Nissan kombinerer banebrytende elektrisk innovasjon og ProPilot-teknologi i den helt nye Nissan LEAF: verdens mest avanserte elbil for folket
- ProPILOT avansert førarassistanssystem kjøreteknologi gir tryggere og mer komfortabel kjøring
- ProPILOT Park gir full autonom parkering
- e-Pedal-teknologi gir deg sømløs kjøring og bremsing
- Lengre rekkevidde – 378 km* på én lading
- Et nytt interiør- og eksteriørdesign gjør verdens mestselgende elbil enda mer attraktiv
6.9.2017 – Nissan avduket i dag den nye Nissan LEAF – verdens mest avanserte elbil for massemarkedet og ikonet for selskapets Intelligent Mobility-visjon.
Den nye Nissan LEAF er helelektrisk, fullpakket med smart teknologi og den første europeiske Nissan med de første steg i retning av avansert førerassistanse. Bilen er utstyrt med toppmoderne innovasjoner som e-Pedal slik at du kan kjøre og bremse på en helt ny og sømløs måte.
Den nye Nissan LEAF har en rekkevidde på hele 378 km* på én lading, og et nydesignet interiør- og eksteriør gjør bilen enda mer attraktiv.
Den nye Nissan LEAF vil være i salg i Europa fra januar 2018.
"Den nye Nissan LEAF fronter Nissan Intelligent Mobility som er kjernen i Nissans merkestrategi i frenmtiden.” sier Hiroto Saikawa, president og chief executive officer i Nissan. "Den nye Nissan LEAF, med sine lengre rekkevidde kombinert med utviklingen av autonom kjøreteknologi, som ProPILOT Park og den forenklede kjøringen med ePedal, styrker Nissan sitt lederskap innen elbil såvel som utviklingen av elbilmarkedet globalt. Den bringer også produktfordeler til markedet som vil inkluderes i fremtidige Nissan-modeller.”
Nissan Intelligent Mobility er selskapets visjon for å redefinere fremtidens kjøring og gjøre bilen til mer enn bare et transportmiddel. Nissan Intelligent Mobility definerer hvordan bilen kjøres, drives og integreres i samfunnet.
Den helt nye Nissan LEAF er med på å sette Nissan Intelligent Mobility ut i livet, med sin tidlige fase av Pro-Pilot teknologi, avansert, helelektrisk drivlinje og den unike muligheten til å koble seg til strømnettet og gi strøm tilbake til bygningene den kobles til.
Nissan Intelligent Power: e-drivlinje
Fokuset for Nissan Intelligent Power i den nye LEAF er e-drivlinjen som gir bedre og høyere dreiemoment og motoreffekt for en mer dynamisk ytelse. Den nye drivlinjen kompletteres av den høyteknologiske litium-ion-batteripakken som leverer økt kraft og lagringskapasitet.
Sammen med bedre energieffektivitet, leverer den nye e-drivlinjen en spennende, lineær kjøreopplevelse med motoreffekt på 110 kW. Dreiemomentet har økt til 320 Nm, noe som gir bedre akselerasjon.
Rekkevidden til den nye Nissan LEAF har økt til hele 378 km (NEDC) på én lading. For de som ønsker å kjøre sin nye LEAF enda lenger, vil Nissan lansere en high power-versjon med mer motoreffekt og større batterikapasitet mot slutten av 2018. Denne versjonen vil levere en enda lengre rekkevidde slik at kundene kan velge ulik batterikapasitet utifra sitt eget kjørebehov.
Nissan Intelligent Driving: teknologi som gir kjøreglede, bedre sikkerhet og reduserer stress
Den nye LEAF er utstyrt med tre nye Intelligent Driving-teknologier. Den første er ProPILOT avansert førerassistanse for sikker kjøring i ett kjørefelt på motorvei, noe som gjør kjøringen enklere, mindre stressende og mer avslappende.
Den andre er ProPILOT Park som vil endre måten folk tenker om parkering. Når denne teknologien aktiveres vil systemet ta over all styring, akselerasjon, bremsing og girvalg for å styre bilen automatisk inn i en parkeringslomme. Dette gjør parkeringen mindre stressende og mer presis for alle førere.
Den tredje, e-Pedal, er en revolusjonerende teknologi som forandrer måten vi kjører på. Dette systemet lar førerne starte, akselerere, bremse ned og stoppe gjennom fotens belastning på gasspedalen. Når gasspedalen slippes helt, vil de regenerative og friksjonsbaserte bremsene brukes automatisk for å stanse bilen helt. Bilen holdes i denne posisjonen selv i bratte bakker til du trykker på gasspedalen igjen. Responsvilligheten til e-Pedal gir også føreren økt kjøreglede langs landeveien.
Den konvensjonelle bremsepedalen må fortsatt brukes ved situasjoner med behov for kraftig oppbremsing.
