NISSAN LEAFTM NISMO RC (RACING COMPETITION) TAR NULLUTSLIPPSSTRATEGIEN TIL EN NY ARENA
Spesialbygd prototype forvandler standard Nissan LEAF komponenter og teknologi
til et dramatisk karbonkarosseri klart for racing -
Bilnavnet en finner like under den justerbare spoileren bak på kjøretøyet er Nissan LEAFTM. Drivlinjen er en 100 % nullutslipps lithium-ion batteridesign, lik den en finner i verdens første rimelige EL-bil ment for massemarkedet. Og til tross for mangelen på bakdører, baksete, bagasjerom, lydsystem, navigasjon, tepper og andre komfortelementer er det helt klart en familielikhet. Men det er der likhetene mellom produksjonsutgaven av Nissan LEAF og Nissan LEAF NISMO RC slutter. Slik det indikeres av "RC" - som står for Racing Competition - er denne elektriske bilen, som gjorde sin verdensdebut ved New York International Auto Show, spesialbygd for å gi en ny betydning av begrepet "Racing Green".
Nissan LEAF i passasjerutgaven var allerede en verdensleder i nullutslippsproduksjonsbiler da den ble lansert i USA, Europa og Japan mot slutten av 2010, og Nissan ser nå mot racingverdenen som en måte å fremheve det tilsynelatende utappede potensialet i elektriske biler.
"Ved å kombinere talentene i NISMO, Nissans berømte motorsportsgruppe og ingeniørene bak noen av selskapets Super GT og FIA GT1 racing team vil Nissan LEAF NISMO RC fungere som et rullende laboratorium for den stadig akselererende utviklingen av EV-er og aerodynamiske systemer. I tillegg til å være en plattform for utviklingen av nye grønne motorsportsserier," sa Carlos Tavares, formann i Nissan Americas da han talte til New York International Auto Show.
Den nye elektriske racerbilen vil trolig gjøre en rekke spesielle opptredener på ulike motorsportsstevner i 2011, mens selskapet fortsetter å utforske sin pionerinnsats innenfor nullutslippskonkurransebilserien i årene som kommer.
En seriøs racing-maskin
Nissan LEAF NISMO RC er utviklet og konstruert som er ordentlig racing-maskin, noe som starter med et selvbærende karosseri i karbonfiber. Delene karosseriet består av omfatter; en demonterbar front og bakdel, faste vinduer, LED hovedlys og baklys og justerbar spoiler bak. Racing-versjonen med 2 dører bygger på den unike eksteriørstylingen til en standard Nissan LEAF, og er utviklet av Nissan Global Design Center i Japan. En spesiell 4-lags Pearl White lakk med blå NISMO/Zero Emission grafikk utgjør resten av eksteriøret.
Med tanke på de ytre målene har racing-bilen om lag 10 cm kortere akselavstand, i tillegg til å være 2 cm lengre og 17 cm bredere. Den største forskjellen er imidlertid høyden, der NISMO RC er ca. 35 cm lavere enn en standard Nissan LEAF. Bakkeklaringen er begrenset til 6 cm, sammenlignet med 16 cm for standardbilen, og med sine knappe 1000 kg veier bilen 40 prosent mindre enn standardbilen.
Konstruksjonen av NISMO RC er også markant forskjellig fra standardbilen, som kan sees gjennom den midtplasserte batteripakken, den elektriske motoren og inverteren - som gir bakhjulsdrift i stedet for Nissan LEAFs normale forhjulsdrift. NISMO RC er satt opp med et hjuloppheng med doble triangelarmer foran og bak, samt justerbar bremsebalanse som vil styres av føreren. Den kjører på 18-tommers 6-eikers felger og P225/40R18 Bridgestone racing-dekk.
Akkurat som standard Nissan LEAF får NISMO RC kraften fra et lithium-ion batteri som er satt sammen av 48 kompakte moduler og en kraftig 80 kW AC synkronmotor med høy respons som genererer 107 HK og 280 Nm dreiemoment. Den lades opp til 80 prosent av full kapasitet på 30 minutter ved hjelp av hurtigladeporten som er plassert inni motorrommet bak. Og ulikt andre konkurransebiler har ikke NISMO RC noe eksosrør og eksoslyd, ei heller utslipp av CO2 eller andre drivhusgasser mens den kjører.
Under de foreløpige testene akselererer NISMO RC fra 0 til 100 km/t på 6,85 sekunder og har en topphastighet på rundt 150 km/t. Under racingforhold forventes bilen å ha en kjøretid på om lag 20 minutter.
"Enkelte er av den oppfatning at elektriske biler eller litt kjedelige, og at bilentusiastene ikke helt lar seg overbevise, men dette er definitivt ikke tilfelle med verken Nissan LEAF eller Nissan LEAF NISMO EC," la Tavares til. "Eiere av Nissan LEAF har tatt imot denne nullutslippsteknologien, og vi tror at det samme potensialet finnes i motorsportsverdenen også, og Nissan er stolte over å være først på startstreken på denne arenaen."
