NISSAN NAVARA ENGUARD CONCEPT: DEN ULTIMATE REDNINGSBILEN MED ENESTÅENDE TERRENGEGENSKAPER OG ELBILBATTERIER
- Premiere på det Navara-baserte redningsbilkonseptet
- Verdenspremiere på Nissans prototype av bærbar elbilbatteripakke – en videreutvikling av Nissans Intelligent Mobility-visjon
- Nissans utvalg av lette nyttekjøretøy inkluderer også allsidige varebiler og lastebiler som kan brukes både privat og på jobb
21.9.2016 — Nissan lanserer et helt nytt kjøretøy under bilutstillingen i Hannover 2016. Nissan Navara EnGuard Concept er en slitesterk og tøff pickup med terrengegenskaper som er utviklet som en redningsbil for noen av verdens mest ugjestmilde og ekstreme miljøer.
Nissan Navara EnGuard Concept er basert på Double Cab Tekna-versjonen av Nissan Navara, den nåværende innehaveren av International Pick-up Award, og konseptbilen har mange skreddersydde designelementer og oppgraderinger. Den er også fullpakket med viktig redningsutstyr. Dette inkluderer et avansert dronekamera som kan fly over et ulykkessted og levere viktig informasjon om situasjonen og hvilke farer redningsmannskapene står overfor.
Navara EnGuard Concept utviklet til å være en tøff og smart pickup med gode dynamiske egenskaper og en rekke teknologier som standard. Dette inkluderer Nissans Around View Monitor 360º kamerasystem.
Navara EnGuard Concept markerer også verdenspremiere på en prototype av en bærbar batteripakke som er designet og utviklet av Nissan. Batteripakken bruker Nissans velkjente elbilbatteriteknologi som allerede er tilgjengelig på veien i helelektriske Nissan LEAF og e-NV200. Det finnes to bærbare batteripakker i Navara EnGuard Concept som leverer pålitelig og ren batterikraft til drift av verktøy og maskineri når pickupen befinner seg i ulendte områder.
Philippe Guerin-Boutaud, Corporate Vice President, Light Commercial Vehicles hos Nissan, kommenterer: «Nissan Navara er en tøff og smart pickup som våre kunder stoler på uansett hvor og hva de gjør i hverdagslivet. Nissan Navara EnGuard Concept er en forlengelse av dette prinsippet, og viser hvordan vår prisbelønte pickup takler selv de tøffeste terrengene.»
Han forsetter: «Vår prototype på den bærbare elbilbatteripakken presenterer en ny visjon der Nissan kan integrere sin veltestede elbilbatteriteknologi og ekspertise i nye sektorer fremover.»
Nissan: ledende innen lette nyttekjøretøy
Nissan er ledende innen lette nyttekjøretøy med et omfattende produktutvalg som inkluderer pickuper, lastebiler og et allsidig modellutvalg av varebiler tilpasset alle typer virksomheter. Modellutvalget inkluderer den helt nye NV300, som også lanseres under bilutstillingen i Hannover, og den helelektriske, kompakte varebilen e-NV200.
Nissans ekspertise innen lette nyttekjøretøy strekker seg over 80 år tilbake i tid. Gjennom årene har Nissan hatt suksess under flere internasjonale prisutdelinger. Navara er den nåværende innehaveren av International Pick-Up Award.
Lette nyttekjøretøy spiller en viktig rolle innen Nissans Intelligent Mobility-visjon der nullutslipp og null ulykker står i høysetet, sammen med avanserte sikkerhetsteknologier. Dette er byggesteinene i Nissans Autonomous Driving-program. Navara EnGuard Concept støtter også Intelligent Mobility med de bærbare batteripakkene.
Nissan Navara EnGuard Concept: i detalj
Storm, flom, jordskjelv og tsunami – historier om naturkatastrofer er ofte på nyhetene og ser ut til å være mer relevant enn noensinne. For redningsselskaper rundt om i verden er riktig verktøy viktig for å nå ut til de rammede og redde liv, for å nå frem til katastrofeområdet raskt og sikkert.
Nissan Navara EnGuard Concept er det perfekte verktøyet for dette arbeidet. Den har mange modifikasjoner som har endret standard Navara pickup til en mobil redningsplattform. Kjørehøyden er hevet med 50 mm for å få ekstra høy bakkeklaring og bedre terrengegenskaper. Sporvidden foran og bak har økt med henholdsvis 80 mm og 94 mm, noe som gir totalt 1 620 mm for ekstra stabilitet i tøft terreng. De standard 18” alufelgene er erstattet med nye 16” felger med enestående 285/75/R16 offroad-dekk for optimal trekkraft.
Den mest synlige endringen fra standardversjonen av Navara er på sidene med de skreddersydde, utvidede hjulbuene som er montert både foran og bak. Mellom disse er det montert nye, formstøpte stigtrinn med gummilister for bedre grep. A-stolpen på førersiden fungerer som en snorkel (luftrør) for å heve motorens luftinntak hvis kjøretøyet må vade i f.eks. elver.
