Nissan Juke med flere alternativer Nå lanseres dieselmotor og 4x4-versjonene
Juke blir nå tilgjengelig i flere utgaver. Både diesel- og 4x4-versjonene er på vei inn i hos forhandlerne.
Nissans nye og spreke crossover, Nissan Juke ble introdusert for norske forbrukere for seks uker siden. Den har allerede vært gjenstand for stor interesse og følger nå suksessen til sin storebror, Nissan Qashqai.
”I Norge var nysgjerrigheten for Juke stor allerede før den offisielle lanseringen, og når utvalget nå kompletteres med en effektiv og prisgunstig dieselmotor, tror vi etterspørselen vil bli enda større i tiden framover”, sier Pål Simonsen, sjef i Nissan Nordic Europe Norge.
Dieselversjon med meget gode ytelser
Nissan Juke ble først lansert med to 1,6 liters bensinmotorer, inkludert en 1,6 liters turboladet bensinmotor med direkte innsprøyting (DIG-T).
Nå blir modellutvalget utvidet med en 1,5 liters dCi turboladet common rail dieselmotor. Den 1.461 kubikk-store motoren med åtte ventiler kombinerer mye kjøreglede med god drivstofføkonomi, lave utslipp og driftskostnader.
Motoren yter 81 kW (110 HK) ved 4.000 omdreininger, og har et imponerende dreiemoment på 240 Nm ved 1.750 omdreininger. Motorstyringen bidrar til optimalisert drivstoffeffektivitet og forbedret ytelse på glødepluggene gjør kaldstartsegenskapene enda bedre. Utslippene begrenses ytterligere av et dieselpartikkelfilter (DPF).
Dieselmotoren vil bli levert med forhjulstrekk og sekstrinns manuell girkasse. Drivstofforbruket ved blandet kjøring er 5,1l/100km mens CO2-utslippene er på kun 134 g/km.
Juke med 4x4 er nå tilgjengelig
I tillegg til den vanlige Juke-utgaven med forhjulsdrift kan man nå bestille en 4x4-utgave. En spennende kombinasjon i denne klassen. Nissan Juke med 1,6-liters DIG-T (Direct Injection Gasoline- Turbo) og 4x4-i er, som en av de første bilene i kompaktbil-segmentet, utstyrt med et nytt multilink bakhjulsoppheng i kombinasjon med Torque Vector-systemet (TVS). Denne innovative løsningen finnes vanligvis kun i biler i premiumsegmentet eller i sportsbiler.
Torque Vectoring-systemet er utviklet for å levere smidige, spreke og gode kjøreegenskaper til tross for Jukes høye bakkeklaring. TVS-teknologien innebærer at dreiemomentet kan fordeles fra side til side over bakakselen opp til 0:100-forhold. De elektriske koblingene på bakakselen styrer momentfordelingen mot ytterhjulet for å oppnå best mulig svingegenskaper. Dette er særlig fordelaktig ved kjøring i krappe svinger og ved filskifte.
Resultatet har gjort Juke svært smidig, og bilen kan kjøre gjennom svinger i høyere hastigheter uten understyring eller behov for rattjustering for hurtig, likevel stabil retningsendring.
Vi har akkurat fått inn diesel- og 4x4-versjonene til vår presseflåte så du kan bestille din prøvetur nå.
Det komplette Juke-utvalget inkluderer nå følgende motor/girkasse kombinasjoner:
Motor Effekt Drivstoff Drift Girkasse Priser fra (eks.lev.omk.)
1,5 dCi 81kW Diese 2WDl 6-trinns manuell 224.000
1,6 86kW Bensin 2WD 5-trinns manuell 220.000
1,6 86kW Bensin 2WD XTRONIC CVT 246.000
1,6 DIG T 140kW Bensin 2WD 6-trinns manuell 316.000
1,6 DIG T 140kW Bensin 4WD XTRONIC CVT M6 381.500
For ytterligere informasjon, vennligst ta kontakt med:
Nissan Nordic Europe Oy, Director, Communications, Taina Erkkilä, +358 10770 5311, terkkila@nissan-europe.com
http://www.newsroom.nissan-europe.com
Om Nissan i Europa
Nissan har om lag 12 500 ansatte i sin europeiske virksomhet innenfor design, forskning og utvikling, produksjon, logistikk og salg og markedsføring. I kalenderåret 2009 solgte selskapet 498 027 biler i 40 markeder i Vest- og Øst- Europa inkludert Russland. I tillegg produserte selskapet totalt 390 727 biler i sine fabrikker i Spania og Storbritannia.