Intelligent Integration: kobler batteristrøm til nasjonal infrastruktur
Den banebrytende visjonen fra Nissan om potensialet til elbiler handler ikke bare om framdrift av den nye Nissan LEAF. Bilens batterier kan også brukes som mobile energienheter.
Vehicle-to-grid (V2G)-teknologi kombinerer toveis lading slik at elbilene kan integreres i strømnettet. Dette bidrar til å forbedre håndteringen av fornybar energi, noe som gjør fornybare kilder mer integrert og rimeligere. Systemet fungerer på en slik måte at eiere av Nissan elbiler kan koble seg til strømnettet for å spille en aktiv rolle i strøm-markedet og få muligheten til å skaffe seg en bi-inntekt. Når V2G-teknologien øker i omfang, vil denne teknologien være en game-changer for eiere av Nissan-elbiler ettersom de blir aktive deltakere på energimarkedet.
Å jobbe mot et mer bærekraftig samfunn betyr å ta bedre valg hver eneste dag. XStorage er et energilagringssystem som gjør privat strømforbruk mer effektivt og bærekraftig. XStorage Home lagrer energien på de gunstigste tidspunktene i løpet av dagen samtidig som systemet kontrollerer hvordan og når energien skal brukes, noe som både sparer kundene for penger og gjør hele energisystemet bedre. Systemet integrerer all maskinvare og programvare sømløst for å kontrollere og lagre energien boligen trenger i én enkelt enhet. Ved bruk mot strømnettet kan XStorage Home enten lade eller overføre strøm tilbake i strømnettet for å gi den fleksibiliteten som er nødvendig for å øke bruken av fornybar energi.
Kundene vil også få glede av et nytt grensesnitt på smarttelefonappen til den nye Nissan LEAF, noe som lar dem overvåke bilens ladestatus, finne nærmeste ladestasjon og forvarme eller kjøle ned bilen til ideell temperatur før du setter deg inn og kjører avgårde.
Eksteriørdesign: myk silhuett, men med tøff «teknologisk» holdning
Designet av den nye Nissan LEAF er et uttrykk for en fremtidsrettet holdning fra selskapet. Designet var inspirert av IDS Concept som ble vist for første gang under bilutstillingen i Tokyo i 2015.
Fronten er utstyrt med V-motion signaturgrillen til Nissan som deles med andre globale bestselgere som Nissan X-TRAIL og den europeiske favoritten Nissan QASHQAI. Men grillens blå farge er en ny signatur på Nissan sine elbiler som gjør at bilen skiller seg ut. Det flytende taket er elegant og skaper en følelse av bevegelse. De slanke LED frontlysene er utstyrt med det særpregede boomerangdesignet fra Nissan.
Interiørdesign: en mer eksklusiv følelse i en ren og avslappende atmosfære
Interiøret i den nye Nissan LEAF har et helt nytt design som er både smakfullt, moderne og diskret. Dette er oppnådd takket være materialer av høy kvalitet og elegant finish for å gjøre «livet ombord» til en mer raffinert opplevelse i tråd med kjøreopplevelsen.
Passasjerene vil umiddelbart sette pris på sømmene i Vibrant Blue på setene, dashbordet og rattet samt den nye, flotte 7” TFT-fargeberøringsskjermen. Skjermens layout er nydesignet for økt brukervennlighet og tilgang til viktige funksjoner som Safety Shield-teknologi, ladestatus, strømmåler samt informasjon fra lyd- og navigasjonssystemene. I enkelte land er Apple CarPlay og Android Auto integrert i infotainmentsystemet i biler utstyrt med navigasjonssystem.
Den nye LEAF erstatter første generasjon som er verdens mestselgende elbil. Over 283 000 kunder har valgt LEAF siden salgsstarten i 2010.
2017 Nissan LEAF spesifikasjoner (Europeisk versjon)
Spesifikasjoner avventer endelig typegodkjenning/homologering
Exterior | (mm) |
Overall length | 4,480 |
Overall width | 1,790 |
Overall height | 1,535/1545 |
Wheelbase | 2,700 |
Track width front/rear | 1,540/1,555 |
Minimum ground clearance | 150 |
Coefficient of drag (Cd) | 0.28 |
Tires | 205/55R16 or 215/50R17 |
Weights/capacity | (kg) |
Curb weight (min) | 1,535 |
Capacity | 5 passenger |
Gross vehicle weight | 1,765-1,795 |
Battery |
|
Type | Li-ion battery |
Capacity | 40kWh |
Electric motor |
|
Name | EM57 |
Maximum output | 110kw(150ps)/3283~9795rpm |
Maximum torque | 320N・m(32.6kgf・m)/0~3283rpm |
Performance |
|
Cruising range | 378 km(NEDC) |
Charging time (normal charging) | 16 hours(3kW) |
Charging time up to 80% (Quick Charging) | 40 minutes |
Maximum speed | 144 km/h |
* NEDC (New European Driving Cycle)