DEN HELT NYE NISSAN NV300: UTFYLLER NISSANS MODELLUTVALG SOM ET AV MARKEDETS MEST OMFATTENDE BLANT LETTE NYTTEKJØRETØY

  • Tilgjengelig som varebil, småbuss, plattform med førerhus og Combi
  • Bidrar til at Nissan får et av markedets mest omfattende utvalg av lette nyttekjøretøy
  • Serviceintervaller på 2 år/40 000 km bidrar til å redusere driftskostnadene
  • Effektive og kraftige motorer med drivstofføkonomi fra 5,6 liter/100 km
  • Viderefører Nissan Intelligent Mobility-visjon mot null utslipp og null ulykker

2.11.2016 – NV300 er Nissans helt nye modell i det mellomstore varebilsegmentet, og erstatter Primastar. Bilen plasseres mellom NV200/e-NV200 og NV400, og er et svært viktig kjøretøy for Nissan ettersom den kompletterer merkets modellutvalg av lette nyttekjøretøy. 

Med lanseringen av NV300 har Nissan ett av markedets mest omfattende utvalg av lette nyttekjøretøy, slik at Nissan-forhandlerne nå er en komplett leverandør av varebiler, lastebiler og pickup til kunder.

 

Gjennom merkets omfattende strategi innenfor lette nyttekjøretøy kan NV300 nå leveres som varebil, småbuss eller Combi. I tillegg kan det leveres en plattform med førerhus og rullende chassis, som er den perfekte plattformen for skreddersydde ombygginger.

For en helt problemfri bilhverdag, har NV300 Nissans omfattende 5 år/160 000 km fabrikksgaranti i hele Europa, som også gjelder for alt originalt tilbehør fra Nissan som monteres på bilen. 

Med et effektivt motorutvalg og lave servicekostnader, har NV300 klasseledende driftskostnader. Varebilen er utviklet for å gi bedrifter et allsidig «mobilt kontormiljø» med samme komfort og kjøreegenskaper som i en personbil. Med enestående dynamikk på veien, i tillegg til førerassistanse- og sikkerhetsteknologier, er Nissan NV300 et svært attraktivt lett nyttekjøretøy.

 

Den nye NV300 viderefører Nissan Intelligent Mobility-strategien, og ble lansert under årets bilutstilling i Genève. Dette er merkets langsiktige strategi mot en mer bærekraftig fremtid, der det ultimate målet er null utslipp og null ulykker på veien. 

NV300 er bygget ved Renault-Nissan-anlegget i Sandouville i Frankrike, og er i salg i Europa fra november. Prisene vil bekreftes senere og vil variere etter marked. 

Mer detaljert om den nye Nissan NV300 

NV300 er en fleksibel og svært tilpasningsdyktig plattform for lette nyttekjøretøy, og er utviklet for å levere praktisk og brukervennlig service til bedriftskunder i en lang rekke bransjer. Disse bransjene kan inkludere transport og logistikk, bygg- og anleggsvirksomhet, eiendomsforvaltning, budservice, hurtigreparasjoner og mobile verksteder.

Det brede utvalget av NV300-versjoner dekker de fleste behov for et utall bransjer. Det finnes fire varebilstørrelser (L1H1, L1H2, L2H1, L2H2), to størrelser av 6-seters småbuss (L1H1, L2H1) pluss plattform med førerhus (L2H1). Utallige bakluke- og skyvedørkombinasjoner, med eller uten vindu, er tilgjengelig for ekstra fleksibilitet. For brukere som trenger god plass til passasjerer, finnes det to varianter av NV300 Combi (L1H1, L2H1) som gir seteplass for opptil ni passasjerer. 