Nissan Nordic Europe er Nissans import- og markedsorganisasjon for Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Latvia og Litauen. Selskapet har omkring 180 ansatte og har sitt hovedkontor i Finland.
Nissans nye og spreke crossover, Nissan Juke ble introdusert for norske forbrukere for seks uker siden. Den har allerede vært gjenstand for stor interesse og følger nå suksessen til sin storebror, Nissan Qashqai.
”I Norge var nysgjerrigheten for Juke stor allerede før den offisielle lanseringen, og når utvalget nå kompletteres med en effektiv og prisgunstig dieselmotor, tror vi etterspørselen vil bli enda større i tiden framover”, sier Pål Simonsen, sjef i Nissan Nordic Europe Norge.
Dieselversjon med meget gode ytelser
Nissan Juke ble først lansert med to 1,6 liters bensinmotorer, inkludert en 1,6 liters turboladet bensinmotor med direkte innsprøyting (DIG-T).
Nå blir modellutvalget utvidet med en 1,5 liters dCi turboladet common rail dieselmotor. Den 1.461 kubikk-store motoren med åtte ventiler kombinerer mye kjøreglede med god drivstofføkonomi, lave utslipp og driftskostnader.
Motoren yter 81 kW (110 HK) ved 4.000 omdreininger, og har et imponerende dreiemoment på 240 Nm ved 1.750 omdreininger. Motorstyringen bidrar til optimalisert drivstoffeffektivitet og forbedret ytelse på glødepluggene gjør kaldstartsegenskapene enda bedre. Utslippene begrenses ytterligere av et dieselpartikkelfilter (DPF).
Dieselmotoren vil bli levert med forhjulstrekk og sekstrinns manuell girkasse. Drivstofforbruket ved blandet kjøring er 5,1l/100km mens CO2-utslippene er på kun 134 g/km.
Juke med 4x4 er nå tilgjengelig
I tillegg til den vanlige Juke-utgaven med forhjulsdrift kan man nå bestille en 4x4-utgave. En spennende kombinasjon i denne klassen. Nissan Juke med 1,6-liters DIG-T (Direct Injection Gasoline- Turbo) og 4x4-i er, som en av de første bilene i kompaktbil-segmentet, utstyrt med et nytt multilink bakhjulsoppheng i kombinasjon med Torque Vector-systemet (TVS). Denne innovative løsningen finnes vanligvis kun i biler i premiumsegmentet eller i sportsbiler.
Torque Vectoring-systemet er utviklet for å levere smidige, spreke og gode kjøreegenskaper til tross for Jukes høye bakkeklaring. TVS-teknologien innebærer at dreiemomentet kan fordeles fra side til side over bakakselen opp til 0:100-forhold. De elektriske koblingene på bakakselen styrer momentfordelingen mot ytterhjulet for å oppnå best mulig svingegenskaper. Dette er særlig fordelaktig ved kjøring i krappe svinger og ved filskifte.
Resultatet har gjort Juke svært smidig, og bilen kan kjøre gjennom svinger i høyere hastigheter uten understyring eller behov for rattjustering for hurtig, likevel stabil retningsendring.
Vi har akkurat fått inn diesel- og 4x4-versjonene til vår presseflåte så du kan bestille din prøvetur nå.
Det komplette Juke-utvalget inkluderer nå følgende motor/girkasse kombinasjoner:
Motor Effekt Drivstoff Drift Girkasse Priser fra (eks.lev.omk.)
1,5 dCi 81kW Diese 2WDl 6-trinns manuell 224.000
1,6 86kW Bensin 2WD 5-trinns manuell 220.000
1,6 86kW Bensin 2WD XTRONIC CVT 246.000
1,6 DIG T 140kW Bensin 2WD 6-trinns manuell 316.000
1,6 DIG T 140kW Bensin 4WD XTRONIC CVT M6 381.500
For ytterligere informasjon, vennligst ta kontakt med:
Nissan Nordic Europe Oy, Director, Communications, Taina Erkkilä, +358 10770 5311, terkkila@nissan-europe.com
http://www.newsroom.nissan-europe.com
Om Nissan i Europa
Nissan har om lag 12 500 ansatte i sin europeiske virksomhet innenfor design, forskning og utvikling, produksjon, logistikk og salg og markedsføring. I kalenderåret 2009 solgte selskapet 498 027 biler i 40 markeder i Vest- og Øst- Europa inkludert Russland. I tillegg produserte selskapet totalt 390 727 biler i sine fabrikker i Spania og Storbritannia.
Nissan Nordic Europe er Nissans import- og markedsorganisasjon for Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Latvia og Litauen. Selskapet har omkring 180 ansatte og har sitt hovedkontor i Finland.