Nye Nissan Micra revolusjonerer i sin klasse
- Enestående teknologiske løsninger
- Klasseledende ergonomi
- Dynamisk eksteriørdesign og særpregede linjer
- Høykvalitets interiør med klasseledende kjørestilling
- Unikt BOSE Premium lydsystem med høyttalere i hodestøtten på førersetet
- Kjøreglad og pålitelig med tre smidige motoralternativer
25.1.2017 – Den nye Nissan Micra kan oppsummeres med kun ett ord – revolusjonerende! Femte generasjon av salgsvinneren er en massiv forbedring fra forgjengeren og de tre vellykkede generasjonene før det. Nissan Micra bærer aner tilbake til Europa-debuten i 1983, men nå er det kun navnet som er likt med forgjengerne!
Nye Micra er lengre, bredere og lavere enn noensinne og vil konkurrere direkte med de beste aktørene i det konkurranseutsatte B-segmentet.
Modellen er grundig utviklet med fokus på kundens behov, og Nissan har store ambisjoner for nykommeren. Den skal etablere seg blant de 10 mestselgende bilene i segmentet og konkurrere mot de beste i sin klasse. Nissan mener at standardene på den nye Micra både imøtekommer og overgår sine største konkurrenter.
Bilens uttrykksfulle eksteriørdesign er viktig for å gjøre den attraktiv overfor en enda større kundemasse. Den moderne stilen og den gode følelsen fortsetter innvendig med et totonet interiør av myke materialer som standard. Takket være den intelligente innpakningen har denne 5-dørs bilen klasseledende ergonomi for forsetepassasjerene, uten at det går på bekostning av plassen i baksetet. Bagasjerommet er stort nok for de aller fleste behov.
Femte generasjon Micra er også teknologisk ledende med en rekke innebygde funksjoner som vanligvis forbindes med dyrere modeller. Disse tilgjengeliggjør vi nå i dette segmentet for aller første gang. Dette inkluderer blant annet Intelligent filskiftevarsling, et sikkerhetssystem som styrer Micra tilbake i kjørefeltet etter behov.
Nissans anerkjente Intelligent Around View Monitor kamerasystem, som først ble benyttet på crossoverne Qashqai og Juke, er nå også tilgjengelig på Micra for aller første gang. Disse og andre teknologier er nok et bevis på Nissan Intelligent Mobility, bilprodusentens visjon om null utslipp og null ulykker.
Til glede for musikkfans vil den nye Micra være utstyrt med BOSE Personal lydsystem. Avanserte høyttalere i hodestøtten på førersetet gir føreren en enestående lytteopplevelse, og er helt unikt i B-kjernesegmentet.
Den nye Nissan Micra er morsom å kjøre med dynamiske ytelser som skaper en perfekt balanse mellom smidighet, spenning og trygg kjøring. I tillegg er kjøreegenskapene pålitelige og forutsigbare.
Bilen er tilgjengelig med tre motorer i redusert størrelse - to bensinmotorer og én dieselmotor. Alle motorene leveres med 5-trinns manuell girkasse. Nissans fire utstyrsnivåer - Visia, Acenta, N-Connecta og Tekna - har alle høye standardspesifikasjoner.
Kunder har også muligheten til å personliggjøre sin nye Micra for å gjøre den enda mer attraktiv. Bilen vil være tilgjengelig med et omfattende utvalg av personliggjøring samt modifisering av eksteriør- og interiørkomponenter i en rekke stilige og moderne farger.
Nissans varemerkeløfte – Innovation that Excites – er tydelig på den nye Micra, og da spesielt med Nissan Intelligent Get&Go. Dette er en leasingplan for bildeling som vil drives som et pilotprosjekt i Paris i løpet av 2017, og som vil utvides til andre land hvis det blir en suksess.
Dette viser hvordan kunden settes først. Intelligent Get&Go gir økt tilgang til nye Micra via det innovative og digitale samarbeidet med brukere. Dette gir brukerne leasingpriser som i større grad er tilpasset deres kjørebehov.