Lasteplanet er viktig på alle Nissan Navara-modellene, det samme gjelder for Navara EnGuard Concept. Lasteplanet er utviklet som en mobil base for redningsarbeidere og er fullpakket med redningsutstyr spesialtilpasset ugjestmilde områder og ekstreme værforhold.
Bakluken har nå en ny formstøpt matte og høytsittende stopplys som er flyttet fra kupeen. Bakluken senkes og viser et lasteplan fullpakket med redningsutstyr som er oppbevart i to uttrekkbare brett for å gjøre det hele mer brukervennlig for redningsmannskapet. Hvert brett kan trekkes ut 800 mm og er laget av slitesterkt, dobbelt lag med glassfiber.
Det øvre brettet strekker seg langs hele bredden av lasteplanet og inneholder lette artikler som toveis radioer, kraftige lommelykter, brannslukningsapparat, tau og klatreutstyr, spade og øks. Det nedre brettet er dypere og smalere og strekker seg langs en tredjedel av lasteplanet. Det brukes til å oppbevare større artikler som oksygentank og gjenopplivningsutstyr, redningsvester og flytevester.
Bærbare batteripakker: batterikraft utvider Nissans Intelligent Mobility-visjon
Ved siden av brettet, på høyre og venstre side av lasteplanet, finnes to bærbare batteripakker. Bilutstillingen i Hannover er stedet for lanseringen av denne eksperimentelle teknologien som viser alternativ bruk av Nissans elbilteknologi. Med over 250 000 solgte elbiler fra Nissan globalt, er merket helt i forkant i denne hurtigvoksende sektoren, og bruker sin ekspertise til å utforske nye bilsektorer og forbrukermuligheter fremover.
Med batteripakkene på plass er de konstant i «lademodus» ved å bruke kraften som genereres fra kjøretøyets dieselmotor slik at de alltid er klare til bruk i nødsituasjoner. Hver batteripakke er en 2 kW-enhet og bruker syv Nissan elbilbatterimoduler som ligger inne i et kabinett i aluminium.
Under en redningsoperasjon kan de brukes til ulike oppdrag, inkludert kutting/skjæring/hogging eller til å betjene tungt løfteutstyr, og er spesialdesignet som et effektivt alternativ til en bensindrevet generator. Det finnes mange fordeler: mens en generator har et høyt støynivå kan de stillegående og vibrasjonsfrie, bærbare batteripakkene gjøre det lettere å høre nødrop fra overlevende. Ettersom de bærbare batteripakkene har nullutslipp og betjenes uten bruk av drivstoff, kan de også brukes i lukkede områder som i bygninger eller i gruver/grotter.
To kontaktinnganger (lading) er inkludert - en 220 V AC-kontakt og en kontakt for solpaneler. Fem kontaktutganger (utladning) er inkludert – to 220 V AC-kontakter og tre USB-porter. Alle bærbare batteripakker har forsenkede endepunkter som gjør at de er enkle å bære.
Som en del av Intelligent Mobility-visjonen jobber Nissan med å utforske hvordan den banebrytende elbilbatteriteknologien kan integreres enda mer i samfunnet. Prototypene av disse batteripakkene er et godt eksempel på hvordan de kan brukes i nye sektorer for å levere renere og mer bærekraftige kraftløsninger.
Nissans Intelligent Mobility ble lansert i begynnelsen av 2016, en strategi og veiledning for Nissans produktutvikling, og vil være grunnlaget i viktige beslutninger om hvordan bilene skal drives, kjøres og integreres i samfunnet, samtidig som det fokuseres på enda bedre kjøreopplevelser.
Høytflyvende dronekamera sender bilder til kjøretøyet
På høyre og venstre side av lasteplanet på Navara EnGuard Concept finnes motoriserte oppbevaringsløsninger. På førersiden er det et bærbart førstehjelpssett for å behandle ukompliserte skader og en bærbar hjertestarter. På passasjersiden sitter en 20,5” HD-skjerm som er designet for å vise live streaming video fra dronen.
Dronen er en DJI Phantom 4, en toppmoderne enhet med en flygehøyde på maks. 6 000 meter. Den veier kun 1380 g og kan fly i hastigheter opp mot 20 meter i sekunder i ca. 30 minutter. Kameraet på 12,4 megapiksler som er plassert på undersiden av dronen kan vise både video og stillbilder, og er plassert på en slingrebøyle for ekstra god stabilitet. Når kameraet ikke er i bruk blir det oppbevart på lasteplanet på Navara EnGuard Concept.
Ved siden av de motoriserte oppbevaringsløsningene finnes det totalt fire integrerte strømkontakter som er skjult bak de maskinbearbeidede dekslene av aluminium, to på hver side av lasteplanet. Begge sider av kjøretøyet har både kontaktinngang og -utgang, og er koblet til de bærbare batteripakkene.
