TRE AV FIRE TUSENÅRS-BARN MENER SKIFTE TIL MILJØVENNLIG BIL ER DET VIKTIGSTE FOR Å SKAPE EN MER BÆREKRAFTIG FREMTID
- Resultatene fra en studie utført av Nissan ble offentliggjort under FutureFest i London
- 76 % av tusenårs-barna svarer at å kjøre en miljøvennlig bil er det aller viktigste for å gjøre fremtiden mer miljøvennlig
- Over 50 % har vurdert å kjøpe eller eier allerede en elbil
- Flertallet var villige til å gjennomføre betydelige livsstilsendringer til fordel for små miljøvennlige tiltak
18.10.2016 – Mer enn 3/4 av tusenårsbarna* (76 %) vurderer å kjøre en miljøvennlig bil som det aller beste tiltaket for å bli mer miljøvennlig, viser en Nissan-studie som undersøkte tusenårs-barnas holdninger til el- og hybridbiler.
Studien ble offentliggjort av Gareth Dunsmore, Nissan Director of Electric Vehicles under FutureFest i London nylig, og består av synspunktene til 2 500 europeiske tusenårsbarn (fra 18 til 34 år) i Storbritannia, Frankrike, Italia, Tyskland og Spania.
Studien avslørte også at tusenårs-barn som generasjon er villig til å prøve ut nye ting, utfordre prosesser og tenker annerledes om fremtiden. Rapporten viste at tusenårs-barnas synspunkter på miljøvern ikke handler om mindre problemer som gjenvinning (24 %) eller overfylte søppeldynger (14 %), men derimot globale problemer som klimaendringer (53 %) og luftforurensning (42 % ). For å bidra til å løse disse problemene er de villige til å gjennomføre omfattende endringer som å skifte til en kraftleverandør som er opptatt av økovennlige løsninger (62 %) eller å støtte merkenavn som har forpliktet seg til å være mer miljøvennlige (53 %).
Gareth Dunsmore, Director of Electric Vehicles, Nissan Europe, sier:
- Vi har alltid visst at tusenårs-barna er utfordrer-generasjonen, men vår europeiske studie avslørte også at de er fremtidens «change-makers», dvs., at de er villige til å foreta drastiske livsstilsvalg for å utgjøre en meningsfylt forskjell i verden de bor i. Det gir håp å se at tusenårs-barna mener at elbiler, slik som Nissan LEAF og e-NV200 som allerede er på veien i dag, er en del av løsningen for en mer bærekraftig fremtid. Bilbransjen må jobbe hardere for å følge opp interessene og behovene til denne gruppen, sier Dunsmore.
Sarwant Singh, Senior Partner, Frost & Sullivan og medlem av Nissans Intelligent Motoring Advisory Board**, sier:
- Tusenårs-barna i denne studien kan potensielt sett være svært innflytelsesrike når det gjelder å bestemme fremtidens transport og bærekraft. I våre egne studier finner vi det samme mønsteret, dvs., at de tilpasser seg ny teknologi tidlig, de er mye mer miljøvennlige enn tidligere generasjoner, og er generelt sett villige til å endre livsstil basert på personlige verdier og synspunkter, sier Singh.
Som offisiell Innovation Partner av FutureFest 2016, som arrangeres av veldedighetsorganisasjonen Nesta, holdt Nissans Gareth Dunsmore et innlegg å utforske fremtiden i bilbransjen. Der stilte han blant annet spørsmålet om når er en bil ikke en bil? Videre viste han til at forbrukerne snart vil kunne bruke bilene sine på en mer intelligent måte. Han viste hvordann vil spille en rolle i dette og i fremtidens mobilitet.
Med fokus på Intelligent Mobility-løsninger, der det ultimate målet er nullutslipp og null ulykker, har Nissan vært banebrytende på elbilmarkedet siden lanseringen av den helelektriske nullutslippsbilen Nissan LEAF i 2010. Det finnes nå over 230 000 Nissan LEAF på veien globalt, noe som gjør den til verdens mestselgende elbil.
Noe av det mest overraskende i undersøkelsen var at flertallet av tusenårs-barna som deltok i studien eide en bil (77 %). Selv om de kanskje ikke kjører elbiler i dag, er de på markedet for fremtidig kjøreteknologi, der nesten 2/3 sannsynligvis vil kjøpe en hybridbil i løpet av de neste 10 årene. Over halvparten sa at de også ville kjøpe en elbil i dette tidsrommet.
Som et bevis på den løpende forpliktelsen til en tryggere og mer bærekraftig fremtid, har Nissan Motor Company vært medlem av Dow Jones Sustainability Index (DJSI) Asia/Pacific siden 2009. Nylig ble selskapet lagt til i World Index som sporer ledende, bærekraftdrevne selskaper over hele verden.
Mer informasjon om FutureFest (17.-18. september) finner du her: http://www.futurefest.org/
* Et tusenårs-barn er navnet på generasjonen som ble født mellom 1982 og 2004. Tusenårsbarngenerasjonen etterfølger generasjon X i de demografiske gruppene. Denne generasjonen assosieres ofte med teknologi og sosiale medier. Også kjent som generasjon X.
** Nissan lanserte Intelligent Motoring Advisory Board i april 2016. Intelligent Motoring Advisory Board ledes av Head of Electric Vehicles for Nissan in Europe, Gareth Dunsmore, og fokuserer på Intelligent Mobility utover selve bilbransjen i Europa. De tolv medlemmene representerer en rekke selskaper og organisasjoner, inkludert European Climate Foundation, Frost & Sullivan og Ecotricity.
*** NEDC (New European Driving Cycle) verdi