Guillaume Cartier, Senior Vice President Sales & Marketing at Nissan Europe, sier: - Vi har tatt det europeiske kompaktbilsegmentet til et helt nytt nivå ved å fokusere på hva kundene ønsker i dag og forventer i morgen. Den helt nye Nissan Micra er en enestående bil med særpreget design, oppgradert interiør og pålitelige kjøreegenskaper, sier Cartier.
Han legger til: - Mange europeere elsker Micra, noe som vises gjennom salget av over 3,5 millioner biler i løpet av de siste 30 årene. Dette var også den første japanske modellen som vant tittelen European Car of the Year i 1993., sier salg- og markedssjefen.
Nye Micra kan også vinne European Car of the Year i 2017, ettersom den er valgt ut som én av de syv finalistene. Vinneren vil kåres under bilutstillingen i Genève den 7. mars.
Den nye Micra ble åpnet for bestillinger på viktige markeder i desember 2016, og offisiell salgsstart i Norge blir rundt mai/juni 2017, med biler på markedene fortløpende etter dette.
Mer detaljert om den nye Nissan Micra: nytt design på ikonisk modell
Nissan Micra har 34 års historie og salgssuksess i Europa. Den ble først lansert i 1983, og er en av Europas mest anerkjente bilmodeller. Bilen er elsket av kundene som er enestående lojale. Over 7 millioner enheter er solgt over hele verden siden lanseringen, med over 3,5 millioner solgte enheter i Europa.
Femte generasjon Micra ble utviklet for å sette kunden i sentrum. Fokusgrupper og studier skapte et fundament for hvordan bilen skulle være - en bil som oppfylte behovene til europeiske småbilkjøpere.
Uttrykksfull design
Nykommeren har dynamiske proporsjoner, og med en total lengde på 3 999 mm, er den posisjonert i B-segmentet. Skarpe og særpregede linjer som er synlige fra alle vinkler, gir bilen et atletisk og selvsikkert utseende.
Men det er ikke bare utseendet som imponerer. Nye Micra har også klasseledende luftmotstand på kun 0,29 Cw for å optimalisere drivstoff-effektiviteten.
Nye Micra er kun tilgjengelig som 5-dørs modell, og er lengre, lavere og bredere enn noensinne. Akselavstanden er også lengre. Den nye Micra er den bredeste modellen i B-kjernesegmentet og blant de aller laveste.
Dimensjoner (mm) |
Micra Gen5 |
vs. Micra Gen4 |
|
Total lengde |
3 999 |
+174 |
|
Total bredde |
1 743 |
+78 |
|
Total høyde |
1 455 |
-55 |
Fra fronten skaper det korte panserdesignet og den reduserte A-stolpevinkelen en atletisk silhuett. De smale frontlysene strekker seg helt til forskjermene og inkluderer kjørelys med LED-signatur på alle utstyrsnivåer. Halogen frontlys er standard på alle utstyrsnivåer med LED-lys som ekstrautstyr. Dette gir bilen et uttrykksfullt utseende samtidig som lysene er energibesparende og gir bedre sikt. Lysene rammer inn Nissans kjente V-motion grill for å komplettere det tøffe frontdesignet på den nye Micra, og inkluderer nå en ny «flat» Nissan-logo.
Den hellende taklinjen er godt synlig i profil. Den uttrykksfulle og særpregede linjen langs hele karosseriet senkes over framdøren og fortsetter videre oppover mot bakenden. De svarte B- og C-stolpene skaper et «flytende» tak, og de diskrete dørhåndtakene på bakdørene sitter på C-stolpen.
Bilen har nye og flotte boomerangformede baklys, og en skulpturert støtfanger bak i Carbon Look som standard som skjuler bilens eksosrør. Takspoiler er også standard og forbedrer bilens aerodynamikk. Alle disse elementene gjør at nye Micra er lett gjenkjennelig på veien.
Bilen er tilgjengelig i 10 karosserifarger: Ivory og White, og standard metallic farger som Platinum Silver, Gunmetal Grey og Enigma Black. De spesielle metallic fargene Energy Orange, Passion Red, Pulse Green og Power Blue forventes å være kundenes foretrukne valg. Glaze White er en unik karosserifarge som gir bilen en perlemorseffekt.
