NISSAN LEAF-EIERE HAR KJØRT 3 MILLIARDER ELEKTRISKE KILOMETER
Nissan LEAF-eiere verden rundt har tilbakelagt tre milliarder kilometre og med det spart kloden for nesten 500 millioner kilo med CO2-utslipp*
For å feire kunngjøringen har Nissan lansert en "betal med energi”-løsning pop-up kafé i Paris
Den elektriske kafeen markerer starten på «Electrify the world», en ny digital plattform med engasjement og fokus på elektriske biler og bærekraftig levesett.
16.12.2016 – Nissan annonserte I dag at LEAF-eiere verden rundt har nådd en imponerende milepæl, i det de tilsammen har tilbakelagt utrolige tre milliarder kjørte kilometre på strøm. Bilprodusenten feirer kunngjørelsen med lanseringen av en ny digital plattform – Electrify The World – og ved å åpne en pop-up-kafé i paris, hvor du betaler med strøm.
Kaféen er kun åpen for offentligheden fra 16.–18. desember i år. Nissan Electric Café tilbyr kundene muligheten for at produsere deres egen strøm ved hjelp av banebrytende teknologi. Etter det kan de benytte den produserte strømmen til å betale for varer og serviceytelser, slik at de selv kan få oppleve den elektrifiserte livsstilen.
Pop-up-kaféen er utstyrt med en rekke nye teknologier i tråd med visjonen «Nissan Intelligent Mobility». Det dreier seg blandt annet om en xStorage-hjemmeenhet, som Nissan har utviklet i samarbeid med den ledende globale virksomheten innen strømregulering, Eaton. Med strøm fra brukte elbil-batterier fra Nissan eller nye elbil-batterier, girr xStorage Home forbrukerne bedre kontroll over hvordan og når de bruker strøm i eget hjem. Slik kan de unngå å bruke strøm fra strømnettet i de perioder strømprisen er høy. xStorage fås i seks ulike varianter. Norske forbrukere er blant de første i Europa til å kunne bestille dette nå, sammen med forbrukere i Tyskland, Storbritannia og Frankrike.
- Da vi introduserte verdens første masseproduserte elbil – Nissan LEAF, var det starten på en ny bølge av interesse for nullutslipps-teknologi, og modellen var vårt første skritt på vår vei mot Intelligent Mobility. Siden er våre elbiler blitt enda mer populære, og i dag har våre LEAF-kunder nådd en milepæl med kilometerne de har tilbakelagt og besparelsen på nesten 500 millioner kilo CO2*, sier Gareth Dunsmore, som er Director of Electric Vehicles hos Nissan Europe.
- Men elbiler er kun et element i Nissans visjon. Vår kafé, hvor kundene kan benytte strøm som betalingsmiddel, er et godt eksempel på hvordan vi potensielt kan revolusjonere måten vi produserer og bruker energi. Vi ønsker å gi folk muligheten selv til å oppleve hvordan nye teknologier, som for eksempel xStorage Home, kan være en fordel i deres tilværelse og bidra til å gjøre situasjonen bedre for fremtidige generasjoner, sier EV-direktøren.
Nissan samarbeider med flere teknologi- og energiselskaper for at lage denne pop-up-kaféen. Her kan gjestene spasere langs en korridor belagt med elektromagnetiske Pavegen-fliser som genererer strøm. De kan også prøve en Pavegen-fotoboks, hvor kundene utfordres til å hoppe på flisene for å produsere strøm nok til å ta et bilde. Kaféen er også utstyrt med WeWatts barstoler, hvor kundene oppfordres til å sykle. På den måten genereres det en viss mengde strøm og de belønnes med en drikkevare etter eget ønske.
Åpningen av Nissan Electric Kafé er startskuddet til Electrify The World – en ny digital plattform. Gjennom merkets nettverk av sosiale medier og hjemmesider, vil Nissan benytte erfaring fra snart et tiår med elbiler til inspirere til nye samtaler om bærekraft og en grønnere livsstil. Plattformen gir også brukerne et forum, der de kan delta i diskusjoner, involvere seg med merket og dele sine meninger med kjente. Målet er at engasjere mennesker i hele Europa, og inspirere dem til å ta del i Nissans elektriske revolusjon samt føre en mer intelligent og bærekraftig livsstil.
Nissan er en pioner innen elbiler og introduserte i 2010 verdens første masseproduserte elbil – Nissan LEAF. I dag er det mer enn 275.000 eksemplarer av Nissans elbiler på veiene rundt om i verden, og 76.000 av disse kjører på europeiske veier.
Les mer om Nissans Electrify the World-kampanje og merkets dedikerte engasjement i sin Intelligent Mobility-visjon her: https://www.nissan.co.uk/experience-nissan/electric-vehicle-leadership.html
*Tallet er basert på estimater fra Nissans Global Data Center (GCD) fra november 2016. Den totale kjørelengden samt mengden av spart CO2utslipp under kjøring i Nissan LEAF globalt, er basert på data innsamlet fra registrerte Nissan LEAF med Nissan Connect EV, som tilsvarer ca. 50% av det globale salget totalt.