FOTBALL PÅ TOPP FOR EUROPEERE

  • I henhold til en undersøkelse på oppdrag fra Nissan er det fotball som topper blant europeere  
  • Nesten ¾ sier at idrettsarrangementet de ser mest frem til hvert år er finalen i UEFA Champions League 

Europeere blir faktisk mer begeistret av å se fotball enn de blir av å ha sex i henhold til  undersøkelsen gjort på oppdrag fra Nissan.

En undersøkelse blant over 5 000 deltakere fra Storbritannia, Italia, Frankrike, Tyskland og Spania viste at over halvparten (55 %) av europeerne sier at fotballkamper er den aktiviteten som gjør dem mest begeistret, deretter fulgte personlig lidenskap/ hobby (53%) og sex (52 %).

Undersøkelsen identifiserte også at europeere bruker mer tid på å se sine elskede fotballag (3,2 timer pr. uke) enn de bruker på sex (2,4 timer pr. uke) eller delta på idrettsaktiviteter selv (2,6 timer pr. uke). Og en fjerdedel (24 %) av deltakerne valgte sin fotballklubb når de ble spurt om de mest spennende aspektene ved sine liv.

 

For å kunne forstå bakgrunnen for hva som gjør fotball så spennende har Nissan, offisiell sponsor av UEFA Champions League, inngått et samarbeid med idrettseksperter ved Loughborough University for å utvikle Nissan Excitement Index. 

Nissan Excitement Index har som mål å forske på begeistringen til fans. Det gjøres ved «live eksperimenter om begeistring» under UEFA Champions League-kampene, og deretter finne en vitenskapelig formel som viser noen av nøkkelelementene som gjør fotballkampene så spennende. 

Et team av forskere ved Loughborough University vil analysere fysiologiske og kontekstuelle data fra live eksperimenter hos fotballfans under UEFA Champions League-kamper over hele Europa. Eksperter vil deretter analysere denne kombinerte dataindeksen, inkludert hjerterytme, pustefrekvens og elektrodermal aktivitet, for å kunne etablere noen av elementene som gir fans en spennende fotballopplevelse. 

Jean-Pierre Diernaz, Vice President for Marketing hos Nissan Europe sa: «Begeistring er viktig i alt vi gjør hos Nissan, og det er en av hovedgrunnene til at vi er stolt sponsor av den mest spennende fotballturneringen i verden, UEFA Champions League.

Sammen med ekspertene ved Loughborough University håper vi å finne ut hva som gjør fotballfans så begeistret og deretter bruke dette gjennom vår sponsing av UEFA Champions League.»

Nissans slagord er «innovation and excitement for everyone» med avansert og brukervennlig teknologi i biler for alle. Nissans crossovere skal ikke bare være praktiske, men også inspirerende. Våre elektriske biler er ikke bare rene, men også tilby smarte løsninger for fremtidens 

«smart city» løsninger med batterilagring osv. Nissan jobber også aktivt med autonome kjøreteknologier og kommer med første versjon allerede neste år og flere fullautonome biler innen 2020. Vi jobber for å tilby fremtidsrettet teknologi det være seg i elbiler som Nissan LEAF eller den elskede sportsbilen, Nissan GT-R.      

Sammendrag av viktige resultater i undersøkelsen:

Europeere blir mer begeistret av å se fotball enn av å ha sex 

Over halvparten (55 %) av europeerne fra Storbritannia, Italia, Frankrike, Tyskland og Spania sier at fotballkamper er den aktiviteten som gjør dem mest begeistret på ukentlig eller månedlig basis. Deretter følger personlig lidenskap/hobby (53 %), å ha sex (52 %) eller tilbringe en dag sammen med familien (52 %). 

Tyskere (65 %) velger sannsynligvis fotball som aktiviteten som gjør dem mest begeistret, sammenlignet med 42 % som sier sex og 54 % som sier at personlig lidenskap/hobby gjør dem mest begeistret.

Menn (64 %) har større sannsynlighet enn kvinner (45 %) til å velge fotball eller å ha sex (60 % av menn vs. 42 % av kvinner) som aktiviteter som begeistrer dem ukentlig eller månedlig.

Europas mest spennende lag og spillere holder til i La Liga

Som historiens mestscorende i FC Barcelona det kanskje ikke overraskende at Lionel Messi (69 %) er rangert som den mest spennende fotballspilleren å se i aksjon, etterfulgt av rivalen Cristiano Ronaldo (53 %) og klubbkameraten Neymar Jr (31 %). 

Europeere mener også at de tre mest spennende lagene er FC Barcelona (64 %), Real Madrid (60 %) og Bayern München (41 %). Nesten 3/4 (73 %) av alle europeere rangerte UEFA Champions League-finalen som det mest spennende årlige idrettsarrangementet å se på.

Europeerne har talt – deres favorittlag er mer spennende enn jobben 

Når vi spurte om deltakerne kunne rangere de to aspektene i livet som er mest spennende valgte 1 av 4 (24 %) sitt fotballag, sammenlignet med 1 av 5 (18 %) som valgte jobben. Britene mener at fotballklubben er det mest spennende aspektet i livene deres (30 % vs. 24 % blant alle europeere totalt). 

Europeere rangerer UEFA Champions League-finalen som det mest spennende årlige idrettsarrangementet å se på. 

Nesten 3 av 4 (73 %) av alle europeere fra Storbritannia, Italia, Frankrike, Tyskland og Spania sier at UEFA Champions League-finalen er det idrettsarrangementet de ser mest frem til hvert år. Faktisk sier mer enn 1 av 4 (28 %) av disse europeerne at de ikke legger andre planer for denne dagen enn fotballfinalen.

Dessuten sier over halvparten (53 %) av disse europeerne at de føler seg følelsesmessig involvert i kamper, konkurranser og idrettsarrangementer de følger med på. 

*Undersøkelse blant over 5 000 europeiske forbrukere utført av Norstat Ltd. på vegne av Nissan Europe i februar 2016 (Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Italia og Spania).