Tre av fargene – Energy Orange, Pulse Green og Passion Red – er unike på Micra, der Passion Red bruker en innovativ «tinted clear coat»-teknologi for å skape en vibrerende rødfarge. Det er første gang denne fargen brukes på en Nissan-bil.
Eksteriøret på den nye Micra kan personliggjøres med en rekke elementer (se nedenfor).
Oppgradert interiør
Interiøret i den nye Micra er nøye utformet for å sette kunden i høysetet. Kupeen er bygget rundt et T-formet, glidende og vingeformet dashbord med enkel og harmonisk design som gir god plass til fører og forsetepassasjer. Instrumentene og betjeningsknappene er plassert for bedre komfort, sikkerhet og funksjonalitet. Nissan mener nye Micra er klasseledende når det gjelder funksjonalitet og praktiske detaljer.
Raffinement og høy opplevd kvalitet ble prioritert under utviklingen, og uttrykkes gjennom bruken av totonet interiør i myke materialer som standard på alle utstyrsnivåer. Detaljer inkluderer D-formet ratt med betjeningsknapper som standard, og forkrommede dørhåndtak og lufteventiler.
Enestående ergonomi var også viktig på nye Micra, og bilen setter nye standarder i B-kjernesegmentet takket være den smarte innpakningen. Justerbart ratt er standard, og den lave sittestillingen til fører og forsetepassasjer betyr at det er god takhøyde også for høye personer.
Klasseledende forover-/bakover-justering av førersetet betyr at også førere på 203 cm har god plass bak rattet. Nissan har allerede testet og funnet ut at dette stemmer ettersom ett av medlemmene i Nissan Micras utviklingsteam er like høy! Det samme gjelder for en kvinnelig Nissan-medarbeider på 152 cm - hun både kjører og sitter komfortabelt i den nye Micra.
De spesialutviklede forsetene gir god ryggstøtte som bidrar til å redusere førertretthet på lange kjøreturer. Bilens bredde sammenlignet med forrige generasjon gir bedre albuerom for baksetepassasjerene, men også klasseledende skulder- og beinplass.
Bagasjeromskapasiteten er konkurransedyktig med 300 liter (VDA), uten at det går på bekostning av beinplassen til baksetepassasjerene. Og bagasjeromskapasiteten utvides til 1 004 liter med 60:40 deling og nedfelte bakseter.
Smarte oppbevaringsløsninger finnes overalt i den nye Micra, og er optimalisert for å gjøre det mest mulig praktisk for passasjerene. Større ting kan legges i midtkonsollen foran girvelgeren. Midtkonsollen har plass til mobiltelefon og inkluderer stemningslys, USB- og 12 V-uttak.
Hanskerommet på 10 liter har plass til 2-liters flasker, mens dørlommene i framdørene har plass til 1,5-liters flasker. I tillegg finnes det to koppholdere mellom forsetene pluss en koppholder i baksetet. Klimaanlegg er standard på alle utstyrsnivåer.
Interiøret i den nye Micra kan personliggjøres med en rekke elementer (se nedenfor).
Intuitive teknologier
BOSE Personal premium lydsystem
Den nye Nissan Micra er utstyrt med et bredt utvalg av intuitive teknologier som er utformet for å forbedre bilens komfort, praktiske funksjoner og sikkerhet. Mange av disse teknologiene er standard på alle modeller, mens andre er tilgjengelig på spesifikke utstyrsnivåer eller som ekstrautstyr.
BOSE Personal premium lydsystem er tilgjengelig for første gang i B-kjernesegmentet og gir en 360˚ lytteopplevelse takket være to høyttalere integrert i hodestøtten på førersetet.
BOSE Personal lydsystemet har kun seks høyttalere, to i hodestøtten på førersetet, to i framdørene og to i A-stolpene, men takket være samarbeidet mellom ingeniørene hos BOSE og Nissan har lydbildet i den nye Micra blitt mye bedre enn på forgjengeren.