###
Om Nissan Nord-Amerika
I Nord-Amerika omfatter Nissans virksomhet styling, design, teknisk utvikling, finansiering for forbrukere og bedrifter, salg og markedsføring, distribusjon og produksjon. Nissan arbeider miljøvennlig med prosjektet Nissan Green Program 2010 og mottok utmerkelsen 2011 ENERGY STAR® Partner of the Year både i 2010 og 2011 av U.S. Environmental Protection Agency. Mer informasjon om Nissan i Nord-Amerika, samt den komplette serien av Nissan- og Infinitibiler finner du på nett ved å besøke www.NissanUSA.com og www.Infiniti.com.
Om Nissan
Nissan Motor Co. Ltd., Japans nest største bilprodusent i volum, har sitt hovedkvarter i Yokohama og er en integrert hovedpilar i Renault-Nissan Alliance. Nissan har mer enn 150.000 ansatte globalt og selskapet leverte mer enn 4 millioner biler til sine kunder i 2010.
Med et sterkt engasjement i å utvikle spennende og innovative produkter for alle leverer Nissan en omfattende serie av drivstoffeffektive lavutslippsbiler, under varemerkene Nissan og Infiniti. Nissan er en pioner innenfor nullutslippsmobilitet og selskapet skapte historie med introduksjonen av Nissan LEAF, den første rimelige helelektriske bilen for massemarkedet. Dette resulterte i en rekke prestisjetunge internasjonale anerkjennelser, som toppet seg da LEAF ble kåret til Årets Bil i Europa 2011.
For mer informasjon om våre produkter, tjenester og engasjement for bærekraftige løsninger kan du besøke hjemmesiden vår på http://www.nissan-global.com/EN/ .
Om Nissan i Europa
Nissan har om lag 12 500 ansatte i sin europeiske virksomhet innenfor design, forskning og utvikling, produksjon, logistikk og salg og markedsføring. I kalenderåret 2010 solgte selskapet 555 000 biler i 47 markeder i Vest- og Øst-Europa inkludert Russland. I tillegg produserte selskapet totalt 527 966 biler i sine fabrikker i Spania og Storbritannia.
Nissan Nordic Europe er Nissans import- og markedsorganisasjon for Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Latvia og Litauen. Selskapet har omkring 170 ansatte og har sitt hovedkontor i Finland.
til et dramatisk karbonkarosseri klart for racing -
Bilnavnet en finner like under den justerbare spoileren bak på kjøretøyet er Nissan LEAFTM. Drivlinjen er en 100 % nullutslipps lithium-ion batteridesign, lik den en finner i verdens første rimelige EL-bil ment for massemarkedet. Og til tross for mangelen på bakdører, baksete, bagasjerom, lydsystem, navigasjon, tepper og andre komfortelementer er det helt klart en familielikhet. Men det er der likhetene mellom produksjonsutgaven av Nissan LEAF og Nissan LEAF NISMO RC slutter. Slik det indikeres av "RC" - som står for Racing Competition - er denne elektriske bilen, som gjorde sin verdensdebut ved New York International Auto Show, spesialbygd for å gi en ny betydning av begrepet "Racing Green".
Nissan LEAF i passasjerutgaven var allerede en verdensleder i nullutslippsproduksjonsbiler da den ble lansert i USA, Europa og Japan mot slutten av 2010, og Nissan ser nå mot racingverdenen som en måte å fremheve det tilsynelatende utappede potensialet i elektriske biler.
"Ved å kombinere talentene i NISMO, Nissans berømte motorsportsgruppe og ingeniørene bak noen av selskapets Super GT og FIA GT1 racing team vil Nissan LEAF NISMO RC fungere som et rullende laboratorium for den stadig akselererende utviklingen av EV-er og aerodynamiske systemer. I tillegg til å være en plattform for utviklingen av nye grønne motorsportsserier," sa Carlos Tavares, formann i Nissan Americas da han talte til New York International Auto Show.
Den nye elektriske racerbilen vil trolig gjøre en rekke spesielle opptredener på ulike motorsportsstevner i 2011, mens selskapet fortsetter å utforske sin pionerinnsats innenfor nullutslippskonkurransebilserien i årene som kommer.
En seriøs racing-maskin
Nissan LEAF NISMO RC er utviklet og konstruert som er ordentlig racing-maskin, noe som starter med et selvbærende karosseri i karbonfiber. Delene karosseriet består av omfatter; en demonterbar front og bakdel, faste vinduer, LED hovedlys og baklys og justerbar spoiler bak. Racing-versjonen med 2 dører bygger på den unike eksteriørstylingen til en standard Nissan LEAF, og er utviklet av Nissan Global Design Center i Japan. En spesiell 4-lags Pearl White lakk med blå NISMO/Zero Emission grafikk utgjør resten av eksteriøret.
