Produksjonsstart for Nissan LEAF i Japan
Nissan Motor Co., Ltd. har startet produksjonen av den helt nye helelektriske nullutslippsbilen Nissan LEAF ved Oppama-fabrikken i Japan. Salget starter i Japan og USA i desember og tidlig i 2011 i utvalgte europeiske markeder. I november vil selskapet begynne eksporten av biler til USA, mens de første bilene sendes til Europa i desember.
”Dette er en betydelig milepel, ikke bare for Nissan og Renault-Nissan-alliansen, men for hele bilindustrien,” sa Nissans administrerende direktør Carlos Ghosn da den første Nissan LEAF rullet ut fra samlebåndet. ”Forbrukerne er tydelige. De ønsker bærekraftig og rimelig mobilitet [...] og Alliansen viser vei med biler som leverer akkurat dette, med den påliteligheten, spenningen og ytelsen som forbrukerne krever. Den innovative Nissan LEAF vil fullstendig forandre forbrukernes forventninger til bilprodusenter over hele verden.”
Ved Oppama-anlegget vil Nissan LEAF bli produsert sammen med populære modeller som Nissan Juke og Nissan Cube. Deler av produksjonslinjen er modifisert for å kunne montere batterimoduler på det stadiet i produksjonsprosessen der drivstofftanken vanligvis blir montert. Motorene og inverterne blir montert der motoren blir montert i bensindrevne biler. Kvalitet og effektivitet sikres ved å anvende Nissan Production Way (NPW) gjennom hele produksjonsprosessen.
Nissan LEAFs lithium-ion batterimoduler blir produsert ved Automotive Energy Supply Corporation (AESC) i Zama, Japan, som er et samarbeidsprosjekt mellom Nissan Motor Co., Ltd. og selskapet NEC. Batterimodulen, som inneholder 4 battericeller, monteres i Zama og sendes så til Nissans Oppama- anlegg der 48 av dem blir montert inn i den elektriske bilens batteripakke.
Hidetoshi Imazu, som er viseadministrerende direktør for produksjon i Nissan uttalte: ”Oppama vil fungere som moderfabrikken for produksjonen av Nissan LEAF. Vi vil bruke all kunnskap og det vi lærer fra Oppama for å sikre høyeste kvalitet ved alle anleggene som produserer Nissan-elbiler.”
Andre anlegg som skal produsere Nissan-elbiler er Smyrna, Tennessee i USA og Sunderland i Storbritannia.
Oppama-anlegget har en årlig produksjonskapasitet på 50.000 biler. Produksjonen av Nissan LEAF vil starte i Smyrna mot slutten av 2012 og i Sunderland tidlig i 2013. Ved full produksjon vil Smyrna ha en årlig produksjonskapasitet på 150.000 biler, og Sunderland vil ha en kapasitet på 50.000 biler.
Nissan LEAF er Renault-Nissan-alliansens første helelektriske nullutslippsbil. Sammen med sin alliansepartner Renault, har Nissan som mål å være den globale lederen innenfor nullutslippsmobilitet. Til nå har Alliansen underskrevet 80 samarbeidsavtaler om nullutslippsmobilitet med regjeringer, kommuner og bedrifter over hele verden.
For ytterligere informasjon, vennligst ta kontakt med:
Nissan Nordic Europe Oy, Director, Communications, Taina Erkkilä, +358 10770 5311, terkkila@nissan-europe.com
http://www.newsroom.nissan-europe.com
Om Nissan i Europa
Nissan har om lag 12 500 ansatte i sin europeiske virksomhet innenfor design, forskning og utvikling, produksjon, logistikk og salg og markedsføring. I kalenderåret 2009 solgte selskapet 498 027 biler i 40 markeder i Vest- og Øst- Europa inkludert Russland. I tillegg produserte selskapet totalt 390 727 biler i sine fabrikker i Spania og Storbritannia.
Nissan Nordic Europe er Nissans import- og markedsorganisasjon for Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Latvia og Litauen. Selskapet har omkring 180 ansatte og har sitt hovedkontor i Finland.
”Dette er en betydelig milepel, ikke bare for Nissan og Renault-Nissan-alliansen, men for hele bilindustrien,” sa Nissans administrerende direktør Carlos Ghosn da den første Nissan LEAF rullet ut fra samlebåndet. ”Forbrukerne er tydelige. De ønsker bærekraftig og rimelig mobilitet [...] og Alliansen viser vei med biler som leverer akkurat dette, med den påliteligheten, spenningen og ytelsen som forbrukerne krever. Den innovative Nissan LEAF vil fullstendig forandre forbrukernes forventninger til bilprodusenter over hele verden.”
Ved Oppama-anlegget vil Nissan LEAF bli produsert sammen med populære modeller som Nissan Juke og Nissan Cube. Deler av produksjonslinjen er modifisert for å kunne montere batterimoduler på det stadiet i produksjonsprosessen der drivstofftanken vanligvis blir montert. Motorene og inverterne blir montert der motoren blir montert i bensindrevne biler. Kvalitet og effektivitet sikres ved å anvende Nissan Production Way (NPW) gjennom hele produksjonsprosessen.
Nissan LEAFs lithium-ion batterimoduler blir produsert ved Automotive Energy Supply Corporation (AESC) i Zama, Japan, som er et samarbeidsprosjekt mellom Nissan Motor Co., Ltd. og selskapet NEC. Batterimodulen, som inneholder 4 battericeller, monteres i Zama og sendes så til Nissans Oppama- anlegg der 48 av dem blir montert inn i den elektriske bilens batteripakke.
Hidetoshi Imazu, som er viseadministrerende direktør for produksjon i Nissan uttalte: ”Oppama vil fungere som moderfabrikken for produksjonen av Nissan LEAF. Vi vil bruke all kunnskap og det vi lærer fra Oppama for å sikre høyeste kvalitet ved alle anleggene som produserer Nissan-elbiler.”
Andre anlegg som skal produsere Nissan-elbiler er Smyrna, Tennessee i USA og Sunderland i Storbritannia.
Oppama-anlegget har en årlig produksjonskapasitet på 50.000 biler. Produksjonen av Nissan LEAF vil starte i Smyrna mot slutten av 2012 og i Sunderland tidlig i 2013. Ved full produksjon vil Smyrna ha en årlig produksjonskapasitet på 150.000 biler, og Sunderland vil ha en kapasitet på 50.000 biler.
Nissan LEAF er Renault-Nissan-alliansens første helelektriske nullutslippsbil. Sammen med sin alliansepartner Renault, har Nissan som mål å være den globale lederen innenfor nullutslippsmobilitet. Til nå har Alliansen underskrevet 80 samarbeidsavtaler om nullutslippsmobilitet med regjeringer, kommuner og bedrifter over hele verden.
For ytterligere informasjon, vennligst ta kontakt med:
Nissan Nordic Europe Oy, Director, Communications, Taina Erkkilä, +358 10770 5311, terkkila@nissan-europe.com
http://www.newsroom.nissan-europe.com
Om Nissan i Europa
Nissan har om lag 12 500 ansatte i sin europeiske virksomhet innenfor design, forskning og utvikling, produksjon, logistikk og salg og markedsføring. I kalenderåret 2009 solgte selskapet 498 027 biler i 40 markeder i Vest- og Øst- Europa inkludert Russland. I tillegg produserte selskapet totalt 390 727 biler i sine fabrikker i Spania og Storbritannia.
Nissan Nordic Europe er Nissans import- og markedsorganisasjon for Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Latvia og Litauen. Selskapet har omkring 180 ansatte og har sitt hovedkontor i Finland.