Lydsystemet er unikt for Micra og er spesialbygget for å skape best mulig lyd i kupeen. Dette systemet har en lett og kraftig digital forsterker skjult under førersetet for å skape et bredt og intenst lydbilde uten behov for en plasskrevende basshøyttaler. BOSE Premium lydsystem er standard på Tekna, ekstrautstyr på Acenta som en del av Premium Pack og på N-Connecta som en del av Tech Pack.
NissanConnect
Kundene kan betjene mange av funksjonene i Micra via infotainmentsystemet på dashbordet NissanConnect er det mest avanserte systemet, og leveres som standard på Tekna og N-Connecta, og ekstrautstyr på Acenta som en del av Premium Pack. Standard infotainmentsystem på Acenta heter Display Audio mens Visia leveres med det grunnleggende systemet med 2 høyttalere.
NissanConnect har 7” fargeberøringsskjerm, DAB-radio, satellittnavigasjon og smarttelefonapper.
Display Audio har også 7” fargeberøringsskjerm med Apple CarPlay som standard. Når en Apple iPhone tilkobles via en Apple Lightning-kabel har brukerne tilgang på Siri stemmestyring, Apple-kart med kjøreveiledning samt tilgang til musikk, telefontjenester og andre apper som Audiobooks og Spotify.
Systemet kompletteres med den avanserte kjøreassistansevisningen på kombimeteret mellom de to instrumentene på instrumentpanelet. En 5” TFT HD-fargeskjerm er plassert slik at føreren kan se viktig informasjon om bilen og kjøreturen, og samtidig konsentrere seg om kjøringen. Dette er basert på teknologi som Nissan utviklet for crossoverne Qashqai og X-Trail, og betjenes via de dedikerte betjeningsknappene på rattet. Kombimeter er standard fra Acenta og oppover.
Omfattende sikkerhetsteknologier er standard
Den nye Micra har de mest omfattende innebygde sikkerhetsteknologiene som som noensinne er integrert i en småbil fra Nissan. Disse inkluderer:
- Intelligent filskiftevarsling Et filskiftevarslingssystem som for første gang benyttes i en Nissan-bil i Europa. Når systemet er aktivert vil rattet vibrere og bremsene brukes individuelt for å styre bilen tilbake til kjørefeltet.
- Intelligent nødbremsing Dette systemet bidrar til å unngå og/eller redusere alvorlige kollisjoner, og inkluderer fotgjengervarselteknologi. Fotgjengervarsel er for første gang innebygd i en europeisk Nissan-bil i B-kjernesegmentet.
- Trafikkskiltgjenkjenning Denne teknologien gjør at førerne alltid vet fartsgrensen på veien de kjører. Fartsgrensen kan leses av på kombimeteret til enhver tid. Denne funksjonen er kun tilgjengelig fra N-Connecta og oppover.
- Fjernlys-assistent Når dette systemet er aktivert vil frontlysene skifte automatisk fra nærlys til fjernlys for å bedre sikten og sikkerheten på veien etter mørkets frembrudd.
- Intelligent Around View Monitor Nissans anerkjente 360˚ kamerasystem gjør det enklere å rygge og inkluderer bevegelsesdetektor for økt sikkerhet.
- Blindsonevarsling Radarsensorer på støtfangeren bak varsler føreren med både lyd- og lyssignaler om biler som befinner seg i blindsonen. Dette reduserer kollisjonsrisikoen ved skifte av kjørefelt eller ved utkjøring.
Nye Micra leveres med seks kollisjonsputer som standard samt setebeltevarsling og høydejustering av setebeltene i forsetene og baksetet. Barneseter med Isofix-beslag kan brukes i den nye Micra, inkludert i forsetet. Elektroniske sikkerhetssystemer inkluderer Electronic Stability Program, ABS-bremser og Hill Start Assist. Hastighetsbegrenser, automatiske kjørelys, automatiske varsellys og dekktrykkovervåkingssystem er også standard på alle nye Micra-modeller.
Den nye Micra er utstyrt med Safety Pack som standard. Denne pakken inkluderer Intelligent filskiftevarsling (tilgjengelig fra Acenta), Intelligent nødbremsing med fotgjenger-gjenkjenning, Trafikkskiltgjenkjenning og fjernlysassistent.