Med tanke på de ytre målene har racing-bilen om lag 10 cm kortere akselavstand, i tillegg til å være 2 cm lengre og 17 cm bredere. Den største forskjellen er imidlertid høyden, der NISMO RC er ca. 35 cm lavere enn en standard Nissan LEAF. Bakkeklaringen er begrenset til 6 cm, sammenlignet med 16 cm for standardbilen, og med sine knappe 1000 kg veier bilen 40 prosent mindre enn standardbilen.
Konstruksjonen av NISMO RC er også markant forskjellig fra standardbilen, som kan sees gjennom den midtplasserte batteripakken, den elektriske motoren og inverteren - som gir bakhjulsdrift i stedet for Nissan LEAFs normale forhjulsdrift. NISMO RC er satt opp med et hjuloppheng med doble triangelarmer foran og bak, samt justerbar bremsebalanse som vil styres av føreren. Den kjører på 18-tommers 6-eikers felger og P225/40R18 Bridgestone racing-dekk.
Akkurat som standard Nissan LEAF får NISMO RC kraften fra et lithium-ion batteri som er satt sammen av 48 kompakte moduler og en kraftig 80 kW AC synkronmotor med høy respons som genererer 107 HK og 280 Nm dreiemoment. Den lades opp til 80 prosent av full kapasitet på 30 minutter ved hjelp av hurtigladeporten som er plassert inni motorrommet bak. Og ulikt andre konkurransebiler har ikke NISMO RC noe eksosrør og eksoslyd, ei heller utslipp av CO2 eller andre drivhusgasser mens den kjører.
Under de foreløpige testene akselererer NISMO RC fra 0 til 100 km/t på 6,85 sekunder og har en topphastighet på rundt 150 km/t. Under racingforhold forventes bilen å ha en kjøretid på om lag 20 minutter.
"Enkelte er av den oppfatning at elektriske biler eller litt kjedelige, og at bilentusiastene ikke helt lar seg overbevise, men dette er definitivt ikke tilfelle med verken Nissan LEAF eller Nissan LEAF NISMO EC," la Tavares til. "Eiere av Nissan LEAF har tatt imot denne nullutslippsteknologien, og vi tror at det samme potensialet finnes i motorsportsverdenen også, og Nissan er stolte over å være først på startstreken på denne arenaen."
###
Om Nissan Nord-Amerika
I Nord-Amerika omfatter Nissans virksomhet styling, design, teknisk utvikling, finansiering for forbrukere og bedrifter, salg og markedsføring, distribusjon og produksjon. Nissan arbeider miljøvennlig med prosjektet Nissan Green Program 2010 og mottok utmerkelsen 2011 ENERGY STAR® Partner of the Year både i 2010 og 2011 av U.S. Environmental Protection Agency. Mer informasjon om Nissan i Nord-Amerika, samt den komplette serien av Nissan- og Infinitibiler finner du på nett ved å besøke www.NissanUSA.com og www.Infiniti.com.
Om Nissan
Nissan Motor Co. Ltd., Japans nest største bilprodusent i volum, har sitt hovedkvarter i Yokohama og er en integrert hovedpilar i Renault-Nissan Alliance. Nissan har mer enn 150.000 ansatte globalt og selskapet leverte mer enn 4 millioner biler til sine kunder i 2010.
Med et sterkt engasjement i å utvikle spennende og innovative produkter for alle leverer Nissan en omfattende serie av drivstoffeffektive lavutslippsbiler, under varemerkene Nissan og Infiniti. Nissan er en pioner innenfor nullutslippsmobilitet og selskapet skapte historie med introduksjonen av Nissan LEAF, den første rimelige helelektriske bilen for massemarkedet. Dette resulterte i en rekke prestisjetunge internasjonale anerkjennelser, som toppet seg da LEAF ble kåret til Årets Bil i Europa 2011.
For mer informasjon om våre produkter, tjenester og engasjement for bærekraftige løsninger kan du besøke hjemmesiden vår på http://www.nissan-global.com/EN/ .
Om Nissan i Europa
Nissan har om lag 12 500 ansatte i sin europeiske virksomhet innenfor design, forskning og utvikling, produksjon, logistikk og salg og markedsføring. I kalenderåret 2010 solgte selskapet 555 000 biler i 47 markeder i Vest- og Øst-Europa inkludert Russland. I tillegg produserte selskapet totalt 527 966 biler i sine fabrikker i Spania og Storbritannia.
Nissan Nordic Europe er Nissans import- og markedsorganisasjon for Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Latvia og Litauen. Selskapet har omkring 170 ansatte og har sitt hovedkontor i Finland.