Nissan lanserer flere elbil-nyheter samt dobbelt så rask hurtiglader
- LANSERER NYE ELBILER FOR PRIVATKUNDER OG NÆRINGSLIVET: Lanserer den nye Nissan LEAF med spesialversjonen 2.ZERO for europeiske kunder og avduker Nissan e-NV200 varebil med et nytt, avansert batteri som gir bedriftskunder 100 km økt rekkevidde. Dermed byr den nå på rekkevidde inntil 280 km.
- BEKREFTER INFRASTRUKTUR-FORPLIKTELSE: Nissan utvider Europas største hurtiglade-nettverk med 20 prosent ved å øke antallet ladere fra 4600 til 5600 i løpet av de neste 18 måneder.
- AVDUKER NY BATTERI-TEKNOLOGI: Lanserer ny 7 Kw-lader som lader elbilen hjemme, og en ny 22Kw-lader for næringsbruk og en 100 prosent fornybar energilagring- og ladeenhet.
- GJENNOMBRUDD FOR REVOLUSJONERENDE PROSJEKT – VIL GI «GRATIS STRØM FOR ELBILER» Banebrytende kommersiell tilnærming for å gi kunder gratis kjøring av sine elbiler med den unike, toveis ladeteknologien fra Nissan
2.10.2017– I dag lanserte Nissan planer for de fire hovedpilarene i sitt elektriske økosystem i Europa ved å kunngjøre lanseringen av nye elbiler, økt investering på infrastruktur, ny batteriteknologi og en ny og revolusjonerende visjon som gir Nissan-kunder gratis strøm til sine elbiler via den unike, toveis ladeteknologien.
Kunngjøringene fant sted under det tredje Nissan Futures-arrangementet – «The Car and Beyond» i Oslo.
Paul Willcox, Chairman Nissan Europe, uttaler: «Nissan startet elbilrevolusjonen for nesten ti år siden. I løpet av dette tiåret har vi solgt flere elbiler enn alle andre bilprodusenter. Nå legger vi frem planene for neste tiår med økte investeringer i infrastruktur, ny batteriteknologi og der vi vil endre måten kunden får tilgang til og betaler for strømmen til elbilene sine.»
«Vi har vært med lengre enn noen andre, vi har solgt flere elbiler enn noen andre, og vi mener vi har flere spennende planer for fremtiden enn noen andre.»
NYE BILER
Høydepunktet under Nissan Futures 3.0 var den europeiske lanseringen av den nye Nissan LEAF med en spesialversjon for Europa – 2.ZERO. Den nye LEAF er selve Nissan Intelligent Mobility-ikonet. Den har en rekkevidde på 378 km på én enkelt lading (NEDC*) og er fullpakket med smart teknologi, inkludert ProPILOT avansert førerassistansesystem for tryggere og mer komfortabel kjøring, og ProPILOT Park for fullautonom parkering. Bilens e-Pedal-teknologi lar førerne kjøre og bremse sømløst, og nytt design gjør verdens mestselgende elbil enda mer attraktiv enn tidligere.
Et annet nytt produkt som ble kunngjort under Nissan Futures 3.0 var det nye 40 kWh-batteriet for den helelektriske e-NV200, som gir 60 % økt rekkevidde og dermed opptil 280 km NEDC[1]. Selve batteriet har hverken blitt større eller tyngre, og kundene vil få et like stort lasterom og samme høye nyttelast som før. Nissan e-NV200 leveres nå med over 100 km økt rekkevidde på én enkelt lading, noe som betyr at varebilen dekker det daglige behovet til over 40 % av de europeiske kundene av små varebiler.
BYGGER UT LADENETTVERKET
Nissan bekreftet i dag planen om å utvide ladenettverket med 20 prosent over de kommende 18 måneder. Hurtiglade-standarden CHAdeMO er allerede blitt Europas mest omfattende ladenettverk med mer enn 4600 hurtigladere fordelt over hele regionen. Nissan utvider dette med 1000 nye ladere over det neste halvannet året. Nissan jobber med sine samarbeidspartnere på dette området for å sørge for at det er best mulig tilpasset kundenes behov mht plasseringer.
NY BATTERITEKNOLOGI
Nissan kunngjorde også sitt nye utvalg for hjemme- og kontorlader-enheter, som gir flere valgmuligheter til kundene enn tidligere. Laderen på 7Kw muliggjør 100% lading på kun 6 timer. Det betyr en reduksjon i ladetiden på 70% fra tidligere ladeteknologi. En 22Kw-lader utfører oppgaven enda raskere, og presterer å fullade din Nissan elbil på kun to timer. Tilpasset for flåtekunder og næringslivet, kan denne hurtigladeren også være tilgjengelig for privatkunder som ønsker raskere lading. Nissan presenterte også sitt nye energilagring-system til hjemmet, som etterfølger sukessen xStorage. Løsningen er tilpasset elbil-eiere, og de kan koble seg direkte til veggladeren. Enheten kommer med en innebygget energilagrings-løsning, som gir kundene muligheten til bedre å kunne tilpasse sine strømkostnader og videre generere strøm via solcellepaneler, slik at strømmen til bilen er fullstendig fornybar og ren.
Dette følger opp løsningen Nissan har hatt for energilagring – xStorage. Den ble utviklet i samarbeid med Eaton og har solgt i 1000 enheter i Europa i løpet av kun tre måneder. Det forventes et salg på 5000 xStorage ved utgangen av mars 2018 og 100 000 solgte energi-lagringsenheter ved utgangen av fiskalåret 2020 i Europa.
GRATIS STRØM TIL ELBILFØRERE
Nissan kunngjorde i dag sitt forslag om å tilby kunder gratis strøm for sine elbiler.
I løpet av det siste året har Nissan testet denne nye og revolusjonerende måten å kjøre på i Danmark, og i dag er dette et tilbud som er åpent for alle bedriftskunder i landet. Med toveis lading fra Nissan kan kundene bruke energi fra strømnettet til å lade sin elbil (person- eller varebil) og deretter «selge» strøm tilbake til strømnettet. Dette betyr null drivstoff, ingen energikostnader – kun gratis kjøring.
Og Danmark er bare begynnelsen. Nissan kunngjorde også et samarbeid med OVO der kundene kan kjøpe Nissan xStorage energilagringssystem for privathusholdninger til rabattert pris. Også her kan førerne «selge» strøm tilbake til strømnettet. Dette bidrar til god stabilitet av strømnettet i en verden der energibehovet øker på grunn av befolkningsveksten i byene. Og dette kan føre til ekstrainntekter for brukere på £ 350 per år.
Nissan undersøker allerede andre europeiske regioner for å gjøre gratis kjøring til en milepæl i fremtiden.
Paul Willcox la til: «I løpet av de neste tiårene vil det elektriske økosystemet endre den moderne livsstilen slik vi kjenner den. Vi er fortsatt i startgropa, men for helelektriske biler som den nye LEAF og e-NV200 er mulighetene mye større. Med færre utslipp vil byene våre blir luften renere. Med flere intelligente sikkerhetsfunksjoner vil antall bilulykker bli sterkt redusert. Med bedre konnektivitet mellom biler og omgivelsene, vil ikke lenger kjøring av barn til skolen eller daglig pendling være preget av trafikkorker. Og vi kan dermed bruke tiden og strømforsyningen mer effektivt enn noensinne.»
[1] Venter på godkjenning