Sikkerhetsteknologiene på den nye Micra er nok et bevis på merkets kontinuerlige forpliktelse til Nissan Intelligent Mobility, Nissans visjon for null utslipp og null ulykker. Nissans varemerkeløfte – Innovation That Excites – består av en rekke smarte løsninger som gir et tryggere, mer tilkoblet og bedre samarbeid mellom føreren og bilen.
Nissan Intelligent Mobility ble lansert under bilutstillingen i Genève, og det er basert på tre grunnpilarer.
Intelligent Power, en forpliktelse som bygger på avanserte drivlinjer med større effektivitet og mer kraft med elbiler som Nissan Leaf i spissen.
Intelligent Integration, som handler om å utvikle bedre samarbeid mellom biler og samfunn via bedre konnektivitet.
Til slutt Intelligent Driving, som gir økt førertrygghet gjennom avanserte teknologier. Intelligent Driving vil også implementeres i autonom kjøring i nær fremtid, via Nissans ProPilot-prosjekt for Nissan-biler.
Gode kjøreegenskaper
Den nye Nissan Micra har gode kjøreegenskaper uansett om man kjører i byen eller på landeveien. Bilen er utviklet for å kjøre smidig på de fleste europeiske veiunderlag, og skaper en forutsigbar kjøreopplevelse med enestående kjøreegenskaper. Dette er den perfekte bilen for dagens kunder i B-kjernesegmentet.
Nykommeren er produsert på Nissans eksisterende V-plattform som er ytterligere forbedret for å gi enda bedre kjøreegenskaper. Bilen har for eksempel enestående stabilitet og redusert krengning i svinger, takket være karosseristivheten og det avanserte hjulopphenget. I tillegg gir den lave og ergonomiske kjørestillingen lavt tyngdepunkt, noe som skaper en tryggere kjøreopplevelse. En ny børsteløs, elektronisk servostyring gir bedre styrefølelse, responsvillighet og manøvrerbarhet.
To avanserte Nissan-teknologier bidrar til de dynamiske egenskapene på den nye Micra. Dette inkluderer:
- Intelligent kjørekontroll Denne teknologien forbedrer kjøreopplevelsen i den nye Micra ved å bruke motor og bremser til å dempe bilens karosseribevegelser foran og bak over humper i veien. Dette systemet bruker også støtdemperne til å dempe vertikale karosseribevegelser.
- Intelligent sporingskontroll Ved kurvekjøring vil dette systemet automatisk aktivere og justere bremsene både på de innvendige og utvendige hjulene for å holde Micra i en optimal kjørelinje.
Den nye Micra har også en svært stille kupé for å skape en komfortabel og mer avslappende kjøreopplevelse for føreren. Støyisoleringen i bilen er ytterligere forbedret, og dette merkes spesielt under kjøring i høy hastighet på motorveien. Føreren kan på denne måten høre motorresponsen, mens annen støy som dekkstøy i større grad blir isolert.
Motorer i redusert størrelse
Den nye Micra er tilgjengelig med tre responsvillige og effektive motorer i redusert størrelse - to bensinmotorer og en dieselmotor. Alle motorer er utviklet og tilpasset etter bilens kjøreegenskaper, og leverer en optimal blanding av ytelse og drivstoffeffektivitet.
Motorer i redusert størrelse koblet til drivstoffbesparende teknologier som Idle Stop & Start (ISS) er nøkkelen til reduserte driftskostnader, og en viktig pådriver for salg i B-kjernesegmentet. To av de tre motorene er også tilgjengelig med ISS for å redusere drivstofforbruket når bilen står stille. Alle motorene leveres med 5-trinns manuell girkasse.
Andre motoralternativer og automatgir på den nye Micra er på planleggingsstadiet.
Ytelsesdata for de tre motorene tilgjengelig på den nye Micra er som følger:
Motor |
Sylindre |
Effekt hk (kW) |
Dreiemoment (Nm) |
Girkasse |
CO2 g/km |
(Drivstofforbruk l/100km) |
||
|
|
|
|
|
15/16” felger |
17” felger |
||
|
|
|
|
|
ISS |
uten ISS |
ISS |
|
|