Integrert eksteriørdesign 

Eksteriøret på NV300 er utviklet spesielt for å komplettere Nissans eksisterende utvalg av lette nyttekjøretøy, samt de prisbelønte crossoverne Qashqai, Juke og X-Trail. V-motion-frontgrillen er lett gjenkjennelig fra andre Nissan-modeller sammen det store luftinntaket foran. På sidene sitter de smale lysene. Frontruten er brattere og mer senket enn på Primastar, som skaper en renere linje ved panseret. Dette er en stylingdetalj som er mer vanlig på personbiler. 

Profilen til NV300 er visuelt sett mer dynamisk enn forgjengeren takket være de nye og stylede linjene, mens bakenden er rettere for å skape et optimalt lastevolum. En rekke stylingutstyr er tilgjengelig som fabrikkmontert ekstrautstyr, inkludert sidebeskyttelseslister samt støtfangere og sidespeil i ulike farger.

Hele 10 karosserifarger er tilgjengelig for NV300-kunder: Magma Red, Mole Grey, Glacier White og Bamboo Green, samt seks metallic farger: Oyster Grey, Mercury Grey, Jet Black, Panorama Blue, Copper Brown og Stone. Standardfelgene er 16” stålfelger med navkopper, mens 17” stålfelger med hjulkapsler og 17” alufelger er ekstrautstyr.

Mer praktisk enn noensinne

Lasterommet har plass til tre standard europaller selv i L1-versjonen. Lasterommet er 110 mm lenger enn i Primastar, og har god plass til ti gipsplater på 2,5 m. En skillevegg mellom kupeen og lasterommet kan spesifiseres for ekstra god lasteplass på 3,75 m (L1) og 4,15 m (L2) i lengderetningen. I åpen posisjon er denne luken 510 mm bred og 228 mm høy, og forlenger maks. lastelengde med 41 cm. Den holdes åpen ved hjelp av to magneter. En sekundær luke under passasjersetet øker maks. lastelengde med ytterligere 80 cm.

For ekstra allsidighet kan høyre bakdør være åpen mens venstre bakdør er lukket under kjøring, slik at det er plass til ekstra lange ting (gjenstand for lokal lovgivning). Dette betyr også at bilskiltet vil forbli synlig. 

Lasterommet varierer fra 5,2 m3 til 8,6 m3 avhengig av modell.

De vertikale karosserisidene optimaliserer lastevolumet ved å skape et praktisk design. Sammenlignet med Primastar er lastevolumet i NV300 forbedret med 200 liter i H1-versjonen og 300 liter i H2-versjonene.

Det er også mulig å bestille ulike versjoner av den nye NV300, avhengig av lastevekten. For varebil og småbuss finnes det to bruttovekter (2,7 eller 2,9 tonn), noe som gir en nyttelast på 1.073-1.310 kg.

Fabrikkmontert beskyttende treplater og LED-lys i taket er tilgjengelig sammen med fleksibelt innvendig takstativ og skillevegger med eller uten glass i bilens farge. I tillegg kan det bestilles opptil 18 innvendige kroker for lastsikring, inkludert opptil 8 gulvmonterte kroker (seks for L1-versjoner). Det finnes også kroker på skilleveggen slik at man kan henge opp arbeidsklær og lignende i lasterommet. Et elektrisk tilhengerfeste med kule er ekstrautstyr sammen med Trailer Sway Mitigation-teknologi. 

NV300-plattform med førerhus: Det perfekte grunnlaget for en skreddersydd ombygging

NV300 er mer fleksibel enn noensinne for dagens bedriftskunder, og dette vises klart og tydelig på plattformen med førerhus. For bedriftskunder med mer skreddersydde behov for sine lette nyttekjøretøy, kan dette rullende chassiset bygges om tilpasset en lang rekke bransjer. Fra campingbiler og kjøletransport til tippbiler og biler for TV- og radiostasjoner, lette nyttekjøretøy fra Nissan dekker 97 % av markedet ved bilregistrering.

