NISSANS OPPNÅDDE NY SALGSREKORD I EUROPA I REGNSKAPSÅRET 2011
- 713.000 solgte biler i regnskapsåret 2011 (1.april - 31.mars 2012) (+106.000 sammenlignet med regnskapsåret 2010)
- Rekordhøy europeisk markedsandel på 3,9 %
- Strerk fremgang i Norge og i den nordiske regionen
- Qashqai nådde salgstoppen med en kvart million enheter
- 8 av 10 biler solgt i Europa er produsert i Europa
Salgsrekord i Europa
Nissan bekreftet at selskapet aldri har vært sterkere i Europa ved å kunngjøre salgsrekord med mer enn 713.000 enheter i regnskapsåret 2011 (FY2011), som ble avsluttet 31.mars.
Resultatet representerer en økning på årsbasis på 17,5 % (+106.000 enheter), noe som resulterte i at Nissan oppnådde den beste markedsandelen på årsbasis i Europa noensinne med 3,9 % (opp 0,6 % sammenlignet med 2010).
Året ble også avsluttet med rekord da Nissan oppnådde det høyeste salgstallet for mars noen gang med 87.457 enheter og den beste markedsandelen med 4,6 %. Dette resultatet avslutter et meget vellykket år i Europa der Nissan oppnådde salgsøkning i 32 av de 37 markedene som Nissan opererer i.
Meget sterkt salgsresultet i Norge og den nordiske regionen
Også
i Norge gjorde Nissan det meget godt i regnskapsåret 2011 (FY2011), med
en salgsøkning på hele 19,5% sammenlignet med året før og opp fra 6.306
biler til 7.536 biler i FY2011.
Den nordiske regionen (Norden og Baltikum) kunne også vise til rekordsalg i FY 2011 med hele 36.851 solgte modeller og rekordhøy markedsandel på 3,8%.
Flere viktige modeller
Modellene
som solgte best omfattet Qashqai og Juke som produseres i Sunderland,
og understreker dermed Nissans fortsatte dominans i crossover-segmentet.
Nissan solgte mer enn en kvart million Qashqai i Europa i fjor, noe som
er opp 3% sammenlignet med 2010. Qashqais lillebror, Nissan Juke, bidro
med et salg på mer enn 135.000 enheter.
Biler produsert i Europa står for rundt 80% av salget i regionen. Dette gjør Nissan til den asiatiske bilprodusenten med størst produksjon i Europa.
Den
revolusjonerende 100 % elektriske Nissan LEAF ble lansert på et økende
antall europeiske markeder i 2011. Ved utgangen av regnskapsåret 2012
vil Nissan LEAF være til salgs i mer enn 20 land i Europa og det
forventes at salget vil doble seg etter hvert som leveransene øker og
infrastrukturen for elbiler fortsetter å utvikle seg.
Nissan oppnådde også betydelig økning innenfor sektoren for lette nyttekjøretøyer i regnskapsåret 2011. Det totale salget økte til mer enn 62.000 enheter (opp 16 % sammenlignet med 2010) anført av godt salg av varebilen NV200 (opp 39 %) og Navara Pickup (opp 20 %) - begge produsert i Barcelona.
Salsøkning i de fleste europeiske markeder
Russland
er et stadig viktigere marked for Nissan og salget i regnskapsåret 2011
økte med hele 57 % til mer enn 161.000 enheter. Nissan har nå en total
markedsandel på 5,9 % (som steg til 7,5 % blant de utenlandske
bilprodusentene) og nylig kunngjorde selskapet at den nye lokalt
produserte Almera vil bli lansert i Russland tidlig neste år for å gi
Nissan et nærvær i landets største markedssegment.
Storbritannia var Nissans nest største marked i Europa med mer enn 112.000 solgte enheter og en markedsandel på 5,1 %. Salget i Frankrike steg med over 19 %, mens Nissan avsluttet året en med "over 5 %" markedsandel i et stadig større antall markeder, inkludert Spania, Baltikum, Hellas, Irland, Kypros, Polen og Malta.
Paul
Willcox, Nissan Senior Vice President for Sales & Marketing i
Europa, sa: "Til tross for de betydelige utfordringene vi møtte i 2011,
inkludert jordskjelvet i Japan, flom i Thailand og redusert etterspørsel
i Vest-Europa, kan vi se tilbake på et år med salgsrekord som har
generert en betydelig og bærekraftig framdrift i regionen".
"En av hovedfaktorene som bidrar til vår suksess er det betydelige lokale fotavtrykket vi har i Europa i dag. Så vel som å produsere om lag 650.000 biler i året ved våre fabrikker i Storbritannia, Spania og Russland, utvikler og konstruerer vi også biler i regionen - dette er en viktig del av vårt salgsresultat".
"I
det kommende året og framover vil vi fortsette å utvikle og utvide vårt
nærvær i Europa gjennom den samme kundedrevne tilnærmingen og sterk
fokus på resultater, kombinert med et stadig sterkere og bredere
produktutvalg.
Under bilutstillingen i Genève i forrige måned kunngjorde Nissan bare noen av modellene som vil bidra til å opprettholde selskapets resultater på kort til mellomlang sikt, inkludert lanseringen av den sporty Juke NISMO senere i år, en helt ny bil i B-segmentet i 2013 og passasjer- og nyttekjøretøyversjoner av eNV200 elbilkonsept (basert på varebilen NV200) innen 2014.