lasteplaninnredninger (plast og aluminium) sammen med skyvbart lastebrett til lasteplanet og nydesignet hard-top som gir ekstra god beskyttelse av lasten. For kunder som ønsker å personliggjøre bilen ytterligere, tilbyr Nissan en rekke styling-tilbehør som alufelger, sideskinner og kromdetaljer.
Ponz Pandikuthira, direktør for Light Commercial Vehicles i Nissan Europe, kommenterer: «Siden vi produserte vår første pickup i 1935 har over 14 millioner kunder i 180 land benyttet Nissan pickuper til å transportere sine familier, kollegaer og last, selv under de tøffeste forhold. Pickuper fra Nissan har vært en pålitelig arbeidspartner for forretningsfolk og næringsdrivende. Vi har integrert denne opplevelsen sammen med tilbakemeldinger fra våre kunder for å utvikle den nye Nissan NP300 Navara, den 12. generasjonen – en pickup som setter en ny standard for ytelse, raffinement, praktiske funksjoner og driftskostnader i sitt segment.»
Den nye NP300 Navara er utviklet for å være den ideelle partner for arbeid og fritid med imponerende ytelse, sikkerhet, teknologi, komfort og praktiske funksjoner, samt lave driftskostnader.