NV300 Combi: Komfortabel transport av opptil ni passasjerer og bagasje 

Passasjerversjonen av Nissan NV300 kalles Combi, og har plass til opptil ni passasjerer (tre seterader x tre seter). Men denne versjonen har også plass til 550- og 890 liter bagasje for henholdsvis L1- og L2-versjonene. De modulære baksetebenkene sørger for at man kan velge ulike konfigurasjoner for å øke bagasjekapasiteten ytterligere. Adgang til tredje seterad fra yttersetene på andre seterad der seteryggene kan felles ned. Bagasjevolumet kan tilpasses ytterligere takket være et bagasjeromsdeksel som kan plasseres i én av to høyder. Den kan også plasseres vertikalt slik at den fungerer som en bagasjeromsavdeler. Passasjer-utgavene av NV300 er utstyrt med skyvedør med glass som standard. Man kan bestille en enda en skyvedør som ekstrautstyr (RHD-versjoner leveres med to skyvedører som standard). 

Mobilt kontor i kupeen 

Kupeen i den helt nye NV300 er nøye utviklet for å være så ergonomisk og komfortabel som mulig. Sammenlignet med Nissan Primastar er førersetet senket med 36 mm for å gi ekstra god takhøyde, og seteryggen er mer ergonomisk utformet for å gi bedre hvilestilling, akkurat som i en personbil. For optimal førerkomfort kan man også velge mellom to ulike setetyper. Begge har høydejustering, men premium-versjonen leveres med justering av korsryggstøtte og armhviler. Med bedre plass i forsetene (+18 mm vs Primastar) og justerbart ratt, kan alle de ulike sjåfører føle seg komfortable. 

Alle NV300-versjoner leveres med justerbar cockpit-lignende kjørestilling og et mobilt kontor som lar førerne spesifisere funksjoner for å lette arbeidet. Smarttelefonholder, dokkingstasjon til nettbrett, oppbevaringsløsning for bærbar PC og holder for følgesedler er ekstrautstyr, og gir inntil 89 liter ekstra oppbevaringsplass. En avtakbar klipsholder er integrert på midtsetets seterygg, og kan enten plasseres mot fører, passasjer, oppbevares eller fjernes helt. 

Det finnes 14 oppbevaringsrom i alle former og fasonger, fra 0,2- til 54 liter. Alle er nøye integrert i kupédesignet, og er posisjonert for å være så praktisk som mulig. Disse oppbevaringsrommene har plass til alt førerne trenger i hverdagen, sånn som vannflasker, bokser, kopper, mobiltelefoner, notatblokker og penner. Det største oppbevaringsrommet på 54 liter befinner seg under setet til forsetepassasjeren. 

Nøkkelfri adgang og motorstart er nå en del av NV300-pakken via en kortlignende nøkkel som kan ligge i førerens lomme. Dørene låses/låses enkelt opp ved å trykke på en knapp på førerdøren, passasjerdøren eller håndtaket på bakdøren. Med bakdør-knappen på kortet er det nå mulig å åpne kun bakdørene, noe som er nyttig ved lasting og lossing.

En rekke lydsystemer er tilgjengelig på NV300, inkludert NissanConnect infotainmentsystemet. Basert på et grensesnitt med 7” berøringsskjerm, leveres systemet med Bluetooth-tilkobling, satellittnavigasjon med USB-kartoppdatering, DAB-radio og Siri stemmestyring for iPhone-brukere.

Å redusere støyen i kupeen var viktig for ingeniørene som utviklet Nissan NV300. Frontruten inneholder et spesielt harpiksmateriale som filtrerer ut vibrasjonene og minimerer motorstøy i kupeen. Høyfrekvent vindstøy reduseres også ved høyere hastigheter. I tillegg er støydemper-teknologi integrert i frontrutestolpen, noe som er viktig for å redusere støy i førerens hodehøyde. På småbuss- og passasjerversjonene er skyvedørsmekanismen utviklet for å minimere innvendig støy når den er lukket.