Lasteplanet har forsenket, anodisert karmrailing av metall på hver side slik at det kan monteres justerbare festepunkter for ekstra last. Karmrailingen er identisk med den som finnes på lasteplanet på standardversjonen av Nissan Navara. Det er montert to låsbare skap på den nye veltebøylen bak C-stolpen på Navara EnGuard Concept.
Skreddersydd eksteriørbelysning og vinsj
Kupeen i Nissan EnGuard Concept har en nydesignet taklinje som er 136 mm høyere enn på standardversjonen av Navara. Belysningen har en kraftig 360 graders LED lysplanke med blå roterende varsellys i alle fire hjørner som er synlig fra alle vinkler. Alle fire sider av lysplanken har hvite LED-lys der sidene i front og bak kan endres til høy effektmodus som gir redningsmannskapet kraftig arbeidslys.
Matchende blå varsellys er integrert øverst på alle utvidede hjulbuer, i tåkelysene foran og de nye baklysene. Varsellysene er designet slik at de bare kan ses når de slås på.
Andre modifikasjoner inkluderer en kraftig vinsj i den nydesignede støtfangeren foran pluss et reservehjul i full størrelse festet under lasteplanet. Konseptbilen har tilhengerfeste og en trekkapasitet på 3500 kg, som på standardversjonen av Navara.
Karosseriet har en lysgrå, glanset finish med selvlysende grønne detaljer på viktige funksjoner som stigtrinn, felger, strømkontakter og vinsjkrok. Dekalene inkluderer reflekterende, V-formede striper nederst på de fire dørene og ID-nummer 23 på flere steder, inkludert på taket. B-stolpen er i matt svart mens dørhåndtakene, speildekslene og vinduslistene har glanset svart farge.
Fargekombinasjoner definert etter ulike nødsituasjoner
Fargevalget ble nøye vurdert under utviklingen av kjøretøyet med spesielt fokus på rollen som redningsbil og hvordan ulike skygger brukes i denne bransjen. Nissans utviklere har for eksempel funnet ut av selvlysende grønt er den mest synlige fargen i dagslys, og dette er også den fargen som er lettest gjenkjennelig for fargeblinde personer. Fargeplasseringen var også viktig. De v-formede stripene er for eksempel plassert nederst på dørene slik at de kan ses av frontlysene på biler som nærmer seg så tidlig som mulig.
Interiørdetaljene i Nissan Navara EnGuard Concept har en sort farge i motsetning til standardversjonen av Navara som er i metallic farge. Ved å fjerne dekorative detaljer skapes et mer funksjonelt utseende som lar passasjerene fokusere på viktige betjeningsknapper.
Også oppbevaringslommene i dørene er selvlysende slik at de skal være enkle å se, og for at passasjerene kan se om det er noe i dem.
De nydesignede setene er i slitesterkt materiale med karakteristisk grønn «kamuflasjedesign» med reflekterende hvite lister i hjørnene slik de enkelt kan ses i mørket.
Sikkerhetsteknologier inkludert Around View Monitor
Navara EnGuard Concept er basert på toppversjonen Tekna, noe som betyr at kjøretøyet leveres med mange standardfunksjoner. Disse inkluderer NissanConnect satellittnavigasjonssystem, 2-soners klimakontroll og oppvarmede seter for ekstra god komfort. Den nyttigste funksjonen er allikevel Nissans banebrytende Around View Monitor, et 360 graders kamerasystem som viser et fugleperspektiv av kjøretøyet og omgivelsene på dashbordskjermen. Dette er et ideelt verktøy for redningsarbeidere slik at de kan navigere i ulent terreng uten å måtte å gå ut av bilen, noe som gir mindre forsinkelser.
Også chassiset er oppgradert. Akkurat som på alle Navara-modeller er Navara EnGuard Concept bygget rundt et stigerammechassis og har i tillegg et justerbart hjuloppheng med oppgraderte dempere for å gjøre offroad-egenskapene enda bedre.
Bremsene er også nye med perforerte og ventilerte 300 mm skivebremser. Motoren er den samme som i Navaras toppmodell med en 2,3 liter 190 hk Twin-Turbo diesel med 7-trinns automatgir og on-demand 4WD. Denne motoren oppfyller den nyeste Euro 6-standarden og inkluderer Selektiv katalytisk reduksjonsteknologi som gir lavere NOx-utslipp. CO2-utslippene på Navara EnGuard Concept er 183 g/km, men starter på kun 159 g/km på produksjonsmodellen av Nissan Navara 2WD med 160 hk og manuelt gir.
Nissan Navara EnGuard Concept og Nissans bærbare batteripakke er utviklet av Nissan Design Europe (NDE) i London i Storbritannia.