Bredt utvalg av motorer for optimal allsidighet

Fire motoralternativer er tilgjengelig på NV300 for å dekke de flestes behov. Alle modellene benytter Nissans pålitelige 1,6-liter dCi dieselmotor, best kjent fra Qashqai og X-Trail, med motoreffekt på 95 hk, 120 hk, 125 hk og 145 hk. De to første motoralternativene er Single Turbo mens de to siste er Twin Turbo. Motorutvalget er med dette betydelig utviklet fra Primastar. For å optimalisere drivstofføkonomien og kjøregleden, er alle motorene i NV300 utstyrt med 6-trinns manuell girkasse. 

Alle motorer er utstyrt med et dieselpartikkelfilter og oppfyller de nyeste Euro 6-utslippsstandardene. I tillegg er alle modeller utstyrt med Selektiv katalytisk reduksjonsteknologi (SCR) med AdBlue-karbamidløsning som helles i en separat tank på 20 liter for å redusere NOx-utslippene. 

Twin Turbo-modellene har Stop/Start-teknologi for redusert drivstofforbruk i tillegg til en ECO-modusbryter med girskiftindikator. Dette er også ekstrautstyr på modellen med 95 hk. På denne måten kan førerne redusere drivstofforbruket ved å begrense dreiemomentet og oppnå smidigere akselerasjon og respons. 

Twin Turbo-teknologi

To turboladere på en dieselmotor gir en rekke fordeler for føreren av lette nyttekjøretøy, inkludert optimalisert drivstofføkonomi og redusert CO2-utslipp. Den første lav-inerti turboen leverer høyt dreiemoment ved lave turtall for å gi bedre trekkraft og sterk akselerasjon i mellomområdet uten å måtte gire ned. Perfekt ved forbikjøringer! Den andre turboen tar over ved høyere motorhastigheter for smidig og pålitelig akselerasjon.

Twin Turbo-motorene i NV300 har Stop/Start-teknologi for redusert drivstofforbruk og smart energistyring som gjenvinner energi ved bremsing og nedbremsing. Stop/Start-teknologi er ekstrautstyr på Single Turbo-motoren med 95 hk. Alle motorer leveres med dobbeltvirkende svinghjul som filtrerer ut vibrasjoner, spesielt ved lave motorhastigheter.

Effektivitet er standard

Den mest drivstoffeffektive varebilen er versjonen med 125 hk, med et blandet drivstofforbruk på 5,9 liter/100 km og CO2-utslipp på kun 155 g/km. Tallene er enda bedre for Combi-versjonen med 5,6 liter/100 km og 145 g/km.

Drivstofforbruket på NV300-modellene er i snitt 1,0 liter/100 km lavere enn Nissan Primastar. For den vanlige bedriftkunden som kjører 30 000 km i året betyr dette en potensiell besparelse på ca. 10 000 kr over tre år. 

Når man kombinerer Nissans omfattende 5 års/160 000 km garanti og anbefalte serviceintervaller på 2 år/40 000 km, har NV300 klasseledende driftskostnader.

Enestående dynamiske egenskaper 

De presise kjøreegenskapene og kjørekomforten i Nissan NV300 kan sammenlignes med egenskapene i Nissans anerkjente crossovere som Qashqai og X-Trail. MacPherson-forhjulsoppheng med krengningsstabilisator er koblet til fjærdemperne via leddforbindelser. Dynamisk komfort er forbedret med nye dempere foran som gir bedre kjøreegenskaper ved svingete vei.

Det fleksible bakhjulsopphenget gir bedre akustisk komfort ved å filtrere ut veistøy. Hastigheten på de hydrauliske demperne bak varierer etter last, der tung last gir stivere kjøreegenskaper.

En omfattende sikkerhetspakke 

I tillegg til det forsterkede karosseriet har den nye Nissan NV300 en lang rekke utstyr som er utviklet for å beskytte både fører og passasjerer. Dette inkluderer kollisjonsputer for fører og forsetepassasjer: Sidegardiner (pluss brystkasse for versjoner utstyrt med individuelt sete for forsetepassasjer), trykksensor for registrering av sammenstøt, setebelter med lastbegrensning foran, beltestrammere foran koblet til kollisjonsputene, hodestøtter med nakkeslengbeskyttelse, dekktrykk-overvåkingssystem (ekstrautstyr på varebil), setebelter med lastbegrensning bak og trepunkts ISOFIX-beslag for yttersetene på andre seterad. 

Sidespeil med vidvinkelvisning er standard mens Park Assist-system med ryggekameravisning i sidespeilet og parkeringssensorer bak ­er ekstrautstyr. Et blindsonespeil integrert i solskjermen på passasjersiden er standard på utvalgte modeller. Utstyrsnivåer og nøyaktige spesifikasjoner vil variere fra marked til marked.

Elektroniske sikkerhets- og førerassistanseteknologier, inkludert blokkeringsfrie bremser (ABS), Electronic Brakeforce Distribution (EBD), Electronic Stability Program (ESP), Anti-Slip Regulation Traction Control (ASR) og Hill-Start Assist, er standard på alle NV300-modellene. Dekktrykk-overvåkingssystem er standard på Combi-versjonen.

Andre sikkerhetsfunksjonene omfatter: 

  • Extended Grip: Denne funksjonen virker på forhjulene for å optimalisere trekkraften på vanskelige underlag (f.eks., mykt underlag, gjørme, snø eller sand).  Man optimaliserer ESP-innstillingene med et knappetrykk for å forenkle oppstart og kjøring i lave hastigheter.
  • Krengningsstabilisator: Dette systemet registrerer potensielt farlige situasjoner automatisk ved å overvåke krengningsvinkelen. Hvis vinkelen er for stor, brukes bremsene på ett eller flere hjul inntil stabiliteten er gjenopprettet.
  • Load Adaptive Control: ESP-innstillingene justeres automatisk etter hvor tungt bilen er lastet for å optimalisere systemets ytelse. 

Intelligent Mobility

Som kunngjort under årets bilutstilling i Genève, er Nissan Intelligent Mobility merkets strategi for en mer bærekraftig fremtid. Strategien ble opprettet som en veiledning for Nissans produktutvikling innen både lette nyttekjøretøy og personbiler, og vil være grunnlaget i viktige beslutninger om hvordan bilene drives, kjøres og integreres i samfunnet. Det ultimate målet er null utslipp og null ulykker på veien.

Intelligent Mobility er forankret i tre grunnpilarer: Intelligent Power, som handler om å skape mer effektive drivlinjer som den prisbelønte nullutslippsbilen e-NV200, Intelligent Integration, som fokuserer på å skape flere koblinger mellom biler og samfunn slik som kjøretøy-til-strømnett-prosjekter (V2G), og Intelligent Driving, som handler om å skape økt førertrygghet på reisen mot ProPilot – Nissans autonome kjøreteknologi som vil lanseres i Europa i 2017.

Intelligent Driving-funksjoner som er tilgjengelig på NV300 inkluderer:

  • Hill Start Assist: Dette systemet aktiveres automatisk ved bakkestart med en helling på over 3 %. Ved bakkestart hindrer systemet at bilen kjører bakover i to sekunder for å gi føreren tid til å skifte fra bremsepedalen til gasspedalen.
  • Trailer Sway Control: Når tilhengeren krenger vil dette systemet redusere dreiemomentet og bruke bremsene på drivhjulene for å redusere krengningen og stabilisere tilhengeren.
  • Park Assist ryggekamera (med display på innvendig speil): Denne teknologien er fabrikkmontert ekstrautstyr, og kameraet er plassert langs venstre bremselys bak øverst på bakdørene, noe som gir et ideelt bilde av omgivelsene rett bak bilen. 

Intelligent Power-funksjoner som er tilgjengelig på NV300 inkluderer:

  • Stop/Start-teknologi og smart energistyring som gjenvinner energien som går tapt under bremsing og nedbremsing.